وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای درباره دیدارهای وزیر دفاع با «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع و برادر ولی‌عهد عربستان سعودی در واشنگتن خبر داد، «مقابله با ایران» از محورهای این گفت‌و‌گوها بود.

گفتگوی بن‌سلمان با مقامات پنتاگون با محوریت مقابله با ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بعد از رسانه‌ای شدن خبر دیدارهای برادر محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی با مقام‌های ارشد پنتاگون در واشنگتن، مقام‌های آمریکایی از رایزنی‌های ضد ایرانی در جریان این دیدارها خبر دادند.

خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی، برادر محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور روز سه شنبه در ساختمان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با مقام‌های ارشد این وزارتخانه دیدار کرد.

بن سلمان با انتشار یک توییت در این باره نوشت: «در جریان سفرم به ایالات متحده، گفت‌و‌گوهای گسترده‌ای در پنتاگون با لوید آستین وزیر دفاع، ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و کالین کال معاون سیاستگذاری وزارت دفاع داشتم».

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا بعد از دیدار با برادر کوپک تر ولی‌عهد عربستان سعودی، توییتی درباره رایزنی‌های خود با خالد بن سلمان منتشر کرد.

آستین نوشت: «از دیدار با معاون وزیر دفاع سعودی در جریان ملاقاتش با کالین کال معاون سیاستگذاری وزارت دفاع لذت برم. بر تعهد ایالات متحده روی مشارکت دفاعی‌مان تاکید کردم، درباره فعالیت ثبات زدای ایران ابراز نگرانی کردم، بر اهمیت پایان دادن به جنگ در یمن تاکید و از تلاش لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده (در امور یمن) حمایت و قدردانی کردم».

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم درباره حضور برادر ولی‌عهد سعودی در این وزارتخانه بیانیه صادر کرد اما این بیانیه فقط به دیدار بن سلمان با کالین کال اختصاص یافته است.

«خالد بن سلمان» و «کالین کال» معاون وزیر دفاع آمریکا

در بیانیه پنتاگون آمده است: «امروز کالین کال معاون وزیر دفاع در امور سیاستگذاری با شاهزاده خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی در پنتاگون به منظور تاکید مجدد بر مشارکت دفاعی ایالات متحده و سعودی دیدار کرد. دکتر کال روی تعهد ایالات متحده براای کمک به عربستان سعودی به منظور دفاع از سرزمین و مردم خودش تاکید کرد».

طبق این بیانیه، کالین کال و خالد بن سلمان «درباره طیفی از موضوعات متبط با ثبات و امنیت منطقه به ویژه تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ در یمن صحبت و بر تعهد مشترک ایالات متحده و سعودی برای مقابله با فعالیت‌های ثبات زدای ایران تاکید کردند».

بنا بر بیانیه پنتاگون، معاون وزیر دفاع آمریکا از برادر محمد بن سلمان به دلیل «همکاری نزدیک و سازنده با تیم لندرکینگ نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن به منظور پایان جنگ در یمن قدردانی و حملات فرامرزی حوثی‌ها (انصارالله یمن) را محکوم کرد. معاون وزیر دفاع (آمریکا) همچنین درباره لزوم همکاری (واشنگتن و ریاض) برای پرداختن به اشاعه و خطرات پهپادها تاکید کرد».

کاخ سفید هم با انتشار بیانیه ای درباره دیدار خالد بن سلمان که در گذشته سفیر عربستان در آمریکا بوده است با جیک سالیوان تصریح کرد، دو طرف درباره موضوعات مرتبط با امنیت منطقه ای و همچنین تعهد واشنگتن به کمک به ریاض برای دفاع از خود در برابر حملات گروه هایی که گفته می شود مورد حمایت ایران هستند، رایزنی کرده اند.

بنابر این گزارش، اگرچه کاخ سفید در بیانیه خود اشاره ای به گفت وگوی آنها درباره قتل روزنامه نگار سعودی در ترکیه به دستور حکومت عربستان نکرده اما آورده است که جیک سالیوان در این دیدار بر اهمیت ارتقای وضعیت حقوق بشر در عربستان تاکید کرده است.

ساعاتی قبل از این بیانیه پنتاگون و توییت‌های وزیر دفاع دولت جو بایدن و معاون وزیر دفاع عربستان سعودی، رسانه‌های آمریکایی از سفر یک هیات عالی رتبه ریاض به ریاست خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی به واشنگتن و دیدار با مقام‌های ارشد این کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نخستین سفر یک هیات عالی رتبه سعودی بعد از گزارش دستگاه‌های  اطلاعاتی ایالات متحده در ارتباط با دخالت ولی‌عهد سعودی در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار معترض عربستانی بود.

این رسانه آمریکایی افزود، جو بایدن در مبارزات انتخاباتی متعهد شده بود که  با توجه به قتل خاشقچی و سایر موارد موضع سختگیرانه‌تری در قبال سعودی اتخاذ کند اما دولت او بر منافع راهبردی ایالات متحده با عربستان تاکید کرده است.

خالد بن سلمان در زمان قتل جمال خاشقچی توسط تیم اعزامی ترور او از عربستان سعودی، سفیر ریاض در واشنگتن بود و به دنبال تنش‌ها درر روابط دو کشور بر سر قتل این روزنامه نگار دارای اقامت آمریکا، واشنگتن را به مقصد ریاض ترک کرد.

برخی رسانه‌ها کمی بعد از قتل خاشقچی گزارش داده بودند که خالد بن سلمان طی تماس تلفنی بین او و خاشقچی او را برای حضور در کنسولگری‌های عربستان سعودی تشویق کرده بود.