کیمیا علیزاده نام انگلیسی خود را به سه رنگ پرچم ایران در مسابقات امروز المپیک حک کرده بود.

کیمیا علیزاده هنوز ایرانی است؟ + تصاویر خاص
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کیمیا علیزاده تکواندوکار ایرانی است که ماجرای پناهندگی‌اش جنجالی شد. کیمیا علیزاده روزهای پرفروغی را در تکواندوای ایران داشت. کیمیا علیزاده در غربت با سختی‌های بسیاری مواجه است و هرازچندگاهی خبرهایی نه چندان خوشایند از او به گوش می‌رسد. کیمیا علیزاده در زمان حضورش در ایران طرفداران بسیاری داشت و از جمله ورزشکاران محبوب ایران بود. کیمیا علیزاده سابقه حضور در چند دوره بازی‌های المپیک را دارد.

کیمیا علیزاده

کیمیا ۱۹ تیر ۱۳۷۷ در کرج از خانواده‌ای آذری زاده شد. مادرش اهل استان اردبیل و پدرش نیز اهل شهر زنوز شهرستان مرند است. کیمیا فرزند بزرگ خانواده است و یک برادر کوچکتر از خود دارد.

او در بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ در کلاس وزن ۵۷ کیلوگرم زنان برنده مدال برنز شد. وی نخستین و تنها زن ایرانی است که در تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک، برنده مدال شده‌است. و با هجده سال سن، جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ایران در دوره‌های المپیک است. پیش از او ناصر گیوه‌چی در المپیک هلسینکی ۱۹۵۲ کم‌سن‌ترین مدال‌آور ایران با ۱۹ سال سن بود.

علیزاده در تیر ۱۳۹۷ به عنوان پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ انتخاب شد. اما به دلیل مصدومیت از حضور در بازی‌ها کناره‌گیری کرد. پس از این اتفاق، الهه احمدی تیرانداز ایرانی به عنوان پرچمدار کاروان ایران، جایگزین کیمیا علیزاده شد.

کیمیا علیزاده

در ۱۸ دی ۱۳۹۸ برخی خبرگزاری‌ها از بازنگشتن وی از سفر به کشور هلند خبر داده، گفتند که وی در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو ژاپن با پرچم کشور هلند بر روی شیاپ چانگ خواهد رفت. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، کیمیا علیزاده تابستان ۲۰۲۱ زیر پرچم سفید و یکی از اعضای تیم پناهندگان المپیک در مسابقات تکواندو شرکت می‌کند.

کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده در سن نوجوانی به نام «پدیدهٔ تکواندو» شناخته می‌شد و مربیان تیم ملی ایران روی مدال‌آوری او در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ حساب کرده بودند. از علیزاده که آن موقع در وزن منهای ۶۲ کیلوگرم رقابت می‌کرد به عنوان یکی از طلایی‌های کاروان ورزشی ایران یاد می‌شد. او برای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ به کره‌جنوبی سفر کرد اما به دلیل سن کم و نداشتن کمینه سن قانونی برای حضور در بازی‌ها که ۱۷ سال بود از حضور در بازی‌ها محروم شد. فدراسیون تکواندو نسبت به این موضوع شکایت کرد اما مسئولان برگزاری مسابقات نپذیرفتند تا تغییرات در قوانین تکواندو علیزاده را از حضور در رقابت‌های اینچئون ۲۰۱۴ بازدارد.

کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده در ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ با حامد معدنچی، والیبالیست پیشین، ازدواج کرد.

کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده