مهر/ دختر شیخ زکزاکی گفت: پدرم شیخ زکزاکی آزاد خواهد شد و دلیلی برای ادامه بازداشت او وجود ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در سکوت خبری رسانه‌ها و مدعیان دروغین حقوق بشر، دادگاه شیخ زکزاکی بدون هیچ نتیجه‌ای همچون دادگاه‌های قبلی، به پایان رسید. در حالی که خانواده ایشان گمان می‌کردند در این دادگاه حکم به بی گناهی شیخ صادر شود اما با توطئه و کارشکنی دولت نیجریه دادگاه ایشان به جلسه امروز ٦ مرداد ماه ١٤٠٠ موکول شده است و اکنون هم خانواده ایشان مطمئن هستند که این آخرین دادگاه پدر و مادر مظلوم و بی گناهشان خواهد بود و آزاد خواهند شد.

در این راستا خبرنگار مهر با خانم سهیلا زکزاکی دختر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه به گفتگو پرداخته است.

خانم سهیلا زکزاکی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی و همسرشان گفت: در زمان حمله ارتش نیجریه در دسامبر ۲۰۱۵ که هر دو یعنی پدر و مادر من چندین زخم بر اثر اصابت گلوله برداشته‌اند. پدر من یک چشم خود را از دست داد و چشم دیگرش نیز به شدت آسیب دیده بود، این باعث شده است که بینایی او بسیار ضعیف گردد تا جایی که در حال حاضر برای خواندن به عینک و همچنین به یک ذره بین نیاز دارد. وی همچنین در مدت بازداشتش نزد پلیس نیجریه موسوم به DSS دو بار دچار سکته مغزی شده است. به گفته پزشکانی که چندین بار از وی آزمایش پزشکی انجام داده‌اند در خون «شیخ زکزاکی» نشانه‌هایی از مسمومیت با سرب و کادمیوم دیده می‌شود که این نتیجه چندین قطعه ترکش است که در سر و دست چپش است.

طبق گزارش رسانه‌های داخلی دادگاه شیخ زکزاکی امروز ۶ مرداد برگزار می‌شود و امکان آزادی ایشان بسیار زیاد است. درباره این موضوع نظرتان چیست؟

دادگاه عالی کادونا ۲۸ ژوئیه را تعیین کرد تا والدین من در دادگاه درباره پرونده خود بدون وکیل دفاع کنند. به نظرم اگر قرار است دادرسی منصفانه و مطابق قانون برگزار شود راهی وجود ندارد که بتوانند به طور قانونی در مورد آزاد نکردن آنها تصمیم بگیرند. البته این نگرانی وجود دارد که آیا این تصمیم دادگاه، مورد احترام مقامات [دولتی و امنیتی] قرار می‌گیرد یا خیر.

اگر دادگاه نیجریه این بار هم برگزار نشود اقدام بعدی جنبش اسلامی و خانواده شیخ چه خواهد بود؟

از زمان قتل عام زاریا که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است، علیرغم ادامه سرکوب به مدت ۶ سال ساکت نبودیم، دولت باید به اندازه کافی منطقی باشد که آنها را آزاد بکند. ما زیر بار این کار نمی‌رویم و تلاش خود را تا آزادی پدر و مادرمان ادامه خواهیم داد.

درباره وضعیت جسمی مادرتان که در زندان هستند توضیح بدهید؟

مادرم که حداقل ۵ بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به طور دوره‌ای به دلیل وجود ترکش‌های بزرگ گلوله در ناحیه شکم خود که باید مدت‌ها قبل برداشته می‌شد با دردهای وحشتناک مواجه است. وی همچنین از آرتروز پیشرفته رنج می‌برد و باید حداقل ۳ سال پیش تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار می‌گرفت و بخاطر عدم اجازه معالجه توسط پلیس امنیتی بنام DSS هر دو زانوی ایشان آسیب جدی دیده و از بین رفته است. در واقع این یک معجزه است که او هنوز می‌تواند روی پای خود بایستد، هرچند اغلب از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند. وی اخیراً در ژانویه مبتلا به ویروس Covid-19 شده بود.

علت اصلی عدم آزادی شیخ زکزاکی چیست؟

سالهای گذشته که پدر و مادرم در بازداشت بودند، اولین باری نبود که جنبش اسلامی مورد حمله قرار گرفته باشد، بخصوص پدر من بارها توسط نهادهای مختلف به طور متوالی زندانی شده است و دلیل اصلی، طرفداری مردم از وی است که آنها آن را تهدید می‌دانند حتی اگر او فقط خواستار بهبود وضعیت مردم ما از نظر اسلام باشد.

چه پیامی به حامیان شیخ و مسلمانان در سراسر جهان دارید؟

تمام آنچه که من باید به هر مسلمانی که از وضعیت ما آگاه است بگویم این است که این واقعیت را به آنها یادآوری کنم که به عنوان مسلمان مسئولیت ما است که در برابر بی عدالتی بایستیم و امیدوارم که حامیان شیخ زکزاکی و عموم مسلمانان هر آنچه در توانشان است برای مقابله با بی عدالتی که رخ داده و همچنان هم رخ می‌دهد بایستند و حداقل کار ممکن این است که دعا برای جنبش اسلامی و والدینم را فراموش نفرمایند.