کشور آذربایجان شب گذشته شاهد اتفاق غریبی بود، انفجاری مهیب در محدوده آب های سرزمینی این کشور در دریای خزر اتفاق افتاد که تا همین لحظه گمانه زنی ها درباره منشا آن هنوز داغ داغ است، با همین انفجار به وسعت کشور آذربایجان افزوده شد زیرا اکنون جزیره ای سر برآورده است. برخی کارشناسان این ماجرا را به آتش فشان های گِلی این کشور ربط داده اند.

اتفاق عجیب در همسایگی ایران؛ فوران گل‌فشان در خزر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابراهیم احمداف، معاون روابط عمومی شرکت نفت دولتی جمهوری آذربایجان در این خصوص گفته بود انفجار در 10-12 کیلومتری میدان Umid رخ داده است.

این انفجار آنقدر بزرگ بود که نیمی از آذربایجان را در نیمه شب همانند روز روشن کرد.

مقامات باکو در همان ساعت های اولیه اتفاق، گمانه ها درباره آسیب به تاسیسات گازی این کشور را تکذیب کردند.

آذربایجان نقش کلیدی در انتقال گاز به اروپا دارد.

اما کارشناسان می گویند شاید این اتفاق دلیل دیگری داشته باشد. آذربایجان کشور آتش فشان های گلی است، گفته می شود نزدیک 400 آتش فشان گلی در این کشور قرار دارد که حدود نیمی از آتش فشان های گلی جهان به شمار می رود.

به خاطر همین کارشناسان بر این اعتقادند که در دریای خزر مخلوط شدن مقادیر زیادی گاز، گل و آب باعث ایجاد آتشفشانهای گِلی شده است که این موضوع درباره انفجار شب گذشته در میادین گازی جمهوری آذربایجان نیز می تواند صادق باشد.

در بهار سال 2001 وقوع یک گل افشان باعث به وجود آمدن یک جزیره در محدوده دریایی آذربایجان در دریای خزر شد. در اکتبر 2001 هم آتشفشان گلی دیگری در منطقه آبتکان جمهوری آذربایجان فوران کرد که البته تلفاتی در پی نداشت. امواج گل خارج شده از این کوه‌ها تا فاصله 15 کیلومتری در روز قابل رویت هستند.

در آذربایجان از سال 1810 تاکنون 50 آتشفشان گلی حدود 200 بار، منفجر شده‌اند.

با این حال هنوز راز انفجار دیدشب در آذربایجان سربه مُهر است.