روزنامه ستاره صبح در گفت وگویی نوشت: مشکل اصلی برجام تصمیمات سیاسی است که باید در تهران و واشنگتن گرفته شود. براساس اظهارات مذاکره کنندگان در راستای توافق برجام ۲۰۱۵ توافق‌ها حاصل شده است. این در حالی است که خواسته‌های طرف ایرانی و آمریکایی بیشتر از برجام است.

احیای برجام در انتظار تصمیم مقامات ایران و آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مذاکرات ایران و کشورهای غربی در حالی برگزار شد که پس از دور ششم مذاکرات گمانه زنی های زیادی درباره نتیجه این مذاکرات صورت گرفت. از یک طرف وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد اگر شرایط بدون انعطاف پیش برود احتمال ترک میز مذاکره از سوی آمریکا وجود دارد و از طرف دیگر در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر بررسی تحریم های ایران توسط بایدن منتشر شده است.

برخی از کارشناسان معتقدند آمریکا به دنبال این است که با دولت جدید ایران مذاکره کند و به همین دلیل در تصمیم گیری تعلل می‌کند. این در حالی است که خبرگزاری بلومبرگ در تازه ترین ادعای خود عنوان کرد آمریکا از احتمال به نتیجه نرسیدن احیای برجام نگران است.

شرایط امروز با سال۲۰۱۵ متفاوت شده است. از یک طرف آمریکا خواستار انجام تعهدات ایران به برجام و آمادگی برای مذاکرات در زمینه های دیگر است و به دنبال زمینه سازی درباره این موضوع است. این در حالی است که ایران نیز به دنبال این است که آمریکا به صورت کامل به برجام باز گردد و همه تحریم های ایران برداشته شود. به همین دلیل تصمیم گیری در این زمینه در سطح کارشناسی امکان پذیر نیست و رهبران سیاسی باید در تهران و واشنگتن در این زمینه تصمیم گیری کنند.

دیپلمات پیشین ایران تصریح کرد:اینکه در روزهای اخیر بایدن به فکر تجدید نظر در تحریم های ایران بوده بستگی به این دارد که وی قصد دارد چه نوع تحریم های ایران را لغو کند. برخی از تحریم ها به دستور ترامپ وضع شده که بایدن می تواند آنها را لغو کند. این در حالی است که برخی از تحریم ها توسط کنگره وضع شده و به همین دلیل نیازمند تعامل بایدن با کنگره است. این موضوع درباره تحریم های حقوق بشری ایران نیز وجود دارد.

منابع: رستانیوز