حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دیروز سه‌شنبه (12 مردادماه) در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری‌ توسط رهبر انقلاب اظهار داشت: شرط ادب و احترام در حکم تنفیذ از حکم رهبر انقلاب این بود که دست مبارک ایشان را می‌بوسیدم لکن به دلیل شرایط موجود این توفیق از من سلب شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس‌جمهور ادامه داد: سر بر آستان ربوبی می‌سایم و شکر نعمت‌های بسیارش را به‌ویژه اعتماد مردم و رهبر انقلاب را به‌جا می‌آورم.

وی در بخشی از اظهاراتش با تأکید بر اینکه انتخابات 28 خرداد جلوه‌ای از مردم‌سالاری دینی بود،‌ بیان کرد: در این انتخابات مردم علی‌رغم همه دشمنی‌های دشمنان و همه شرایط بهداشتی و کرونایی و مشکلاتی که بود، حضور باشکوه داشتند و حماسه‌ای بزرگ خلق کردند؛ حماسه‌ای که دشمنان را ناامید دوستان امیدوار کرد.

در حماسه 28 خرداد همه مردم نقش داشتند

رئیسی گفت: در حماسه 28 خرداد همه مردم نقش داشتند و باید از پیر و جوان و از همه گویش‌ها، اقوام و مذاهب و از همه مردم عزیزمان و به‌ویژه آنهایی که مردم را به مشارکت دعوت کردند و در رأس همه آنها رهبری معظم انقلاب اسلامی و از دست‌اندرکاران انتخابات هم تقدیر کرد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه پیام مردم در 28 خرداد تحول‌خواهی و عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و فقر و تبعیض بود، گفت: پیام مردم در 28 خرداد اجرای سیاست‌های اعلامی‌نظام مقدس جمهوری اسلامی و توجه به ارزش‌های والای انقلاب و پاسداری از خون مطهر شهیدان و وصایای ارزشمند آنان بود.

وی ضمن تأکید بر اینکه پیام 28 خرداد، ضرورت حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بود، خاطرنشان کرد: اینها پیام‌هایی بود که مردم با رأی خودشان دادند و از دولت برخاسته از مردم خواستند تا عدالت را تحقق ببخشد و به مبارزه و روابط ناسالم اداری و رانت‌خواری‌ها و روابط ضد ارزش پایان ببخشد و این پیام و خواسته مردم بود.

پیام مردم تغییر وضع موجود بود

رئیسی بیان کرد: پیام مردم تغییر وضع موجود بود و وضعیتی که ازنظر اقتصادی و تورم بیش از 44 درصد و رشد نقدینگی 680 درصدی در این سال‌ها و سه برابر شدن بدهی‌های دولت از سال 94 و مشکلاتی که در زندگی مردم اثر گذاشت و علاج کردن وضعیت کسری بودجه 450 هزارمیلیاردی وضعیت مردم را مناسب نمی‌بینیم.

اعتماد مردم، آسیب‌دیده است

رئیس‌جمهور با‌ اشاره به نامناسب بودن وضعیت اقتصادی مردم هم به دلیل دشمنی دشمنان و کاستی‌های داخلی، بیان کرد: مشکلات اقتصادی و فرهنگی و بیکاری و مسکن و مسائلی که مردم نسبت به آن گله‌مند هستند، باید تغییر کند.

وی اضافه کرد: از همه بیش‌تر آنچه بیش از سفره و کسب‌وکار مردم آسیب‌دیده، آسیب دیدن به اعتماد مردم است و مردم از دولت خواستند تا این آسیب را جبران کند و این اعتماد را برگرداند و فاصله بین دولت و ملت را کاهش دهد و این رابطه بین ملت و دولت بسیار می‌تواند برای کشور گره‌گشا باشد تا مشکلات حل شود و در برابری دشمنی دشمن مقاومت و ایستادگی شود.

سند ماندگار بیانیه گام دوم مستند اقدامات ما خواهد بود

رئیسی با بیان اینکه مردم از دولت جدید تحول خواستند که اجتناب‌ناپذیر است و باید اتفاق بیافتد، اظهار داشت: این تحول، مستند به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است و سند ماندگار بیانیه گام دوم، مستند اقدامات ما خواهد بود و در این سند هم وضع موجود و هم وضع مطلوب به‌خوبی ‌ترسیم شده است و باید ما فاصله موجود و مطلوب را کمتر کنیم و به تحقق فرازهای بلند بیانیه گام دوم برسیم.

سفره و اقتصاد مردم را شرطی نخواهیم کرد

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه حتماً به‌دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود ولی حتماً سفره و اقتصاد مردم را شرطی نخواهیم کرد و گره به اراده بیگانگان نخواهیم زد، گفت: حتماً مسائل پیش روی دولت را دنبال می‌کنیم ولی مسائل ضروری و فوری وجود دارد که دولت از امروز آن را دنبال می‌کند که مسئله کسر بودجه و بازار سرمایه و ثبات در آن، مسئله مهم کنترل تورم و گرانی‌ها و مسئله کرونا که موجب نگرانی مردم هست و مسئله آب و برق و بسیاری از نیازمندی‌ها از این دسته‌اند.

برنامه تحولی فوری و کوتاه‌مدت

با 10 مسئله محوری

وی با بیان اینکه به همه دولتمردان دولت دوازدهم خسته نباشید عرض می‌کنم ولی کارهای بسیاری از امروز پیش پای دولت است، افزود: ما یک برنامه تحولی آنی فوری کوتاه‌مدت با نگاه به مسائل پیش رو تنظیم کرده‌ایم و حدود 10 مسئله محوری وجود دارد که دولت از امروز با آنها مواجه است و هم مسئله و هم راهکارهای آن خوب شناخته‌ شده و از نگاه خبرگان و صاحب‌نظران هم بهره‌مند شده‌ایم.

برنامه تحولی 4 ساله دولت

در اختیار صاحب‌نظران قرار خواهد گرفت

رئیسی با بیان اینکه برنامه تحولی 4 ساله دولت زمینه اجرای برنامه هفتم توسعه خواهد بود، اظهار داشت: اجرای برنامه تحولی 4 ساله دولت که به‌زودی در اختیار صاحب‌نظران قرار خواهد گرفت زمینه اجرای برنامه هفتم خواهد بود، امیدواریم در این برنامه تحولی همه دغدغه­‌مندان بدون نگاه به خط و جناح سیاسی نقش‌آفرینی کنند.

ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم

رئیس‌جمهور گفت: ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم و یقین داریم با وجود همه موانع و مشکلات پیش روی، راه برون‌رفت از این مشکلات و اراده جدی برای رفع مشکلات وجود دارد و ملت عزیز و جوانان برومند و نیروی انسانی کارآمد ما وضعیت را متحول خواهند کرد.

وی گفت: امیدواریم با نگاه همه صاحب‌نظران و فرهیختگان وضعیت به نفع مردم و ارزش‌های انقلاب اسلامی و آنچه توقع رهبر انقلاب و مردم و خانواده شهدا و ایثارگران هست تغییر کند و گام‌های ماندگاری با استفاده از همه تجربیات و اندوخته‌ها برداشته شود.