حمل و نقل آسان، نصب سریع، قیمت بسیار پایین تر و به صرفه تر نسبت به موارد مشابه، کیفیت بالا و وزن پایین از جمله مزایای خرید خانه پیش ساخته می باشد.

مزایای استفاده از سازه های پیش ساخته چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

امروزه خانه ها و سازه ها به سمتی در حال حرکت هستند که رفته رفته زمان مورد نیاز برای تکمیل سازه بسیار کمتر شده و کیفیت ساختمان نیز بهتر از قبل می‌باشد. یکی از راهکار های مهندسین، استفاده از محیط های کارگاهی برای ساخت و تولید قسمت های اصلی یک خانه و انتقال آن به محل نصب برای تسریع عمل بهره برداری می‌باشد.

به این نوع از سازه ها، ساختمان ها و خانه ها (که در محیط کارگاهی تولید و در محل تعیین شده نصب می‌شوند) خانه پیش ساخته گفته می‌شود. در این دوره از پیشرفت علم و صنعت، خانه و سازه پیش ساخته از مصالح و مواد مختلفی ساخته می‌شود که هر یک به نسبت ویژگی ها و مزیت هایی که دارد، در مصارف و موارد گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمل و نقل آسان، نصب سریع، قیمت بسیار پایین تر و به صرفه تر نسبت به موارد مشابه، کیفیت بالا و وزن پایین از جمله مزایای خرید خانه پیش ساخته می باشد.

انواع خانه پیش ساخته

همانطور که اشاره شد، رفته رفته و با پیشرفت علم و صنعت، بر میزان رشد و توسعه سازه های مختلف ساختمانی افزوده می‌شود. خانه پیش ساخته نیز از این پیشرفت بی بهره نبوده و در طول چند سال اخیر تحولی بزرگ در این صنعت به وجود آمده است.

یکی از این تحولات و تغییرات، استفاده از مصالح و مواد نوین در تولید و ساخت خانه و سازه پیش ساخته می‌باشد. مصالح چوبی، بتنی و فلزی که از ابتدا مورد استفاده بشر بوده و در تولید ساختمان های پیش ساخته استفاده می‌شد.

اما مصالح ساندویچ پانلی، PVC و LSF از جمله موارد تازه و نوین در این صنعت می‌باشد.

خانه پیش ساخته چوبی

همانطور که از نام این دسته بندی پیداست، به خانه ها و ویلاهای پیش ساخته که از چوب ( به عنوان مصالح اصلی ) در ساخت و تولید آن استفاده می‌شود، خانه پیش ساخته چوبی می‌گویند.

این نوع سازه در میان موارد مشابه خود بسیار زیبا، لوکس و گران قیمت تر است. بیشتر از این نوع سازه در ساخت ویلا و یا اتاقک های کوچک برای مصارف مختلف درون ویلا ها استفاده می‌شود.

خانه پیش ساخته چوبی دارای تمامی امکانات پایه یک ساختمان مانند : لوله کشی آب، لوله کشی گاز، سیم کشی برق و تلفن، عایق بندی مناسب، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و... است.

خانه پیش ساخته فلزی

در این نوع از سازه های پیش ساخته، استفاده از ورق های فولادی ( گالوانیزه، آلوزینک و... ) در پوشش سقف و دیواره های سازه لازم می‌باشد. از این رو به این نوع از ساختمان، خانه پیش ساخته فلزی گفته می‌شود.

حمل و نقل بسیار آسان در کنار هزینه خریداری پایین تر نسبت به موارد مشابه، از جمله ویژگی های یک سازه فلزی پیش ساخته می‌باشد. انواع کانکس نگهبانی، اداری، مسکونی، فروشگاهی، مطبوعاتی و... از این دسته از سازه پیش ساخته می باشد.

خانه پیش ساخته فلزی، جایگزین مناسبی برای ساخت و ساز های موقت و یا دارای اهمیت پایین می باشد. برای مثال در روستا ها و مزارع می‌توان از کانکس سرویس بهداشتی به جای ساخت یک سازه با سیمان و بتن استفاده نمود.

خانه پیش ساخته بتنی

در این نوع از سازه، قالب های دیوار و سقف را با استفاده از بتن و ساختار بندی داخلی، در کارگاه تولید کرده و به نسبت طرح و نقشه ای که شما در اختیار تولید کننده قرار داده اید ( و یا به صورت پیش فرض تولید می‌شود ) اقدام به ساخت سازه در همان محل می‌نمایند.

بعد از سپری شدن مراحل بالا، با استفاده از ماشین آلات سنگین، سازه به محل مورد نظر انتقال یافته و نصب می شود. سازه پیش ساخته بتنی به دلیل وزن بالا نسبت به موارد مشابه خود، پروسه بارگیری، حمل و نقل و نصب سخت تری داشته و به تبع هزینه این مراحل نیز بیشتر می‌باشد.

با این حال باز هم هزینه خرید و سفارش خانه پیش ساخته بتنی، نسبت به خانه های سنتی بسیار کمتر و و به صرفه تر می‌باشد که خود عاملی برای ترغیب مردم به منظور استفاده از این نوع سازه پیش ساخته می‌باشد.

خانه پیش ساخته LSF

از نظر کیفیت، مقاومت، استحکام و... سازه پیش ساخته LSF یکی از بهترین ها در دنیا می باشد. در این نوع سازه، به نسبت طرح خانه مشتری و با استفاده از نرم افزار های طراحی، اقدام به طراحی اسکلت بندی ساختمان کرده و سپس آن طرح به بخش تولید به منظور ساخت اسکلت های ساختمان، انتقال پیدا می‌کند.

بعد از تولید اسکلت سازه پیش ساخته LSF با استفاده از مصالح فولادی و ضد زنگ، اسکلت ها به محل مورد نظر انتقال پیدا کرده و با استفاده از اتصالات سریع در مدت کمتر از 20 روز  سازه برای بهره برداری آماده می باشد.

خانه پیش ساخته PVC

خانه های پیش ساخته پی وی سی یکی از ارزان ترین و به صرفه ترین سازه های پیش ساخته در میان موارد مشابه می‌باشد. این نوع سازه علاوه بر قیمت پایین دارای کیفیت بالا و منطبق بر استاندارد های روز دنیا می‌باشد.

از ورق های PVC که در تولید درب و پنجره های دوجداره استفاده می‌شود، در ساخت و تولید این نوع خانه ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای مصارف مختلفی مانند : سرویس بهداشتی، محل تحصیل، حمام، مسکونی و... می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خانه پیش ساخته پی وی سی، ارزان ترین، سبک ترین و ساده ترین نوع سازه پیش ساخته بوده و در عین حال دارای کیفیت ساخت بالایی است که می‌تواند جایگزین خوبی برای سازه هایی که می‌خواهید با استفاده از سیمان و آجر بسازید، باشد.

خانه پیش ساخته پانلی

ساندویچ پانل ها که خود از سه لایه (یک لایه درونی به عنوان هسته و دولایه خارجی به عنوان پوسته) تشکیل شده اند و به دلیل عایق بسیار خوب در کنار وزن پایین و ساختاری محکم، گزینه مناسبی برای ساخت انواع سازه و خانه پیش ساخته می باشد.

از این رو خانه پیش ساخته پانلی که سقف و دیواره های این نوع سازه از ساندویچ پانل تشکیل شده است، در مدت بسیار کم، محبوبیت بالایی در صنعت ساخت و ساز پیدا کرده است.

ساندویچ پانل خود دارای انواع مختلفی می‌باشد که از این رو می‌توان موارد مختلفی از خانه های پیش ساخته پانلی را به نسبت ویژگی های محیطی و نوع سازه طراحی و به بازار تزریق کرد.