ایسنا/ مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: مرحوم محتشمی‌پور در عرصه سیاست خارجی مواضعی انقلابی داشت به ویژه در رابطه با مسئله فلسطین که نقش بسیار فعالی را ایفا کرد.

روایت ولایتی از مواضع مرحوم محتشمی‌پور در سیاست خارجی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی اکبر ولایتی در آستانه چهلمین روز درگذشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور اظهار کرد: حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر محتشمی از شخصیت های نسل اول انقلاب اسلامی و یار دیرین امام راحل، فردی متدین، شجاع، انقلابی، ولایی و اهل بیتی بود که در مدت تبعید حضرت امام (س) در نجف اشرف در محضر آن پیر فرزانه بود و سپس با حضرت ایشان به پاریس رهسپار گردید و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان در این پیروی از خط امام (س) ثابت قدم ماند و پس از آن نیز از ارتباط نزدیک با رهبر معظم انقلاب برخوردار بود.

وی با اشاره به مواضع مرحوم محتشمی در عرصه سیاست خارجی یادآور شد: او در این عرصه انقلابی بود به ویژه در رابطه با مسئله فلسطین که نقش بسیار فعالی را ایفا کرد و در پیدایش حزب الله لبنان و تقویت آن نقشی بی بدیل تاریخی ایفا کرد و تا حد جان پیش رفت؛ چرا که در زمان مسئولیت سفارت ایران در سوریه، مورد حمله تروریستی رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به درجه جانبازی نائل شد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری یادآور شد: همه مردم بزرگ فلسطین و لبنان همواره از مرحوم محتشمی به نیکی و بزرگی یاد می کنند. دوران  مسئولیت ایشان در وزارت کشور نیز  نشان دهنده جایگاه ارزشمند وی در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

ولایتی در پایان تاکید کرد: حجت الاسلام والمسلمین محتشمی در سالهای پایانی عمر پر برکت خویش به یاد حضرت امام راحل مسئولیت دفتر ایشان را در نجف اشرف عهده دار شدند و در جوار مرقد مولی الموحدین علی (ع) کسب فیض کرد.