خبرآنلاین/ طلبانی که حامی رئیس جمهور منتخب شدند /صداوسیما از ضدروحانی تبدیل به حامی رئیسی می شود

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران،‌ به لحاظ حمایت رسانه‌های کشور، خوش‌شانس‌ترین رئیس جمهور کشور خواهد بود. تعداد رسانه‌هایی که از این پس، در راستای تایید مواضع دولت رئیسی گام برخواهند داشت،‌ شاهدی بر این مدعا است.

در مجامع علمی و دانشگاه‌ها همواره از نقش پرقدرت رسانه در جهت‌دهی به جریان‌های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی به‌عنوان رکن چهارم دمکراسی یاد می‌شود، اما به نظر می‌رسد که این موضوع در ایران بیشتر شکل شوخی به خود گرفته و بیشتر رسانه‌ها به دلایلی چون وابستگی و دریافت کمک‌های دولتی، به‌جای رویکرد اطلاع‌رسانی ، رویکرد حمایتی و جانبه دارانه را برگزیده و به‌نوعی به رسانه سازمان‌ها و ترجمان‌ها و یا مستقیماً رسانه دولت مبدل می‌شوند .   

در حال حاضر تقسیم‌بندی‌های رسانه‌های کشورمان نشان می‌دهد که رسانه‌های کمی به شکل مستقل فعالیت می‌کنند و رسانه‌ها به سه دسته اعتدالی ، اصلاح‌طلب و اصولگرا تقسیم می‌شوند .

در این میان خبرگزاری دولت (ایرنا) و نهادهای وابسته به این خبرگزاری ازجمله روزنامه ایران، به شکل ذاتی وظایف حمایتی از دولت را بر عهده دارد که با تغییر دولت، روند پیشین خود را ادامه خواهند داد.

همچنین رسانه ملی و سازمان صداوسیما که برخلاف وظیفه ذاتی‌اش، یکی از منتقدان دولت روحانی بود،‌از این به بعد به عنوان تنها رسانه عمومی و البته انحصاری، تبدیل به حامی دولت رئیسی خواهد شد. صدا و سیما از ماه‌ها قبل به طور ویژه، اقدام به پوشش سفرها و برنامه‌های رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه کرده بود.

ملاحظه رویکرد خبررسانی برخی از رسانه‌های دیگر که از مدتی قبل از انتخابات در پیش گرفته‌بودند، نشان می‌دهد که با مستقر شدن دولت رئیسی از این به بعد می توان آنها را رسانه دولت نامید.

رسانه‌های مکتوب

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۷۸ روزنامه مکتوب در کشور وجود دارند که در این میان برخی از رسانه‌های سراسر مشهورتر و شناخته‌شده‌تر هستند .به‌طورقطع روزنامه‌های اصولگرا حامی دولت رئیسی خواهند بود ، اما در میان رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز هستند رسانه‌هایی که حمایت از رئیسی را در دستور کار قرار داده‌اند.

دیدار مدیران مسئول برخی از این روزنامه‌ها با رئیسی پیش از انتخاب وی به‌عنوان رئیس‌جمهور نشان داد که عملکرد رئیسی در قوه قضاییه مورد اقبال این روزنامه‌ها قرارگرفته است

ازجمله این روزنامه‌ها، روزنامه ابتکار است ، محمدعلی وکیلی مدیرمسئول این روزنامه در دیدار با رئیسی تأکید کرده بود: «دوره مدیریت شما در قوه قضاییه اصلاح‌طلبانه بود و ما معتقدیم که اصلاح‌طلبی به شناسنامه نیست بلکه به کارنامه است »

 

این فعال اصلاح‌طلب همچنین موضع رئیسی در مناظره سوم را قابل‌ستایش دانست و بیان داشت:« شخصیت‌های اصلاح‌طلب در جریان رقابت‌های انتخاباتی شاهد رفتار منصفانه آقای رئیسی بودند».

رویکرد مظفری مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد نیز در این جلسه نشان داد که این روزنامه مایل به حمایت از رئیسی است .

وی در این دیدار افزود : من به‌عنوان یک فعال رسانه‌ای شاهد بودم که در دوران مدیریت رئیسی بر قوه قضاییه، بسیاری از مشکلات که پیش‌تر به‌صورت پیچیده رفع می‌شد  با یک تذکر ساده مرتفع شد و امید است با حضور رئیسی در رأس دولت همین مشی ادامه یابد.

خبرگزاری ها

علاوه بر روزنامه‌ها، بررسی مطالب منتشره در خبرگزاری‌های مطرح و پربازدید نشان می‌دهد که از همین حالا سمت‌وسوی فعالیت آن‌ها مشخص خواهد بود. خبرگزاری‌های تسنیم، فارس از جمله این خبرگزاری‌ها هستند که  از این به بعد میتوان آنها را حامی دولت نامید.

درباره رویکرد ایسنا نیز با توجه به اینکه وابسته به جهاد دانشگاهی است، پیش بینی می‌شود این خبرگزاری نیز اگر نه صد در صد،اما نزدیک به ۹۰ درصد رویکرد حمایتی از دولت سیزدهم خواهد داشت.

حمایت صددرصدی نخواهد بود ، به‌ویژه آنکه مدیران مسئول این دو رسانه در جلسه مدیران رسانه با رئیسی ، از عملکرد روحانی به‌نوعی دفاع کردند .