در این مقاله سعی می کنیم تاریخچه ای از بهترین کنسول های خانگی را برایتان بازگو کنیم. برای خرید کالای دیجیتال بروزکالا و مشاهده لیست قیمت کنسول های بازی خانگی می‌توانید به سایت بروز کالا مراجعه کرده و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

13 تا از بهترین و آخرین مدل کنسول های بازی خانگی در طول تاریخ و امتیازات آنها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

می توانیم بگوییم که به طور معمول هر 3 سال الی هر 5 سال، طرفداران و استفاده کنندگان بازی های ویدیویی با کنسول های جدید و نسل جدیدی از آن ها روبرو می‌شوند. خوب است اشاره کنیم که از این حیث، می‌توان گفت که قطعا گیمینگ و بازی کردن با هر نوع هنر دیگری متفاوت هست، در واقع، گیمینگ درست مثل آن است که شخصی (مخترعی) هر از چند گاهی، یک روش جدید و جذاب تر برای درک و یا لذت بردن از موسیقی و تصویر اختراع نماید. البته، بدیهی است که تکنولوژی در هر حیطه و زمینه دیگری نیز طی سالیان و گذر زمان دچار پیشرفت می‌شود. اما خب در هر صورت، حقیقت آن است که گیمینگ و دنیای بازی های ویدیویی بر اساس کنسول های بازی خاص خودشان طراحی و ساخته می‌شوند.  در این مقاله سعی می کنیم تاریخچه ای از بهترین کنسول های خانگی را برایتان بازگو کنیم. برای خرید کالای دیجیتال بروزکالا و مشاهده لیست قیمت کنسول های بازی خانگی می‌توانید به سایت بروز کالا مراجعه کرده و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

 

بررسی بهترین کنسول های خانگی

کیفیت اجرایی شدن بازی های اوریجینال و اصل روی کنسول، آن قدر مهم و حائز اهمیت است که به خودی خود می‌تواند موجب دستیابی آن کنسول به موفقیت چشمگیر و یا شکستن و خارج شدن آن از دور گردد. در ضمن، با این که طی تاریخ مدام با کنسول ها و سیستم های جدید مواجه می‌شویم و آن ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، نکته این جاست که از بین تمامی آن ها، تنها برخی از آن ها از کیفیت و عملکرد مناسب برخوردار هستند و قادرند آن طور که باید عمل کنند و خود را در لیست کنسول های خاص و برگزیده قرار دهند.

با در نظر گرفتن تمامی مسائلی که در این بخش ذکر کردیم، اکنون وقت آن است که نگاهی به اتفاقات و آمارهای گذشته بیندازیم تا با برخی از بهترین و تاثیرگذارترین کنسول های بازی که ارائه داده شده است آشنا شویم. در ادامه، تعدادی از بهترین کنسول هایی که تا به حال بررسی و شده اند و امتیاز گرفته اند را به شما معرفی خواهیم کرد.

رتبه سیزدهم: Wii U عرضه شده در سال 2012

Wii U بیچاره! متاسفانه Wii U سرنوشت آن چنان خوبی نداشت، چرا که ما بین نسل قبلی و یا به اصطلاح جد خود و نسل جدید و جایگزین خود یعنی نینتندو سوییچ گیر افتاد. به علت این شرایطی که برای Wii U پیش آمد، متاسفانه باید بگوییم که هرگز شانس قابل توجهی برای نشان دادن خود و دستیابی به نقاط بالاتر نداشت.

این کنسول، یک کنترلر دارد که از قابلیت صفحه لمسی و نیز صفحه نمایش بهره مند می‌باشد. این صفحه نمایش با برخی تیترهای خاص در زمان های مختلف نمایش داده می‌شد. (فرضا، آیا کسی پایه بازی ترنسفورمرز پرایم هست؟) اما مشکل این جاست که، این شرایط و در واقع وارد نشدن Wii U به رقابت های اصلی، موجب شد که این محصول اصلا فروش خوبی نداشته باشد. جایگزین این محصول، یعنی نینتندو سوییچ، خیلی زود توانست رکورد فروش های Wii U را بشکند و به راحتی از آن جلو بیفتد.

با این حال، خوب است اشاره کنیم که به طور کلی نمی توان این محصول را کاملا و صد در صد بدون سود و نتیجه دانست، چرا که عرضه شدن این محصول و قابلیت هایش به بازار، مسیر را برای ورود بهتر و تاثیرگذارتر جایگزین خود تا حد زیادی هموار کرد.

2

رتبه دوازدهم : Xbox series X عرضه شده در سال 2020

اگر بخواهیم بررسی ای عادلانه و صادقانه درباره این محصول انجام دهیم، متاسفانه باید بگوییم که Xbox series X تا حدی از رقیب بزرگ خود، یعنی پلی استیشن 5 عقب افتاده است و رقیبش خیلی سریع مشغول به حرکت در مسیر موفقیت می‌باشد.

خوب است اشاره کنیم که این دو محصول تقریبا به طور همزمان به بازار عرضه شدند. رقابتی که بین این دو محصول رخ داد، نحوه امتیازدهی ها را حتی برای سالیان آینده نیز دستخوش تغییر نمود. با این حال، نباید از قابلیت ها و توانایی های Xbox series X نیز غافل شویم.

برای مثال، این محصول از نظر backward capability قهرمان میدان می‌باشد. گیم پس و نیز کاتالوگ 400-game-deep  این محصول نیز هم چنان مانند قبل در صدر و بهترین رتبه قرار دارد. اما متاسفانه، Xbox series X از قابلیت Halo:infinite و نیز آپگرید look-at-me بهره مند نمی باشد، و همین امر موجب شده است که باری دیگر پلی استیشن بتواند بر ایکس باکس پیروز شود و میدان را تحت سلطه خود نگه دارد.  اگر قصد خرید کنسول ایکس باکس را دارید می‌توانید به فروشگاه آنلاین بروز کالا سر بزنید و لیست قیمت آنها را مقایسه کنید.

رتبه یازدهم : play station 5 عرضه شده در سال 2020

بار دیگر، مثل غالب رویدادهای سال های اخیر، این بار نیز پلی استیشن توانست با محصول جدید خود خیلی سریع مسیر پیشرفت را بپیماید و در لیست بهترین های سال خود را جای دهد. اما مسئله ای که باید به آن توجه کرد این است که هم چنان این محصول در پیشرفته ترین و بهترین حالت خود نیست، و تغییر کوچکی را تجربه کرده است! البته، ناگفته نماند که گرافیک این کنسول جدید تا حد بسیار زیادی پیشرفت کرده است و غالب افراد را به حیرت وا می‌دارد.

 در ضمن، می‌تواند برخی از بهترین بازی ها نظیر call of duty: black Ops cold war, spiderman: Miles morales  و حتی Astros playroom را اجرا نماید. اما این مسائلی که ذکر کردیم، تنها مسائلی نیستند که شما باید درباره این پلی استیشن در نظر داشته باشید. هنوز هم مشکل این جاست که این کنسول در رقابت سنگین قرار نگرفته است و به همین علت هنوز توانایی های این کنسول مورد مبارزه طلبی و رقابت جدی واقع نشده اند. سونی، وقت آن است که با یک تغییر اساسی به گیمرها کمی بیشتر توجه کنی!

رتبه دهم: Nintendo Wii عرضه شده در سال 2006

Wii، از یک مزیت بزرگ بهره مند بود و می‌توان گفت به گونه ای، یک نقطه برگشت به بازی های نرمال و ساده تر و در ضمن، کنترلرهای موشن بود. هر کسی از استفاده کنندگان این محصول، چه کودکان، چه نوجوانان و یا حتی پدر مادرها، به علت این ویژگی های این محصول، قادر بودند به راحتی از این کنسول استفاده کنند و با آن بازی کنند.

جالب است بدانید که این کنسول به علت حالت فَمیلی (خانوادگی و دوستانه ای) که داشت، تبدیل به یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین محصولات موجود در بازار شد. Wii موجب شد که هر کسی، از هر رده سنی و قشری بتواند به دنیای گیمینگ وارد شود.

 در ضمن، این کنسول یک کتابخانه خفن داشت، که دارای برخی از جالب ترین تیترهای ماریو و نیز بسیاری از آی پی ها و ریمارک های خاص بود. همه این مواردی که ذکر کردیم، این کنسول را به یکی از برترین و عالی ترین کنسول هایی که طی تاریخ تولید شده اند تبدیل کرده است.

رتبه نهم: Sega Genesis عرضه شده در سال 1989

خوب است بدانید که Sega با هدف تبدیل شدن به یک رقیب جدی برای نینتندو، که آن زمان در دسته کمپانی هایی بود که سعی داشت همواره محصولاتی مناسب برای کودکان و سنین پایین تولید کند، طراحی و وارد بازار شد.

با این که این امر می‌تواند تا حدی خودسرانه و عجیب به نظر برسد، خوب است بدانید که با همه این اوصاف، اوضاع به خوبی برای Sega پیش رفت و خیلی زود به موفقیتی دست یافت که سال ها برایش ماندگاری داشت.

خوب است اشاره کنیم که با استفاده از تیترها و موضوعات خاص و جالبی، صنعت با شهرت و محبوبیت بیشتری همراه شد؛ از دسته این تیترها می‌توانیم به Sonic the Hedgehog, Golden Axe و  Earthworm Jim اشاره کنیم.

این بازی ها توانستند فضای دنیای گیمینگ را در دهه 90 مملو کنند و طرفداران زیادی برای خود دست و پا نمایند؛ و خوب است بدانید با این که Genesis و پردازنده هایش، آن طور که نیتندو توانست، نتوانستند تصویری پر رنگ و همه جانبه از خود بر جای بگذارند، اما به خوبی توانستند که تاثیر قابل توجهی روی دنیای گیمینگ ایجاد کنند. در ضمن، Genesis توانست نزدیک به 35 میلیون واحد به فروش برساند، که این رقم از نینتندو 64 نیز بالاتر است.

رتبه هشتم: Xbox عرضه شده در سال 2001

متاسفانه باید بگوییم که زمان عرضه شدن ایکس باکس به بازار با زمان عرضه شدن OG و 360 خیلی نزدیک بود. همین امر باعث شد که ایکس باکس نتواند آن طور که باید در زمان خود، خود را نشان دهد. با این حال، خوب است بدانید که ایکس باکس توانست به خوبی در نسخه های بعدی خود، ایده های جدید و قابل توجه خود را به مخاطبان ارائه دهد.

 امپراطوری گیمینگ بزرگ و وسیع مایکروسافت، از همین نسخه اوریجینال ایکس باکس آغاز شد، و رفته رفته این صنعت تا جایی پیش رفت که آن ها توانستند Halo  را وارد دنیای گیمینگ نمایند. به غیر از تمامی مواردی که ذکر کردیم، لازم است اشاره کنیم که همین اولین نسخه ایکس باکس بود که بازی های آنلاین را پایه ریزی کرد، تا رفته رفته در گذر زمان، بازی های آنلاین ایکس باکس به گونه ای در آمدند که امروز مشاهده می‌کنیم. این قابلیت، یک انقلاب و حرکت بزرگ در دنیای گیمینگ بود، و استاندارهای گیمینگ را در دنیای امروز، بالا تر از قبل برد. خرید تلویزیون مناسب و باکیفیت می‌تواند لذت بازی با این کنسول خانگی را دو چندان کند.

رتبه هفتم: Play station عرضه شده در سال 1995

در تضاد با چیزی که ممکن است شما در ذهن داشته باشید و یادتان بیاید، باید بگویم که پلی استیشن 1 در واقع قبل از N64 روانه بازار شد. در حالی که نینتندو 1996، به عنوان کنسولی به یاد برده می‌شود که دنیای سه بعدی را وارد دنیای گیمینگ و کنسول ها کرد، اما حقیقت اصلی این است که در واقع، پلی استیشن 1 بود که این کار را انجام داد و بذر این ایده را در ذهن افراد کاشت. (آن هم در سال 1995، یعنی قبل از نینتندو).

 این کنسول سونی، توانست که گیمرها را به یک دنیای سه بعدی انتقال دهد و نیز در این مسیر از تیترهایی نظیر Metal gear solid  و یا  Final fantasy VII استفاده نمود. لازم به ذکر است که این کنسول، فضایی بالغانه تر و جدی تری به گیمرها ارائه داد، در حالی که هم چنان از موارد مورد علاقه کودکان نیز نظیر Crash bandicoot  و  Spyro the dragon  غافل نشده بود.

پلی استیشن 1، بدون شک یک کنسول برجسته و قابل توجه بود. اما در نهایت، این کنسول نیز توسط جایگزین و نسخه بعدی خود، یعنی پلی استیشن 2، به سایه ها رفت و کم رنگ شد.

رتبه ششم: Super Nintendo عرضه شده در سال 1991

برای خیلی از افراد، همچنان SNES استاندارد طلایی و اصلی برای کنسول های بازی های ویدیویی هست. این کنسول، صنعت را تا جایی پیش برد که فضا را به فضایی 16 بیت تبدیل کرد، خوب است بدانید که این کنسول در زمان خود، انقلابی در بخش گرافیک ها ایجاد کرد و حتی، نشانه هایی از حضور بازی های سه بعدی نیز با خود به همراه داشت.

 اما چیزی که درباره این کنسول، از هر مورد دیگری جالب تر بود و نظرات بیشتری را به خود جلب کرد، این بود که این کنسول، از کتابخانه ای بسیار جالب و گسترده بازی های ویدیویی برخوردار بود. بازی هایی نظیر super Mario world که صفحه ای در صنعت بازی ها که مدت ها بود بسته شده بودند را گشود و یا بازی هایی نظیر the legend of Zelda: a link to the past  که به طور کلی و جامع، به خودی خود توانست یک ژانر جدید ایجاد نماید. و از دیگر مثال ها در این زمینه می‌توانیم به donkey kong country اشاره کنیم.

 خوب است بدانید اکنون که SNES مشغول اضافه کردن کاتالوگ های خود به نینتندو سوییچ می‌باشد، افراد بیشتری با Super Nintendo آشنا می‌شود، و پس از گذشت چنین مدت طولانی ای، به تازگی با قابلیت ها و دنیای جذاب و دوست داشتنی این کنسول آشنا می‌شوند.

رتبه پنجم: Play station 5 عرضه شده در سال 2013

همان طور که مشخص می‌باشد، پلی استیشن 4 قبل از پلی استیشن 5 روانه بازار شد. خوب است بدانید که پلی استیشن 4 از همان بدو وردو خود به بازار، درگیر جنگ و رقابتی سنگین با ایکس باکس 360 شد، که این رقابت از پلی استیشن 3 تا نسل جدید باقی مانده بود! البته، این رقابت تحت هیچ عنوان بی دلیل نیست و دلیل آن نسبتا واضح است!

منظورم از این صحبت این است که شما می‌توانید با نگاه کردن به کاتالوگ های انحصاری به سادگی متوجه علت این رقابت دائمی شوید. از God of War تا Spider man بگیرید، تا بازی هایی نظیر مانند Final fantasy VII remark, death stranding و یا حتی  The last of us 2. در طی تمامی دوران این کنسول، موارد انحصاری مربوطه به آن مدام در حال افزایش بوده اند.

به علاوه، این کنسول، اولین کنسولی بود که یک هدست VR به همراه خود داشت که عملکردی کامل داشت. در ضمن، این هدست ها در کنار داشتن عملکردی بسیار خوب و قوی، از قیمت مقرون به صرفه ای نیز بهره مند بودند. پلی استیشن 4، کنسولی بود که کتابخانه عظیم و متنوعی برای استفاده کنندگان خود مهیا نموده بود.

3

رتبه چهارم: Nintendo Switch عرضه شده در سال 2017

پس از سال ها اشتغال به فروش کنسول نسبتا بی کیفیت Wii U، به نظر رسید که نینتندو نیز تصمیم گرفته است مسیر سگا را دنبال نماید. حال این مسیر چه بود؟ این که هیچ سیستم و کنسول جدیدی نسازند و در عوض، بازی هایی طراحی کنند که سیستم ها و کنسول های دیگر قابلیت اجرایی کردن آن ها را داشته باشند.

تصور همگان از مسیر جدید نینتندو همین بود، تا این که نینتندو با عرضه کردن نینتندو سوییچ، همه را به شوک فرو برد. اولین باری که این محصول به نمایش گذاشته شد، به ماه اکتبر سال 2016 باز می‌گردد. در اوایل زمان به نمایش گذاشته شدن این محصول، افراد خیلی جذب این محصول نشدند و با ایده جدید به کار رفته در این محصول، موافقت چندانی نکردند.

این ایده جدید، این بود که این کنسول، نهایتا می‌توانست اندازه دو برابر دست کسی که آن را نگه داشته است باشد. اما نکته ای که موجب افزایش توجه ها به این محصول شد، این بود که این محصول بازی های بسیار خاص و پر مخاطبی نظیر  The legend of Zelda: Breath of the wild, Super Mario odyssey و Mario Kart 8 Deluxe را به مصرف کنندگان خود ارائه می‌داد، و دست رد زدن به این موضوع برای گیمرها امری تقریبا غیرممکن بود.

 در آخر، لازم است اشاره کنیم که این محصول، حتی هم اکنون نیز فروش بسیار خوب و زیادی دارد، اما نکته این جاست که شرکت سونی و مایکروسافت به شدت به دنبال ارائه دادن محصولاتی مشابه در اندازه های کوچک و قابل حمل هستند و همین امر، به وضوح موجب نگرانی برای تولید کنندگان این محصول شده است.

رتبه سوم: NES عرضه شده در سال 1985

خوب است بدانید که این کنسول، رفته رفته پس از آن که آتاری از رونق افتاد، جای خود را در بازار پیدا نمود. این دوران، دوره ای بود که بسیاری از بازی های آتاری مانند با افت روبرو شدند. در ضمن، این دوره، دوره ای بود که بسیاری از کاراکترهای برجسته در بازی ها حضور داشتند که از جمله آنان می‌توانیم به زلدا، کربی و ماریو اشاره کنیم.

از دلایلی که این بازی ها مدام از نو طراحی و ساخته می‌شوند می‌توانیم به اعتیادآور و یا سر گرم کننده بودن بیش از حد آن ها اشاره کنیم. NES از کنسول هایی بود که کتابخانه ای بسیار وسیع داشت و در عین حال در رقابت سنگینی شرکت نداشت (حداقل تا زمان ورود سگا به بازار).

در ضمن، این محصول از برخی تکنولوژی های خاص نیز، نظیر تفنگ نوری برای بازی Duck hunt بهره مند بود. در آخر نیز لازم است ذکر کنیم که امروزه، این کنسول 35 ساله هم چنان از همه نظر قابل استفاده هست و افراد می‌توانند از آن استفاده نمایند.

رتبه دوم: play station 2 عرضه شده در سال 2000

این کنسول، بازی داشت. بازی های بسیار زیادی داشت! بهتر است بگوییم هر بازی ای که می‌خواستید داشت! بازی های تفنگی عالی، بازی های دارای تاییدیه، بازی های Bond، بازی های RPGs، بازی های مسابقه ای، بازی های دنیای بی نهایت، جی تی ای ها، kingdom hearts و time splitter ها و ...

خلاصه هر چه شما بتوانید نام ببرید. هر نوع بازی و هر ژانری که در آن زمان موجود بود در این کنسول نیز قابل اجرا و بازی بود. گرافیک این کنسول فوق العاده بود و پیشرفت هایی که این کنسول نسبت به پلی استیشن 1 تجربه کرده بود، آن را تا حد قابل توجهی بین مردم محبوب تر ساخت.

سیستم این کنسول به گونه ای بود که پیشرفت در آن بسیار ساده بود و تیترهایی را برای گیمرها در دسترس گذاشت که تا آن روز وجود نداشتند. بسیاری از بازی های مورد علاقه من روی این کنسول اجرایی هستند و بقیه نیز همین شرایط را داشتند، همین امر هم در نهایت موجب شد که این کنسول، در صدر این لیست قرار گیرد.

رتبه اول: Nintendo 64 عرضه شده در سال 1996

برای افرادی که به اندازه کافی خوش شانس بودند تا زمان جوانی خود در دهه های 80 و 90 سپری کنند، بدون شک این کنسول، یکی از اصلی ترین بخش ها و خاطرات دوران کودکیشان به شمار می‌آید. با این که کمپانی سونی بود که نقش اصلی را در وارد کردن بازی ها به دنیای سه بعدی ایفا کرد، اما نباید نقش این کنسول را نیز در ایده پردازی این اتفاق نادیده گرفت.

 Mario 64  بود که دنیایی سه بعدی داشت و آن را در اختیار گیمرها قرار داد. هم چنین از دیگر بازی های خاص و محبوب این کنسول، می‌توانیم به The legend of Zelda: Ocaina of time  اشاره کنیم. با این که کنترلرهای این کنسول آنقدر هم با کیفیت نبود و گاهی می‌توانست آزاردهنده باشد، اما گاهی تیترهای این بازی آن قدر خوب بودند که باعث شدند حتی هنوز هم این کنسول در صدر این صنعت قرار داشته باشد.