رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. در این حکم با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریت‌های دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیرو‌های کارآمد و جهادی در مسئولیت‌ها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در حکم رهبر انقلاب اسلامی به حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای آمده است: «اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده ایشان در مدت مسئولیت قضایی و کارنامه افتخارآمیزی که در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جنابعالی را که علاوه بر صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه گرانبها و شناخت عمیق و سابقه درخشان در امر قضا می‌باشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه قضائیه منصوب می‌کنم. انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی است؛ یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادی‌های مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه قاطع با فساد، و ثانیاً: ادامه رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه، و ثالثاً: گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی، و رابعاً: گماردن نیرو‌های کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیت‌ها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری، و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف، و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است. توفیقات جنابعالی و همکارانتان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد. بحوله و قوّته.»

زندگینامه و سوابق قضایی و اجرایی حجت‌الاسلام اژه‌ای.

اما پنجمین رئیس قوه قضائیه کیست و سوابق اجرایی و مبارزاتی او چیست. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای متولد ۱۳۳۵ در روستای اژیه واقع در بخش جلگه از توابع اصفهان است؛ این روستا در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل به شهر شد. پدر غلامحسین محسنی اژه‌ای معروف به شیخ اسماعیل در کنار کشاورزی، فردی اهل مطالعه، آشنا با علوم اسلامی، کتب و نشریات اسلامی و در ارتباط مداوم با روحانیون معتمد مردم، جزو فعالان مجالس مذهبی و اهل بیت علیهم السلام و همچنین سخنران محافل و مجالس مذهبی بود.

غلامحسین در حالی که دوران نوجوانی را سپری می‌کند در سن ۱۶ سالگی به تشویق پدر که ارادتی تام به ساحت ائمه معصومین (ع) داشت و همینطور توصیه خاص حجت الاسلام سید حسن بهشتی نژاد امام جمعه موقت اصفهان، به تحصیل علوم دینی روی می‌آورد و در حوزه علمیه اصفهان به تحصیل مشغول می‌شود. غلامحسین محسنی اژه‌ای بعد از مدتی برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم می‌رود و در مدرسه حقانی که یکی از پایگاه‌های مهم مبارزه با رژیم طاغوت و مورد توجه شهید بهشتی بوده است، به علم اندوزی می‌پردازد و در این مسیر با چهره‌های شاخص انقلاب از جمله معمار نظام قضایی انقلاب اسلامی، شهید قدوسی آشنا می‌شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی غلامحسین محسنی اژه‌ای در اواخر سال ۵۸ به توصیه و دعوت شهید قدوسی به تهران می‌آید و در دادگاه انقلاب اسلامی مشغول به کار می‌شود.

اقدامات مؤثر قضایی محسنی اژه‌ای

اقدامات مؤثر و دقیق قضایی اژه‌ای در این سال‌ها باعث شد وی در سال ۶۴ به عنوان نماینده قوه قضائیه در وزارت اطلاعات معرفی شود که جایگاهی مهم و حساس محسوب می‌شود. در روند فعالیت‌های قضایی، غلامحسین محسنی اژه‌ای پرونده‌های سنگین و پیچیده‌ای از صاحب منصبان و دانه درشت‌ها را پیگیری کرده که از آن جمله می‌توان به پرونده فاضل خداد، غلامحسین کرباسچی و مهدی هاشمی اشاره کرد. رسیدگی و مدیریت به همه جوانب و اطراف پرونده‌ها در کنار توجه و تدبیر ویژه در مبانی حقوقی از ویژگی‌های رسیدگی‌های قضایی قاضی القضات کشور است. وی در سال ۱۳۶۵ عهده‌دار پرونده سنگین «مهدی هاشمی» می‌شود که علاوه بر طولانی بودن جریان رسیدگی و پیچیدگی پرونده، فشار‌های سنگین سیاسی از سوی دفتر آقای منتظری که در آن هنگام منصب قائم مقام رهبری را داشته نیز بر او کارساز نمی‌شود و روند رسیدگی به پرونده را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

پرونده فاضل خداداد، عرصه دیگری از فعالیت‌های قضایی رئیس جدید قوه قضائیه در دهه ۷۰ است. این پرونده به دلیل آنکه در زمان خودش بزرگ‌ترین پرونده مفاسد اقتصادی محسوب می‌شده و بازتاب رسانه‌ای و اجتماعی بسیار گسترده‌ای دارد و از سوی دیگر به دلیل آنکه جریان دادگاه آن از رسانه ملی نیز پخش می‌شود حساسیت بالایی دارد و با صدور شجاعانه اولین حکم قاطع برای یک مفسد رانت‌خوار اقتصادی، وجهه مبارزه با فساد را به کارنامه غلامحسین محسنی اژه‌ای می‌افزاید.

پرونده کرباسچی، شهردار اسبق تهران نیز از جمله پرونده‌های بسیار سنگین محول شده به اژه‌ای است که به دلیل فعال نبودن دادسرا‌ها در آن مقطع و فقدان کیفرخواست، نقش قاضی در آن بسیار پررنگ بوده است. پخش سراسری جریان آن دادگاه از رسانه ملی، علاوه بر صفت ضد فساد بودن، چهره یک قاضیِ مسلط، دقیق، خوش‌بیان و آگاه از غلامحسین محسنی اژه‌ای را در اذهان عمومی شکل می‌دهد. مدیریت و قضاوت در مورد ده‌ها پرونده مهم و کلان حساس ملی در امتداد اقدامات قاضی القضات کشور قرار داشته است. محسنی اژه‌ای در دولت نهم به عنوان وزیر اطلاعات انجام وظیفه می‌کند که نهایتاً پس از اختلاف نظر با رئیس‌جمهور وقت بر سر موضوع اطاعت از ولایت و همچنین یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور، به این مسئولیت پایان داده می‌شود. سمت‌های مختلفی همچون مسئولیت دادسرای امور اقتصادی تهران، مسئولیت مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، دادستان کل ویژه روحانیت، دادستان کل کشور، معاونت اول قوه قضائیه، سخنگوی دستگاه قضا و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در کارنامه رئیس جدید قوه قضائیه دیده می‌شود.

گفتنی است رئیس جدید قوه قضائیه سال‌ها به عنوان دادستان کل کشور و وزیر اطلاعات که مجتهد بودن لازمه داشتن مسئولیت در این مناصب است فعالیت داشته است. وی همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل نیز است تا این دو درجه علمی از وی شخصیتی ویژه در علوم حوزوی و دانشگاهی بسازد. حجت‌الاسلام اژه‌ای از سال ۸۵ عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. همچنین تحصیلات دانشگاهی و توجه ویژه به اهمیت افکار عمومی و نخبگانی جامعه باعث شده که اژه‌ای حضور در مجامع و نشست‌های ویژه دانشجویان را در هر فرصتی مغتنم بشمارد و ارتباطی گسترده و وثیق با بدنه دانشگاهی و دانشجویی کشور داشته باشد.

اعلام همکاری سران و مسئولان نظام با رئیس جدید

در پی انتصاب حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه، رؤسای قوا، مسئولان لشکری و کشوری در پیام‌های جداگانه این مسئولیت خطیر را به وی تبریک گفتند.

دکتر روحانی، رئیس‌جمهور در پیام تبریک خود به رئیس قوه قضائیه نوشته است: امیدوارم با حسن تدبیر جنابعالی در رأس دستگاه قضایی، شاهد آثار و برکات فراوانی در زمینه گسترش عدالت اجتماعی به دور از هرگونه مسائل جناحی و حزبی، احقاق حقوق عمومی و شهروندی، اهتمام بیشتر در حفظ کرامت انسانی و ایجاد امنیت بیشتر برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور باشیم.

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب به محسنی اژه‌ای نوشته است: اینجانب ضمن تبریک اعتماد معظم‌له (رهبر انقلاب) و انتخاب جنابعالی، به آن برادر عزیز، با تأکید بر لزوم تعامل و همکاری بیش از پیش قوای سه‌گانه در جهت پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و خدمت‌رسانی به مردم این مرز و بوم، آمادگی خویش و دولت آینده را جهت همکاری و کمک به تحقق مأموریت‌های قوه قضائیه اعلام می‌دارم.

محمد باقرقالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم تأکید کرده است: به طور یقین با همکاری و هم‌افزایی بین قوای کشور می‌توانیم شاهد تحقق مطالبات رهبری معظم در زمینه گسترش عدالت، احیای حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین، پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه جدی و قاطع با فساد باشیم. ضمن اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت برای همراهی با رویکرد تحولی قوه قضائیه، امیدوارم مردم شایسته ایران شیرینی جهاد تحول در رویکرد حکمرانی نظام جمهوری اسلامی را در این دوره بیشتر بچشند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با تبریک انتصاب غلامحسین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه نوشت: رجاء واثق دارم جنابعالی که بحمدالله دارای سوابق بسیار ارزنده در دستگاه قضایی هستید، با تجربه گرانبهای سال‌ها خدمت در مناصب قضایی و روحیه جهادی و تلاش‌های پیگیرانه در اصلاح امور و سلامت نفس و به پشتوانه اعتماد مقام معظم رهبری مدظله العالی و همکاری صمیمانه قضات و کارکنان پرتلاش و زحمتکش دستگاه قضایی، در راه خدمت‌رسانی به آحاد مردم و انجام وظایف قانونی به ویژه گسترش عدالت در جامعه، بیش از پیش موفق باشید.

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز با تبریک به حجت الاسلام محسنی اژه‌ای نوشته است: بی شک تعهد، کارآمدی و توانمندی‌های علمی و فقهی و همچنین سوابق ارزنده و درخشان شما در قوه قضائیه، پشتوانه محکمی برای همت و تلاش در استقرار عدالت و تداوم راهبرد تحولی آن دستگاه در راستای منویات و انتظارات مقام معظم رهبری خواهد بود.

امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش در پیام تبریک خود به رئیس جدید قوه قضائیه نوشته است: ان شاءالله در پرتو تجارب گرانبها و روحیه انقلابی آن برادر عزیز شاهد ادامه رویکرد موفق تحول در قوه قضائیه و اهتمام ویژه حضرتعالی به منویات روشنگرانه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) باشیم.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در پیام تبریک خود به حجت الاسلام محسنی اژه‌ای آورده است: اینجانب ضمن اعلام آمادگی همه‌جانبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تعمیق همکاری‌ها و هم افزایی‌ها در راستای مأموریت‌های آن قوه، از قادر متعال موفقیت و سربلندی روز افزونتان در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف و قهرمان ایران را طلب می‌کنم.