آمریکا درحالی پس از ۲۰ سال نظامیان خود را از افغانستان خارج می‌کند که برخلاف همه وعده‌هایش، چیزی جز مرگ و خون برای افغان‌ها به بار نیاورد و باید دید اعراب از این پایان تلخ درس عبرت می‌گیرند.

خون و مرگ؛ هدیه آمریکا به متحدان خاورمیانه ای
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای به بررسی تصمیم اخیر آمریکا درباره خروج نیروهای این کشور از افغانستان پرداخته و نوشت خروج نهایی نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بزرگ «بگرام» در افغانستان همراه با نیروهای ناتو پس از بیست سال جنگ که دو تریلیون دلار هزینه داشت و طی آن ۳۵۰۰ سرباز آمریکایی کشته و ده‌ها هزار تن زخمی شدند چند معنا دارد:

- این تصمیم آمریکا رسماً و عملاً به معنای  پذیرش شکست در افغانستان بوده  و همانطور که اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان شکست خورد، این بار تاریخ یک بار دیگر برای آمریکایی‌ها تکرار می‌شود.

-   احتمال جنگ داخلی و فرقه ای و نژادی بین قبایل پشتون که ۴۵ درصد از جمعیت افغانستان را شامل می‌شود و بیشتر آنها شامل نیروهای طالبان می‌شود، با نژادهای دیگر نظیر تاجیک و شیعیان هزاره وجود دارد. 

- افزایش احتمال تجزیه و تقسیم افغانستان و شاید تکه تکه شدن آن بر اساس زمینه های اختلافات فرقه‌ای و مذهبی و تبدیل شدن آن به یک کشور شکست خورده همانند پاکستان.

در ادامه مقاله عطوان آمده است، « اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان یک هدیه مین‌گذاری شده از متحد و حامی آمریکایی خود دریافت کرد و اکنون باید شروع به شمارش روزهای باقی مانده دوران خود در کاخ ریاست جمهوری افغانستان بکند و باید بداند که سرنوشت او می تواند بدتر از همه متحدان سابق آمریکا که در نهایت  تنها ماندند باشد.

 به نوشته عطوان، واقعیت آن است که  گروه تروریستی - تکفیری القاعده حتماً با قدرت و با نسخه جدید تری به افغانستان بر می گردد و احتمال بازگشت گروه تروریستی داعش نیز وجود دارد و در این شرایط افغانستان تبدیل به جنگلی از انواع سلاح های سبک و سنگین خواهد شد.  فروپاشی ارتش افغانستان که ایالات متحده بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای مسلح کردن و آموزش آن در راستای منافع خود هزینه کرده بود، از دو ماه پیش آغاز شده و اشرف غنی اگر بتواند از چنگ طالبان و نیروهای آن فرار کند به دنبال پناهگاهی امن در آمریکا یا اروپا برای خود می‌گردد.

نویسنده گزارش مذکور ادامه داد، در واقع همه وعده‌های آمریکایی ها به افغان ها درباره رفاه و دموکراسی و تبدیل شدن کشورشان به بهشت عدن همانند تصاویر رویایی که برای عراقی‌ها ترسیم کرده بودند، از بین رفت. 
بر اساس این مقاله، اکنون طالبان در حال پیشروی و تسلط بر اکثر ولایت های افغانستان است و نیروهای آن در دروازه های کابل، پایتخت افغانستان هستند و موضوع اعلام بازگشت امارت اسلامی طالبان تنها تبدیل به مسئله زمان شده و ممکن است این کار تنها چند هفته طول بکشد.

عبدالباری عطوان نوشت، «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا که اکنون درگیر پرونده چین است قصد دارد درگیری ها و تنش های منطقه خاورمیانه را به محیط جغرافیایی چین بکشاند و از پروژه «اسلام سیاسی» به عنوان ابزاری نافذ و تاثیرگذار در این زمینه استفاده کند. بنابراین می توان پیش بینی کرد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس میلیونها دلار بودجه برای این برنامه جدید آمریکا اختصاص دهند؛ همان طور که پیش از این بودجه مالی جنگ سوریه و پیش از آن افغانستان را تامین می کردند.  حساسیت و حمایت ناگهانی ایالات متحده از مسلمانان ایگور در شرق چین و نزدیکی مرزهای افغانستان نیز در راستای همین برنامه صورت می‌گیرد.
این تحلیلگر عرب‌زبان افزود، از سوی دیگر این عقب نشینی آمریکا از افغانستان یک رسوایی جدید در تاریخ ایالات متحده و خیانت بزرگ به هم‌پیمانان این کشور و نقض همه وعده‌هایی است که واشنگتن به مردمان کشورهای تحت اشغال خود داده بود. البته نمی توان انتظار داشت که متحدان عرب آمریکا از اتفاقی که برای افغانستان افتاد و از این پایان شرم آور آن درس عبرت بگیرند؛ البته نه به این دلیل که نمی خواهند بلکه به این دلیل که بیشتر رژیم های عربی نمی‌توانند از زیر چتر آمریکا خارج شوند.

در پایان مقاله عطوان آمده است، هنگامی که نیروهای آمریکایی در اکتبر ۲۰۰۱ در حادثه ۱۱ سپتامبر به افغانستان حمله کردند، جلد مجله تایم یک عنوان بزرگ همراه با تصویری از یک مرد افغان با لباس فرم داشت که می گفت این پایان طالبان است؛ اما پاسخی که ما در آن زمان به این عکس دادیم  این بود که اتفاقی برعکس آنچه که مجله تایم گفته رخ خواهد داد   و این یک دام است که پایان آمریکا را به عنوان یک ابرقدرت شرح می دهد و شکست آن در آینده حتمی خواهد بود.