امام جمعه مشهد گفت: ما در تمام این ۴۲ سال، عمده مناسک حج از جمله رمی جمرات را انجام داده‌ایم و نه تنها موفق شدیم در سرزمین خود آثار شیطان بزرگ را از بین ببریم، بلکه در منطقه نیز رمی جمرات را به خوبی انجام داده‌ایم .

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایسنا: امام جمعه مشهد گفت: ما در تمام این ۴۲ سال، عمده مناسک حج از جمله رمی جمرات را انجام داده‌ایم و نه تنها موفق شدیم در سرزمین خود آثار شیطان بزرگ را از بین ببریم، بلکه در منطقه نیز رمی جمرات را به خوبی انجام داده‌ایم .

حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی(ع) ضمن تبریک فرارسیدن دهه ولایت، اظهارکرد: امروز روز دوازدهم ذی‌الحجه است و در این روز حجاج از سرزمین منا به مکه برمی‌گردند و آخرین اعمال حج را به جا می‌آورند. در این روز مهمترین عمل، رمی جمرات است.

وی افزود: رهبری در پیام امسال حج نکته قابل توجهی داشتند و فرمودند: "ما امسال از شرکت در حج محروم بودیم، اما این بدین معنا نیست که ما مناسک حج را فراموش کنیم." کما اینکه برخی از مناسک حج را در عین حال که در حج نبودیم، انجام دادیم. به عنوان مثال در عین حال که در روز عرفه در بیابان عرفه نبودیم، اما در تمام مساجد کشور دعای عرفه خوانده شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: رهبری فرمودند: "وقتی ما می‌توانیم در غیر حرم مناسک را انجام دهیم، پس رمی جمرات و دفع شیاطین را نیز می‌توانیم در خارج از حرم انجام دهیم." دفع شیاطین انسی، قدرت‌طلبان و نابکارهای مستکبری که می‌خواهند بر سرنوشت اسلام و مسلمین مسلط شوند، باید تحت عنوان رمی جمرات از طرف ما صورت گیرد.

علم‌الهدی بیان کرد: خوشا به سعادت مردم غیور و دلاور افغانستان. خوشبختانه مردم این کشور امسال موفق به انجام یک حج کامل شدند و توانستند آمریکا را که شیطان بزرگ است، رمی جمره کنند و از سرزمین خود اخراج کنند. امیدواریم که عزیزان ما در عراق و حشدالشعبی قهرمان نیز بتوانند این مناسک را انجام دهند و ناپاکی آمریکا را هر چه زودتر از سرزمین عتبات پاک کنند.

وی با بیان اینکه ۴۲ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و این انقلاب برکات زیادی برای ما داشته است، عنوان کرد: از جمله اینکه ما می‌توانیم در درگاه خداوند ادعا کنیم ما در تمام این ۴۲ سال، عمده مناسک حج از جمله رمی جمرات را انجام داده‌ایم و عمر مردم ما در مقابله با شیاطین بزرگ گذشته است و ما نه تنها موفق شدیم در سرزمین خود آثار شیطان بزرگ را از بین ببریم، بلکه در منطقه نیز رمی جمرات را به خوبی انجام داده‌ایم. این از جمله برکات انقلاب است که در سایه خون شهدا و مردم غیور ما به دست آمده است.

امام جمعه مشهد با اشاره به پنجم مرداد سال ۵۸ به عنوان روزی که به فرمان امام(ره) اولین نماز جمعه در کشور به امامت آیت‌الله طالقانی برگزار شد، گفت: به عنوان یک فرایند بزرگ در انقلاب، مردم ما از برکات نماز جمعه برخوردار شدند. در مشهد نماز جمعه قبل از انقلاب هم سابقه داشت. در زمان خفقان رضاخان نیز عالم بزرگوار انقلابی، با صلابت هر چه تمام‌تر نماز جمعه را هر هفته در حرم مطهر اقامه می‌کرد.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله آشیخ غلامحسین تبریزی در آن ظلمت‌های دوران طاغوت، نماز جمعه را در مشهد اقامه می‌کرد. ایشان عصایی داشت که درحقیقت غلاف یک شمشیر بود و شمشیر در داخل آن بود و ایشان موقع اقامه نماز جمعه و خطبه‌خوانی، این عصا را به دست می‌گرفت تا بتواند با تکیه بر آن، نماز جمعه باکیفیتی را اقامه کند. این باعث افتخار شهر ماست که اقامه نماز جمعه در این شهر دارای چنین سابقه‌ای است‌.

وی با اشاره به ائمه جمعه مشهد در سال‌های پیشین انقلاب، اظهار کرد: این نمازها در انقلابی‌پروری مردم ما در این شهر اثر فوق‌العاده‌ای داشته است‌. نماز جمعه دو خصوصیت در این نظام و انقلاب بر پا کرد. خصوصیت اول حضور مردم در صحنه نظام و ارتباط اجتماعی مردم با نظام به وسیله نماز جمعه بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: این‌ نماز جمعه‌ای که مظهر صلابت انقلاب است، باعث شده مردم عزیز ما در عرصه نظام حضور داشته باشند. در نماز جمعه زن و مرد با ایمان شرکت می‌کنند و مهمترین مسائلی که در نماز جمعه مطرح می‌شود، مبانی دین و نهی از منکر است‌. برخوردهایی که چه در داخل و چه در خارج و در فضای مجازی با ما ائمه جمعه صورت می‌گیرد، به خاطر نهی از منکر است که حداقل وظیفه هر خطیب جمعه‌ای است. نهی از منکر بیان درد مردم است.

علم‌الهدی با تاکید بر اینکه درد دین مردم متدین بر درد دنیای آنان ترجیح دارد، افزود: در خطبه‌ اول نماز جمعه درد دین مردم بیان می‌شود و نهی از منکر صورت می‌گیرد. در خطبه دوم مسائل مردم و مطالبی که مربوط به فشارها و مشکلات آن‌ها است، مطرح می‌شود و همین باعث می‌شود که نماز جمعه یک ابزار قوی برای حضور در صحنه نظام باشد.

وی اضافه کرد: همچنین نماز جمعه عاملی است که انقلاب و نظام مدیریت اجتماعی مردم را به دین آنان وصل می‌کند. اگر شما بگردید در تمام دنیا هیچ نظامی مانند جمهوری اسلامی مردمی نیست. این نظام مردمی است، چون به دین مردم اتصال دارد. مردم به پای دین خود ایستاده‌اند. تمامی شهدای ما از ائمه مدد می‌جستند. وابستگی مردم ما به دین در حدی است که جانشان را برای دینشان می‌دهند.

امام جمعه مشهد عنوان کرد: فرق آدم دین‌دار و آدم بی‌دین این است که آدم بی‌دین پای آرمان‌های اجتماعی و سیاسی خود تا حد شهوتش می‌ایستد اما آدم متدین تا حد جانش پای آرمان‌های سیاسی و دینی خود می‌ایستد. مردم ما پای این نظام ایستاده‌اند، چون پای دینشان ایستاده‌اند. نماز جمعه نظام را به دین مردم وصل می‌کند و دین را در مظهر نظام جلوه می‌دهد.