باشگاه خبرنگاران/ مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب دوره سیزدهم روز پنجشنبه با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

چه کسانی در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب حضور دارند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی کمتر از ۴ روز دیگر در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری همواره با رسم و رسومات و قوانینی همراه بوده که امسال با توجه به شیوع فوق العاده کرونا شاید رنگ و بوی دیگری داشته باشد. اما تحلیف به چه معناست و مراسم تحلیف ریاست جمهوری در کشور ما به چه صورت انجام می‌شود؟.  

تحلیف به چه معناست؟

معنی تحلیف در لغت یعنی سوگند ادا کردن، سوگندخوردن، قسم خوردن، قسم یاد کردن، سوگند دادن، قسم دادن است. تحلیف در قوانین دولتی ما برای مراسمی به کار برده می‌شود که حق حاکمیت نمی‌آورد. بلکه رئیس جمهور منتخب که با تنفیذ رهبر اجازه حاکمیت پیدا می‌کند و اگر تنفیذ رهبر نباشد تحلیف بی معناست. رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌هایشان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.

چه کسانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری حضور دارند؟

تحلیف ریاست جمهور پس از مراسم تنفیذ حکم، با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه در مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود و رئیس جمهور منتخب بر طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همهٔ استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

دوازدهمین مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات لشکری و کشوری و نمایندگان ۹۶ کشور و نهاد بین المللی در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این مراسم، ۸ رئیس جمهور و ۱۹ رئیس مجلس، ۹ معاون رئیس جمهور و نخست وزیر، ۷ معاون رئیس مجلس، ۱۱ وزیر امور خارجه، ۳۵ فرستاده ویژه، ۱۲ معاون وزیر خارجه، ۶ رئیس گروه دوستی - پارلمانی و ۲ رئیس کمیسیون سیاست خارجی حضور یافتند.

جزئیات تحلیف مرد شماره ۸ پاستور 

مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه ١۴ مرداد ساعت ۱۷ با حضور مقامات خارجی و داخلی در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. مراسم تحلیف در سالگرد صدور فرمان مشروطیت در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. در مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب، علاوه بر رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان که طبق قانون اساسی باید در جلسه حضور داشته باشند، البته از برخی مقامات و شخصیت‌های داخلی و خارجی نیز دعوت به‌عمل آمده است.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است: تاکنون ۷۰ میهمان خارجی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور هشتم اعلام آمادگی کرده‌اند که تعداد آن‌ها به سرعت رو به افزایش است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه حضور این تعداد از میهمانان خارجی در مراسم تحلیف کم نظیر بوده، اظهار کرد: نکته جالب اینجاست که کشور‌هایی که در دوره دولت آقای روحانی روابط سردی با ما داشتند، نیز برای حضور در مراسم تحلیف آقای رئیسی اعلام آمادگی کرده‌اند. مراسم تحلیف رئیس جمهور هشتم ایران ساعت ۱۷ روز پنجشنبه چهاردهم مرداد ماه در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس همچنین گفته است که با توجه به اهمیت بین‌المللی مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب، از جانب رئیس مجلس شورای اسلامی ستادی با ۱۱ کمیته مسئولیت تمهید مقدمات، دعوت و استقبال از مدعوین خارجی و داخلی، اطلاع‌رسانی، امنیت و حراست، امور بهداشتی و... مراسم تحلیف را عهده‌دار شده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس همچنین تأکید کرد: در برگزاری مراسم تحلیف، دستورالعمل‌های بهداشتی متناسب با وضعیت اپیدمی کرونا در نظر گرفته شده و ستاد کرونای مجلس در این باره تمهیدات لازم را اندیشیده است.

میهمانان مشخص شده مراسم تحلیف

تا این لحظه رئیس مجلس صربستان در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، حضور خود را به عنوان فرستاده «آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ایران تأیید کرده است، روزنامه ایندیا تودی هند نیز نوشت دهلی‌نو دعوت ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری منتخب را پذیرفته است، اما هنوز مشخص نیست قرار است چه مقامی از هند در مراسم سوگند آیت‌الله رئیسی حضور داشته باشد. علاوه بر این قالیباف رئیس مجلس نیز در جریان سفر به سوریه  اعلام کرده است که نخست وزیر سوریه برای حضور در مراسم تحلیف به ایران سفر می‌کند.