آفتاب یزد: مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی، سیزدهمین رئیس جمهور پنج شنبه ۱۴ مردادماه در مجلس شورای اسلامی با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در ابتدای مراسم تحلیف محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و مراسم را آغاز کرد.

قالیباف در این مراسم اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در حالی پا به قرن جدید شمسی می‌گذارد که میراث‌دار بیش از یک قرن مبارزه برای دستیابی به استقلال، آزادی، عدالت، نفی

سلطه پذیری و از همه مهم‌تر به کار بستن ارزش‌های اصیل اسلامی در جامعه است. در این راه خون پاک‌ترین انسان‌ها از شهید شیخ فضل الله نوری تا شهید قاسم سلیمانی فدا شده تا نهال مقدس حرکت مردمی را به درختی تناور و ریشه دار تبدیل کند. امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) با رهبری انقلاب اسلامی در قله این مبارزه و با بنیان گذاردن جمهوری اسلامی موهبت مردم سالاری دینی را برای ملت ایران به ارمغان آورد و جانشین صالح او، آیت الله خامنه‌ای آن را تثبیت و بالنده کردند و در نتیجه انقلاب اسلامی به الگویی الهام بخش برای جهان اسلام و آزادی خواهان تبدیل شد.

وی افزود: اکنون و در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی باوجود همه کارشکنی‌ها و توطئه‌های خارجی و شیطنت مغرضان داخلی برای دلسرد کردن مردم نتایج انتخابات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ نشان داد که مردم بار دیگر برای حل مسائل کشور و عبور از بحران‌ها به صراط مستقیم «جریان انقلاب اسلامی» اعتماد دارند؛ لذا به پشتوانه وجود یک قوه قضائیه ضد فساد استقرار یک مجلس انقلابی و آغاز به کار یک دولت مردمی، موسم آن است تا با سرلوحه قراردادن روحیه انقلابی جهت‌گیری انقلابی و فرهنگ مدیریت جهادی و با تمسک به ارزش‌ها و اصول ناب مکتب امام و به منظور قوی ساختن ایران و اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه طرحی نو در اندازیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای موفقیت در رسیدن به این هدف دوره جدید مدیریتی کشور را باید تبدیل کنیم به دوره کارآمدی و پاسخگویی؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» وظیفه داریم اوّل تمرکز بر کارآمدی را اصل قرار دهیم و بدون بهانه تراشی در تصمیم و اجرا به سمت ایجاد یک «زندگی خوب» برای همه با اولویت توانمندسازی محرومان حرکت کنیم. در قدم دوم باید با پاسخگویی به مردم اشکالاتمان را برطرف کنیم تا بتوانیم بر چالش‌های موجود غلبه کنیم و نسبت به حل مشکلات مردم اقدام عملی انجام دهیم. در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همه ما مکلف هستیم که ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت خواهد بود؛ زیرا اکثر ظرفیت‌های اجرایی کشور در اختیار قوه مجریه است؛ امّا همدلی و هم‌افزایی دو قوه دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد. در همین راستا مجلس با تاکید بر استقلال قوا و رعایت همه ضوابط قانونی «پیمان همکاری با دولت» را بر اساس منافع ملّی و مطالبات مردم اعلام می‌نماید. مجلس یار و همراه دولت در مسیر پیشرفت کشور و البته ناظری فعّال و دلسوز در تحقّق تعهدات دولت است.

وی افزود: در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» حاشیه‌روی حاشیه‌سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناهی نابخشودنی است و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد؛ بنابراین همه ما در همه ارکان نظام وظیفه داریم مراقب باشیم در دام‌های خودساخته یا دشمن‌ساخته‌ای که باعث می‌شود دغدغه‌های مردم به حاشیه بروند نیفتیم و با هر حاشیه‌سازی و حاشیه روی مقابله کنیم؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» نه تنها فساد بلکه هرگونه منفعت طلبی سیاسی یا قبیله گرایی گناهی نابخشودنی است.

قالیباف یادآور شد: کارآمدی وقتی ممکن است که مطابق برنامه عمل کنیم؛ همانطور که رهبر حکیم انقلاب در مراسم تنفیذ فرمودند: «هر حرکت و اقدام اقتصادی باید متکی بر برنامه کلی تنظیم شده برای کشور باشد». این فرمایش ایشان یک اصل مهّم و دستوری به ما است. در همین جهت دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خود را موظف می‌دانند که تمامی ظرفیت‌های کارشناسی خود را برای تنظیم و تدوین یک برنامه کوتاه مدت و برنامه پنج ساله هفتم کشور برای عبور از بحران و چالش‌های موجود به کار گیرند. این امر میسر نیست جز با همکاری وزرا، کارشناسان زبده دولتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین با استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی و اندیشکده‌ها و مراکز مطالعات مردمی. ما به خوبی بر مشکلات و چالش‌های پیش روی

دوره جدید واقف هستیم. ما می‌دانیم ناکارآمدی‌های اشباع شده تا چه میزان به اعتماد مردم لطمه زده است و می‌دانیم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی چقدر بر شانه مردم خصوصاً قشر متوسط و ضعیف سنگینی می‌کند. همچنین می‌دانیم تهدیدها و تحریم‌های دشمن شرایط را برای اداره کشور سخت کرده است، امّا در کنار این چالش‌ها، ظرفیت‌های خدادادی، مردمی، اقتصادی و بین‌المللی قابل توجهی نیز وجود دارد که در صورت به‌کارگیری مدیریت جهادی که مدیریتی عقلانی مبتنی بر تلاش و روحیه انقلابی و اعتقاد به رزق لا یحتسب الهی است، می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما مطمئن هستیم با خدا باوری و مردم باوری که منجر به اعتماد به سنت‌های الهی و مردمی کردن امور می‌شود، می‌توان از دل تهدیدهای موجود فرصت‌های بزرگی را برای ایجاد یک زندگی خوب برای مردم ایجاد کرد و از این طریق افق رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب نیز روشن‌تر خواهد شد.

‌nاز مردم بصیر و زمان شناس تشکر می‌کنم

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه هم در ادامه این مراسم ضمن گرامیداشت یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و شهید حاج قاسم سلیمانی و مهندس ابومهدی مهندس اظهار کرد: برای همه جانبازان، آزادگان و خانواده‌هایشان آرزوی توفیق دارم. همچنین برای مریض‌ها شفای عاجل آرزوی می‌کنم. در روزهای پایانی پر خیر و برکت ماه ذی‌الحجه هستیم. از خداوند سبحان می‌خواهم که ما را مشمول تفضلات کند و آنچه در عید قربان و غدیر برای همه اولیا و اوصیا مقدر داشتند، برای ملت ما و همه حضار این جلسه مقدر کنند.وی با اشاره به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: از مردم بصیر و

زمان شناس تشکر می‌کنم که در ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ به پای صندوق رای آمدند و بار دیگر برگ زرینی را بر تاریخ جمهوری اسلامی افزودند و با انتخاب فردی شایسته برای اجرای یک دوره چهار ساله تلاش کردند. از خداوند برای این مردم عزت را خواستارم.

رئیس قوه قضائیه ضمن تشکر از برگزار‌کنندگان انتخابات به تامین امنیت انتخابات اشاره کرد و گفت: از همه کسانی که از ابتدای انقلاب در قوه مجریه حضور داشتند و صادقانه خدمت کردند، تشکر می‌کنم. پس از سخنان رئیس قوه قضائیه، مراسم ادای سوگند رئیس‌جمهور برگزار و رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور اسلامی ایران سوگند یاد کرد.بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی، متن این سوگندنامه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

من‌ به عنوان رئیس‌ جمهور در پیشگاه‌ قرآن‌ کریم‌ و در برابر ملت‌ ایران به خداوند قادر متعال‌ سوگند یاد می‌کنم که‌ پاسدار مذهب‌ رسمی‌ و نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و قانون‌ اساسی‌ کشور باشم و همه‌ استعداد و صلاحیت‌ خویش‌ را در راه‌ ایفای مسئولیت‌هایی‌ که‌ بر عهده‌ گرفته‌‌ام‌ به کار گیرم‌ و خود را وقف‌ خدمت‌ به مردم و اعتلای‌ کشور، ترویج‌ دین‌ و اخلاق‌، پشتیبانی‌ از حق‌ و گسترش‌ عدالت‌ سازم‌ و از هر گونه‌ خودکامگی‌ بپرهیزم و از آزادی‌ و حرمت‌ اشخاص‌ و حقوقی‌ که‌ قانون‌ اساسی‌ برای ملت‌ شناخته‌ است‌ حمایت‌ کنم‌. در حراست‌ از مرزها و استقلال‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ و فرهنگی‌ کشور از هیچ اقدامی‌ دریغ نورزم‌ و با استعانت‌ از خداوند و پیروی‌ از پیامبر اسلام‌ و ائمه‌ اطهار علیهم‌ السلام‌ قدرتی‌ را که‌ ملت‌ به عنوان امانتی‌ مقدس‌ به من سپرده‌ است‌ همچون‌ امینی‌ پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت‌ پس‌ از خود بسپارم.»پس از قرائت سوگندنامه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان متن این سوگندنامه را امضا کردند.

‌nدولت سیزدهم خستگی ناپذیر پیش خواهد رفت

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز پس از ادای سوگند و انجام مراسم تحلیف، ضمن خیر مقدم به میهمانان خارجی و داخلی شرکت‌کننده در این مراسم اظهار کرد: همه مولفه‌های قدرت ملی در دولت مردمی تقویت می‌شود و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح جمهوری اسلامی ایران تامین شود.قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت‌ساز است و ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران حامی صلح و ثبات در کشورها است و صرفاً برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم به‌کار گرفته می‌شود. بحران‌های منطقه‌ای باید از طریق گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای و بر اساس تامین حقوق ملت‌ها حل و فصل شود و دخالت بیگانگان در منطقه نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه خود مشکل است. من دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه به خصوص همسایگان دراز می‌کنم و دست آن‌ها را به گرمی می‌فشارم.

وی با تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی، سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبر معظم انقلاب بر خود حرام می‌داند و این سلاح هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی ایران ندارد. سیاست فشار و تحریم موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه نمی‌شود. ایران از هر طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند.

رئیسی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شود، تصریح کرد: از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، حمایت خواهیم کرد و جمهوری اسلامی ایران کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوندان خود می‌داند.

وی مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقا روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد و خواهان عزت و اعتلای آنها شد. طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری را در تاریخ کشور به ثبت رساند. قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان میثاق ملی در اصل ششم، همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رای مردم دانسته است و اینک در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰ بار دیگر اراده ملت تجلی یافت تا این خدمتگزار با آرمان‌های بلندی، سوگند وفاداری یاد کند که ۴۰ سال قبل توسط امام بزرگوارمان به ثمر نشست.

وی اضافه کرد: مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب عزمی راسخ دارند و اراده آنها قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت پیشرفت آزادی و عزت است. سرنوشت ایران بزرگ به همت امت تاریخ‌ساز و به رهبری امام عظیم‌الشان متحول شد و ملت ایران به واسطه انقلاب اسلامی زنجیر زورگویان را از دست و پای خود باز کرد و بر سرنوشت خود حاکم شد و در برابر شرق و غرب ایستاد تا ثابت کند مردم سالاری دینی شیوه نوینی از حکمرانی است که می‌تواند استقلال و آزادی، دین و دنیا و سنت و پیشرفت را در کنار هم به ارمغان بیاورد.

رئیسی با بیان این که ایران جدید، ایران قرن ۱۵ است، گفت: در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب بسیار مفتخرم که امروز اینجانب به واسطه رای ملت قهرمان ایران و از سوی آنان به نگهبانی از چنین میراث گرانبهایی موظف شدم و خداوند متعال را سپاسگزارم که نعمت خویش را نصیب این بنده خود کرد و فرصت خدمت به مردم را اعطا کرد. اراده ملت ایران در حالی این حماسه بزرگ را آفرید و جلوه‌ای رشک برانگیز از نظام مردم سالاری دینی را در تاریخ معاصر به رخ جهانیان کشید که در اوج دشمنی بدخواهان ملت ایران از تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواری‌های ناشی از شیوع گسترده کرونا قرار داشتیم.

رئیسی ادامه داد: مردم از ما می‌خواهند که به وعده خود مبنی بر تحقق دولت عدالت‌گستر و فساد ستیز و تبعیض گریز دغدغه‌مند، برنامه محور، علم خواه و اندیشه پیشه عمل کنیم. مردم از دولت برگزیده خود می‌خواهند، مدافع انسان‌ها در عالم باشد و به ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض در هیچ کجای جهان راضی نشود.

وی با تاکید بر این که مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم، افزود: سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع را قبول نداشته و مردود می‌دانیم، ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و چه در آمریکا، آفریقا، یمن، سوریه و فلسطین باشد ما در کنار مظلومان خواهیم ماند و در داخل نیز مردم و جوانان عزیز در این مرز و بوم می‌خواهند که صدای رسا مستضعفان و ولی نعمتانمان باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم می‌خواهند آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی آنها مجدانه پیگیری شود و به معنای واقعی کلمه انقلاب اسلامی محقق شود. همه ویژگی‌ها و خصایص اسلامی در ساختارها، فرآیندها و همچنان باورهای دولتمردان

مشاهده پذیر باشد. وی تصریح کرد: مردم می‌خواهند که با رفع تنگناها، معیشت و سفره آنها بهبود بخشیده شود و نشاط ملی و شور اجتماعی در جامعه گسترش یابد.

رئیسی با تاکید بر این که دولت برخاسته از اراده ملت برای تامین منافع مردم و اجرای عدالت خواهد ایستاد و در این مسیر خستگی ناپذیر پیش خواهد رفت، گفت: اینجانب امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون از جمعیت است. مردم ایران بارها و بارها وفاداری خود را به انقلاب در عرصه‌های مختلف اثبات کرده‌اند و امروز نوبت ما است که ادای امانت کنیم.

وی با قدردانی از همه مهمانان به ویژه خانواده معظم شهیدان و مسئولان کشوری و لشگری و مهمانان خارجی که در این مراسم تشریف آوردند، اظهار کرد: لازم است از زحمات رئیس مجلس شورای اسلامی برادر مجاهدم دکتر قالیباف و نمایندگان تشکر کنم که در این مراسم میزبان مهمانان عالیقدر بودند.

رئیس جمهور تاکید کرد: برنامه تحولی دولت در گرو همکاری همه بخش‌ها به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. از خداوند متعال می‌خواهم که به اینجانب و دولت جدید توفیق خدمت‌رسانی موثر به ملت ایران عنایت فرماید تا بتوانیم با تکیه بر امدادهای الهی و دعاهای خیر حضرت ولیعصر (عج) و در پرتو رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی آینده روشن برای ایران عزیز اسلامی و مردمان خوب این سرزمین رقم بزنیم. در اجرای منویات رهبری مبنی بر سرعت بخشیدن در معرفی اعضای دولت به مجلس شورای اسلامی، در اولین فرصت در ابتدای هفته آینده فهرست اعضای پیشنهادی کابینه تقدیم ریاست مجلس و نمایندگان خواهد شد.

رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه دو هفته زمان دارد تا نسبت به معرفی کابینه و برنامه وزرا به مجلس شورای اسلامی اقدام کند که پس از اعلام وصول در مجلس، به مدت یک هفته وزرا و برنامه‌های‌شان در دست ارزیابی قرار خواهند گرفت.

گفتنی است، ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان در مراسم تحلیف شرکت کردند؛ از بین این مقامات ۱۰ رئیس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیئت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا کردند.

عراق، فلسطین، لبنان، سودان، بحرین، یمن، ترکیه، روسیه، کرواسی، آرژانتین، کوبا، برزیل، ونزوئلا، ارمنستان، افغانستان، الجزایر، سوریه، بروندی، پاکستان، صربستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، مالزی، آفریقای جنوبی، تانزانیا، بلاروس، ترکمنستان، زنگبار، گینه کوناکری، گینه بیسائو، بنین، نیجر، امارات، ایتالیا، قطر، نیجریه، سریلانکا، غنا، بنگلادش، کره جنوبی، توگو، شیلی، گرجستان، بورکینا فاسو، مالت، ایرلند، عمان، کویت، هند، بولیوی، نیکاراگوئه، بوسنی و هرزگوین، قزاقستان، یونان، اندونزی، اردن، استرالیا، اسلوونی، اوگاندا، برونئی، تایلند، تونس، چین، دانمارک، رومانی، زیمبابوه، ژاپن، ساحل عاج، نیوزیلند، سیرالئون، سنگال، فنلاند، فیلیپین، قبرس، لهستان، کره شمالی، هلند، مالی، مصر، ویتنام و همچنین واتیکان (فرستاده ویژه پاپ) از کشورهایی هستند که شخصیت‌های برجسته سیاسی و نمایندگان عالیرتبه آنها در این مراسم حضور داشتند.

دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نماینده ویژه آقای جوزپ بورل، رئیس IPU، دبیرکل OPEC، دبیرکلAPA، دبیرکل PUIC، دبیرکل ALBA، دبیرکل ECO، دبیرکل سیکا (CICA)، دبیرکل اوپک گازی (GECF)، وزیر همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در تهران و معاون دبیرکل D۸ روسا و مقامات سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بودند که برای حضور در مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی به ایران سفر کردند. پس از مراسم تحلیف روسای هیئت‌ها در ضیافت شام رئیس جمهور شرکت می‌کنند.

از نکات مهم این مراسم، غیبت آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس است.