غلامحسین کرمی گفت: سد گُتوند که قرار بود برای مردم منطقه خیر باشد، به دلیل سوءمدیریت جز خسارت عظیم و نابودی کشاورزی آنجا چیزی در بر نداشت

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نامه‌نیوز: این روزها که بحران آب در خوزستان به عنوان یک دغدغه ملی مطرح است و مشکلات این استان دل هر ایرانی را به درد می‌آورد. اما خوزستان صرفا در دوره روحانی تنها نبود و سوءمدیریت‌ها خاصه در دوران احمدی‌نژاد باعث از بین‌رفتن ظرفیت‌های استان خوزستان شد؛ شاهد مثالش ساخت سد گُتوند واقع در شهری به همین نام که خسارتی جبران ناپذیر بر پیکره استان خوزستان زد و هرچه در آن مقطع مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نسبت به پیامدهای آب‌گیری در این سد هشدار داد، محمود احمدی‌نژاد به خرجش نرفت.

حالا غلامحسین کرمی، نماینده کنونی دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی که در سال 90 مسئولیت مدیرکل بازرسی استان خوزستان بود درباره اختلاف نظر پورمحمدی و احمدی‌نژاد درباره سد گُتوند به «نامه‌نیوز» گفت: «سد گُتوند ساخته شد که وضعیت آب آشامیدنی کشاورزی مردم منطقه بهبود یابد. سد ساخته شد اما هنوز آب‌گیری نشده بود. در آن منطقه کوه نمکی قرار داشت که باعث می‌شد آب شور شود. در آن زمان در سفری که با آقای پورمحمدی داشتیم از سد بازدید کردیم. در آنجا اساتید دانشگاه هم بودند. بعد از بررسی‌ مشخص شد که کوه نمکی در آنجا واقع شده است که نباید آبگیری شود».

او ادامه داد: «دولت گفت که یک پوششی دور کوه نمک ایجاد می‌کنیم تا آب نفوذ نکند و به نوعی نمک در آب حل نشود اما ده روز از آب‌گیری نگذشته بود که آب نفوذ کرد و نمک هم حل شد و تمام آب پشت سد شور شد. از طرفی فکر چشمه‌های شوری که به سد می‌آمدند را هم نکرده بود. همه این عوامل دست به دست هم دادند تا آن قدر سطح نمک آب بالا برود که نه‌تنها قابل شرب نباشد که تمام کشاورزی منطقه را هم نابود کرد».

او همچنین درباره تأیید موضع پورمحمدی از سوی کارشناسان و اهالی فن اظهار کرد: «آقای پورمحمدی تیمی را مأمور بررسی کرد و ما نیز در بازرسی استان با دانشگاه اهواز قراردادی امضا کردیم تا بررسی دقیق صورت گیرد. متخصصان زیادی در قالب کارگروه‌های علمی، آب سد را آزمایش کردند، سطح نمک آن را سنجیدند و به طور کارشناسی به این نتیجه رسیدند که جانمایی سد درست نبوده است و همان حرف آقای پورمحمدی را تأیید کردند و بر همه محرز شد که آب آنجا دیگر ارزش استفاده ندارد. دولت گفت آب را به سمت خلیج فارس هدایت می‌کنیم اما آب زیادی پشت سد بود و هیچ‌کاری نتوانستند انجام دهند و در نهایت سدی که قرار بود برای مردم منطقه خیر باشد، به دلیل سوءمدیریت، جز خسارت عظیم و نابودی کشاورزی آنجا چیزی در بر نداشت».

کرمی همچنین در پایان گفت: «آقای احمدی‌نژاد به تندی حمله کرد که عده‌ای چیزی از سدسازی نمی‌دانند و حرف می‌زند و از این دست سخنان که اصلا این‌طور نبود زیرا گزارشی که ارائه شد، کاملا فنی و علمی نوشته شده بود و ماحصل بررسی یک تیم متخصص بود. باور کنید که ما لزوما نمی‌خواستیم موضع آقای پورمحمدی را تأیید کنیم و بدون هرگونه پیش‌داوری به بررسی وضعیت سد گُتوند پرداختیم اما به هر حال نتیجه‌ای که گرفتیم مؤید نظر آقای پورمحمدی بود و باید گفت که آب و کشاورزی خوزستان به نوعی قربانی تصمیم آقای احمدی‌نژاد شد»