ایسنا/ وزیر نیرو از آمادگی صنعت برق برای گذر از شرایط هفته آینده خبر داد.

آماده باش وزارت نیرو برای هفته آینده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رضا اردکانیان امروز در گفت و گویی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت تولید و توزیع برق در کشور اظهار کرد: اقدامات انجام شده  موجب شد که از پنجشنبه ساعت چهار بعد از ظهر خاموشی برنامه ریزی شده نداشته باشیم و امیدوار هستیم که این روال ادامه پیدا کند البته هفته آینده ان شالله آخرین هفته بسیار گرم خواهد  بود  و پیش بینی ما این است که روزهای دوشنبه و سه شنبه نه بسیار اما تا حدودی شرایط سخت خواهد شد با این حال آماده خواهیم بود که این روال ادامه پیدا کند.

وی افزود:  به دستور فرمانده سپاه، حرکت وسیعی را برای پویش اصلاح مصرف آغاز کردیم. بر این اساس نیروهای بسیج ادارات فعال شدند تا مصوبه دولت مبنی بر اینکه سازمان های دولتی باید به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد مصرف را کاهش دهند اجرا و در خارج از ساعات اداری، دستگاه‌ها خاموش شود.

وی افزود: ماینرهای غیر مجاز شناسایی شوند و مجموع این تحولات موجب شده که ما الان شرایط مناسبی داشته باشیم.

وی درباره وضعیت صادرات و واردات برق کشور نیز گفت: از ۳ کشور ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان برای همکاری و فروش برق به ایران، تشکر می‌کنیم.

اردکانیان افزود: واردات برق در کشور ۴۹۰ مگاوات بوده و صادرات هم کاهش یافته است.

خرید برق مولدهای خصوصی ۴ برابر قیمت بخش خانگی

وزیر نیرو همچنین در مرکز پاپش صنعت برق در جمع خبرنگاران گفت: وزارت نیرو برق تولیدی مولدهای خصوصی را تا ۴ برابر قیمت برق عرضه شده به بخش خانگی، خریداری خواهد کرد.

وی  با بیان اینکه مصرف برق امروز در زمان اوج مصرف، به ۶۴ هزار مگاوات رسید، افزود: این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۵۷ هزارمگاوات بود که البته گرما، مصرف زیاد از برق و خشکسالی، دلیل این افزایش مصرف است.

وی با بیان اینکه امسال امکان مصرف زیاد از نیروگاه‌های برقآبی وجود ندارد گفت: ما باید آب مورد نیاز صنعت، شرب و کشاورزی را نیز در این ایام تامین کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه امسال ۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش بار در کشور وجود دارد افزود: برای نخستین بار در دوره ۸ ساله دولت کنونی، اختیار ماده ۱۳۸ ارائه شد که طبق آن هیئت وزیران اختیارات خود را به گروهی از وزیران محول کرده است که این تفویض اختیار در خصوص مدیریت برق و تا ۱۲ مردادماه که فعالیت دولت بطور رسمی پایان خواهد یافت؛ ادامه دارد.

اردکانیان با بیان اینکه در این گروه، وزرای نیرو، کشور، صمت و نفت همکاری خواهند داشت گفت: تصمیمات سریع و خوبی در چند روز اخیر گرفته شد که تعطیلی روزهای پنج شنبه (تا آخر مرداد) در ادارات، کاهش ساعات ادارات و همراهی دو هفته‌ای صنایع بزرگ و انرژی بر، از جمله این تصمیمات است.

وی با اشاره به اینکه مصرف برق صنایع به اندازه‌ای است که تجهیزاتشان صدمه نبیند و البته فعالیت آن‌ها تا پایان تیرماه تعطیل خواهد شد ادامه داد: میزان برقی که این صنایع مصرف نمی‌کنند ثبت شده و در زمان غیر پیک بصورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

وزیر نیرو با اشاره به صرفه جویی ۳ هزار مگاواتی با خاموشی در صنایع بزرگ گفت: اگر این صنایع بدهی مالیاتی و یا بیمه‌ای داشته باشند به این بدهی‌ها مهلت و یا تقسیط می‌شود.

اردکانیان با بیان اینکه با دستور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با همکاری بسیج مستضعفین پویش مشترکی با وزارت نیرو راه اندازی شده است افزود: موضوع این پویش مدیریت مصرف انرژی است که طبق آن مجموعه بسیج مستضعفین بر وضعیت مصرف برق در بانکها، ادارات و سازمان‌ها نظارت خواهند کرد که اگر بیش از میزان مشخص مصرف کنند با آن‌ها برخورد شود، زیرا بانکها، ادارات و سازمان‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، باید مصرف برق خود را ۵۰ درصد کاهش دهند.

وی به کشف و ضبط ۲۰۰ هزار دستگاه تولید رمزارز غیر مجاز از سال گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: روز گذشته ۸۰۵ دستگاه ماینر غیر مجاز کشف و جمع آوری شده است.

وزیر نیرو با اشاره به فعالیت حداکثری نیروگاه‌های تولید برق در کشور افزود: ۱۳۰۰ واحد تولید برق از جمله نیروگاه‌های حرارتی، تجدیدپذیر، آبی و مقیاس کوچک در کشور فعالیت می‌کنند که هم اکنون ۴ واحد از مدار تولید خارج شده است که در چندساعت آینده به مدار تولید خواهند آمد.

اردکانیان با بیان اینکه تا پایان هفته آینده، روزهای گرمی خواهیم داشت گفت: از پنج شنبه هفته گذشته، خاموشی برنامه ریزی شده در شبکه اعمال نشده است البته این درحالی است که در اثر اتفاقات و حوادث در برخی نقاط خاموشی رخ داده است از جمله ایجاد حریق در سه ترانسفورماتور در شرق تهران که دو ترانس مجدد وارد مدار شد و یک ترانس تا فردا وارد مدار می‌شود البته خاموشی این ترانس‌ها در تهران که ۷۵۰۰ مگاوات مصرف دارد ۱۵۰ مگاوات کمبود ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تلاش وزارت نیرو این است که اگر مجبور به اعمال خاموشی شویم از قبل اطلاع رسانی شود و طبق جدول این خاموشی‌ها رخ دهد.