جوانان فلسطینی برای نخستین بار در کرانۀ باختری دست به سلاح شدند. رسانه‌های فلسطینی با اعلام این خبر، افزودند، شهرک‌نشینان صهیونیست نتوانستند مقابل جوانان فلسطینی دوام بیاورند و به همین خاطر، از شهرک صهیونیست‌نشین «بیتا» در «جبل صبیح» فرار کردند

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اداره هلال احمر فلسطین در کرانه باختری دیروز ضمن اعلام خبر فوق، افزود، طی درگیری‌ها میان فلسطینیان معترض و نظامیان صهیونیست در «بیتا» و «اوصرین» واقع در جنوب شهر نابلس، 293 نفر زخمی شدند؛ سه تن از مجروحان با گلوله جنگی و 84 تن با گلوله مشقی هدف قرار گرفتند. آسیب دیدگی بقیه نیز به خاطر گاز اشک‌آور بوده است.

منابع فلسطینی نوشتند که صهیونیست‌ها غروب جمعه شهرک بیتا را بدون تخریب خانه‌ها، ترک کرده‌اند.

درگیری مسلحانه

خبرگزاری فلسطینی «صفا» به نقل از منابع محلی خود نوشت که برای اولین بار طی سال‌‌های گذشته، بین فلسطینی‌‌‌ها و نظامیان صهیونیست در «طوباس» واقع در شمال کرانه باختری، درگیری مسلحانه رخ داد.

این رسانه فلسطینی افزود، حادثه مذکور نشان می‌دهد که پدیده درگیری مسلحانه با نیروهای اشغالگر توسط جوانان مقاومت، رو به افزایش است.

یکی از جوانان به «صفا» گفت‌، جوانان فلسطینی به این نتیجه رسیده‌اند که فعال‌‌سازی مقاومت مسلحانه علیه رژیم اشغالگر، تنها راه خروج از وضعیت سخت کنونی است.

تبریک حماس و جهاد اسلامی

جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس به طور جداگانه، پیروزی جوانان فلسطینی در شهرک «بیتا» را به مردم فلسطین و شرکت کنندگان در این عملیات، تبریک گفتند.

«طارق سلمی»، سخنگوی جهاد اسلامی، گفت: «پیروزی جوانان انقلابی در شهرک «بیتا» امتداد پیروزی [عملیات] شمشیر قدس است و مردم فلسطین با مقاومت به پیش می‌روند و در مسیری که مقصد آن جز بازپس‌گیری خانه‌ها و آزاد‌سازی وجب به وجب فلسطین نیست، پیروزی‌ها منتظر شما است».

جنبش حماس نیز از زبان «حازم قاسم» سخنگوی خود، این پیروزی را تبریک گفت و تأکید کرد: «ملت به پاخاسته ما دستاورد جدید و مهمی بعد از عقب‌نشینی شهرک‌نشین‌ها از جبل صبیح به دست آورده‌اند».

شبکه قدس فلسطین به نقل از «حازم قاسم» گزارش داد که حماس بار دیگر بر قدرت مقاومت با همه انواع آن تأکید دارد و خواستار مبارزه تا پایان آخرین آثار حضور صهیونیست‌ها در جبل الصبیح و ممانعت از بازگشت آنهاست.

انتفاضه سوم

روزنامه عبری‌زبان «معاریو»، دیروز در تحلیلی هشدار داد که تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که بر هم ریختن اوضاع امنیتی، زمینه را برای آغاز انتفاضه سوم در کرانه باختری فراهم می‌کند. «آلون بن داوید» کارشناس حوزه نظامی روزنامه معاریو‌، در این تحلیل تاکید کرد که اوضاع کرانه باختری در پی مشارکت هزاران فلسطینی در اعتراضات، خطرناک شده و درگیری‌های جاری، در دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

جراحت 300 فلسطینی

حمله نظامیان صهیونیست به راهپیمایی‌های ضد شهرک ‌سازی در هفت منطقۀ کرانه باختری، به جراحت بیش از 300 فلسطینی بر اثر اصابت گلوله‌های پلاستیکی و استنشاق گاز اشک آور منجر شد.

صدها شهروند فلسطینی در شمال کرانه باختری پس از برپایی نماز جمعه، در اعتراض به توسعه شهرک‌‌سازی رژیم صهیونیستی‌، راهپیمایی کردند. شرکت کنندگان در این تظاهرات، با حمله نظامیان صهیونیست روبه رو شدند. نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی با یورش به فلسطینی‌های معترض،‌، به سوی آنها، گاز اشک‌آور پرتاب کردند و فلسطینی‌ها را با شلیک گلوله پلاستیکی هدف قراردادند.

هلال احمر فلسطین اعلام کرد، در این درگیری‌ها، دست‌کم هشت فلسطینی به ضرب گلوله پلاستیکی و دو نفر نیز بر اثر اصابت گلوله واقعی، زخمی شدند. علاوه‌بر آن، بیش از ۲۴۰ فلسطینی دیگر دچار حالت خفگی ناشی از استنشاق گاز اشک آور شدند. در این میان، شهرک‌نشینان صهیونیست نیز ده‌ها اصله درخت کاشته شده توسط فلسطینی‌ها در جنوب نابلس را از ریشه درآورده و یا قطع کردند.

در «بیت دجن» (شرق نابلس) نیز نظامیان رژیم اشغالگر روز جمعه به راهپیمایی فلسطینی‌ها در اعتراض به شهرک ‌سازی این رژیم با شلیک گلوله واقعی و بمب‌های صوتی حمله کردند. شهروندان فلسطینی در منطقه «الراس» در غرب شهر «سلفیت» در شمال کرانه باختری هم نماز جمعه خود را در زمین‌هایی که رژیم صهیونیستی تهدید به غصب آن کرده است، برپا کردند. اما نظامیان صهیونیست به تجمع آنها پس از اقامه نماز حمله کردند، که بر اثر شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور، دست‌کم دو نفر زخمی و ده‌ها نفر هم دچار حالت خفگی شدند.

نظامیان صهیونیست صبح دیروز نیز به شهر «طوباس» در شمال کرانه باختری حمله کرده و با جوانان ساکن این شهر، درگیر شدند. در این یورش وحشیانۀ صهیونیست‌ها نیز چند فلسطینی به ضرب گلوله پلاستیکی و استنشاق گاز اشک آور آسیب دیدند. نظامیان اشغالگر دیروز همچنین، تجمع اهالی «قدس» در همبستگی با اهالی شهرک سلوان که رژیم صهیونیستی تهدید به تخریب خانه‌هایشان کرده است، سرکوب کردند.

در شهر «الخلیل» نیز مردم همچنان در اعتراض به قتل «نزار بنات» توسط ماموران امنیتی تشکیلات خودگردان راهپیمایی کردند. چندین فلسطینی هم در حمله نظامیان صهیونیست به راهپیمایی هفتگی ضد شهرک ‌سازی در «کفر قدوم» در «شرق قلقیلیه» (جنوب کرانه باختری) آسیب دیدند. هنوز آمار رسمی از آسیب دیدگان حملات 48 ساعت اخیر صهیونیست‌ها، در دست نیست، اما قطعی است که بیش از 300 تن مجموعاً آسیب دیده‌اند.