ایرنا/ «الکساندر فن در بلن» رییس جمهوری اتریش روز سه‌شنبه در دیدار با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین وضعیت تحولات بین‌المللی از جمله برجام گفت‌وگو کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رییس جمهوری اتریش که به پایتخت بلژیک سفر کرده در توئیتی نوشت: خرسندم از اینکه اولین ملاقات را با جوسپ بورل در بروکسل داشتم. سیاست خارجی و دفاعی مشترک یکی از موضوع های بارز رایزنی های من بود. ما باید در کنار هم کار کنیم تا اتحادیه اروپا بتواند تصمیم‌های مشترک قوی اتخاذ کند.

در همین حال «الن جورج متن» وابسته مطبوعاتی اتحادیه اروپا در وین پیام «فن دربلن» را در توئیتر بازنشر داد و نوشت که نقش اتریش برای نهادهای بین المللی و حمایت از مذاکرات وین درباره برجام حائز اهمیت است. وی خاطر نشان کرد که تعهد قوی رئیس جمهوری و دولت اتریش در موفقیت مذاکرات (برجام) نقش کلیدی دارد.

«استر اورسینی روزنبرگ» مشاور بورل هم در توئیت جداگانه‌ای به این ملاقات اشاره کرد و نوشت که دو طرف پیرامون چالش‌های سیاست ‌خارجی رایزنی‌های گسترده‌ای داشتند.

مذاکرات برجام پس از شش دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده است.

در  آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که دو هفته پیش برگزار شد، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

در پایان این نشست، هیات‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند. در ادوار پیشین، حداکثر وقفه در مذاکرات برجام از یک هفته تجاوز نمی‌کرد. سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و  مذاکره کننده ارشد کشورمان در این زمینه می‌گوید: یک سری مسائل باقی مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم گیری کشورها فرا رسیده است.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران پیشتر تصمیم های سخت خود را گرفته است؛ زمانی که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد و تهران تصمیم گرفت در برجام بماند، تصمیم بزرگ و سخت ایران بود که منجر به حفظ برجام تا الان شده است. عراقچی تصریح کرد: در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است و با توجه به مذاکراتی که داشتیم باید تصمیم بگیرند و در مورد احیا مجدد برجام به جمع‌بندی برسند تا توافق حاصل شود.

«الکساندر فن در بلن» رییس جمهوری اتریش، در ادامه سفرش به بروکسل با شارل میشل و اورسولا فون‌درلاین روسای شورا و کمیسیون اروپا دیدار کرد. تغییرات آب‌وهوایی و همه‌گیری کرونا از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو بین طرف‌ها عنوان شده است.

«فن در بلن» در توئیتی نوشت: مذاکرات خوبی را با شارل میشل درباره مسائل فوری و چالش‌های اتحادیه اروپا داشتم. هر دو اتفاق نظر داریم که اتحادیه اروپا بتواند از بحران‌ها قوی خارج شود، به ویژه در عرصه بین‌المللی. رئیس جمهوری اتریش پس از دیدار با «فون‌درلاین» هم نوشت: ما باید در کنار هم به همه‌گیری کرونا بپردازیم. باید کنار هم با بحران تغییرات آب و هوایی که بزرگترین چالش بشریت است مقابله کنیم.