فارس/ نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: آزادسازی‌ ظاهری دارایی‌های ایران هیچ ربطی به لغو تحریم‌ها ندارد و دارایی‌های بلوکه شده ما در کره جنوبی در اختیار شرکت‌های این کشور قرار می‌گیرد.

اظهارات نبویان درباره آزادسازی دارایی‌های ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در کره و ژاپن گفت: مردم ایران بدانند که آزادسازی ظاهری دارایی‌های ایران در این کشورها هیچ ربطی به لغو تحریم‌ها ندارد، چرا که نه سوئیفتی باز شده و نه تحریم بانکی لغو شده و نه چیز دیگر، بلکه به بانک‌های کره‌ای و ژاپنی اجازه داده شده تا بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به جای دیگر انتقال دهند. 

وی افزود:‌ به دلیل تحریم‌های بانکی، شرکت‌های کره‌ای که کالاهایی را به ایران فروخته بودند نمی‌توانستند وجه آن را دریافت کنند و پول‌های فروش نفت ما به کره نیز در بانک‌های این کشور بلوکه شده بود به همین خاطر مقامات کره‌ای نشست‌هایی را با مقامات آمریکایی داشتند تا بتوانند پول‌های ما را که در کشورشان بلوکه کرده و دزدیده بودند را دراختیار شرکت‌هایشان قرار دهند. 

نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در واقع این اقدام که اسم آزادسازی دارایی‌های ایران بر روی آن گذاشته می‌شود به این معنا نیست که این پول‌ها دراختیار ما قرار می‌گیرد بلکه مقامات کره‌ای از آمریکا اجازه گرفته‌اند تا بخش‌هایی از پولهای ما را که در کشورشان بلوکه کرده‌اند دراختیار شرکت‌هایشان که به ایران کالا فروخته‌اند قرار دهند و عملا وجهی دراختیار ایران قرار داده نمی‌شود.

نبویان خاطرنشان کرد: آزادسازی دارایی‌ها زمانی است که این دارایی‌ها دراختیار ما قرار گیرد و ما هر کالایی را که بخواهیم با آن بخریم و یا برای پشتوانه پولی خودمان آن را ذخیره کنیم.

وی افزود: پس این اقدام به معنای آزادسازی دارایی‌های ما نیست و نباید ما تحت تأثیر آن قرار گیریم بلکه اجازه‌ای است که آمریکا به کره داده تا بخشی از دارایی‌های ایران را بردارد و دراختیار شرکت‌های کره‌ای قرار دهد و نه چیز دیگر.

به گزارش فارس، اخیرا آمریکا به کره و ژاپن اجازه داده تا در یک فرصت نود روزه بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشورها را آزاد کند و البته تأکید کرده که این پول‌ها دراختیار ایران قرار نمی‌گیرد بلکه به شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی پرداخت می‌شود که به ایران کالاهایی را که در لیست تحریمی قرار نداشته بفروشند.