کیهان/ دیروز سخنگوی پیشین و جدید شورای نگهبان با هم به میان خبرنگاران آمدند. سپس عباسعلی کدخدایی دقایقی در جایگاه قرار گرفت و نطق خداحافظی ایراد کرد. سخنگوی پیشین شورا ضمن تقدیر و تشکر از زحمات خبرنگاران در دوره حضورش در کسوت سخنگویی، از شهدای رسانه، خبرنگاران فقید و همکارانش در شورای نگهبان تقدیر کرد. جمعی از خبرنگاران نیز به کدخدایی هدایایی تقدیم و از وی تقدیر و تجلیل کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کدخدایی در سخنانش ابراز داشت: امروز، روز سخنگویی جناب آقای دکتر طحان نظیف است و من نباید خدمت شما باشم اما آمدم تا عرض خداحافظی باشد و از عزیزان طلب حلالیت کنم. ان شاءالله دوره جدید را با جناب آقای طحان نظیف طی خواهید کرد؛ آقای طحان نظیف شایسته‌تر از بنده هستند و خوشحالم که ایشان را در این سمت می‌بینم.

در ادامه، هادی طحان نظیف، سخنگوی جدید شورای نگهبان در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: لازم می‌دانم در ابتدا، روز خبرنگار را خدمت شما اصحاب رسانه تبریک عرض کنم و از زحماتی که بخصوص در یکسال اخیر در پوشش اخبار انتخابات کشیدید، تقدیر و تشکر کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی افزود: ما در شورای نگهبان رسانه مستقلی نداریم و من از همه شما می‌خواهم که به ما کمک کنید و زبان و بیان ما در حوزه‌های مختلف باشید و بنده هم تلاش می‌کنم که ان شاءالله به سؤالات شما و مردم شریف ایران پاسخ دهم.

طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره دیدار آیت‌الله جنتی با دبیرکل اوپک گفت: این دیدار به درخواست دبیرکل اوپک انجام شد و مسبوق به سابقه هم بود، البته به دلیل شأن آیت‌الله جنتی در ریاست مجلس خبرگان، این دیدار انجام شد و دیدار خوبی هم بود؛ در این دیدار راجع به دغدغه‌های جمهوری اسلامی درباره نفت، تاکید بر حق بهره‌برداری و صادرات نفت ایران و همچنین رفع تحریم‌های ظالمانه صحبت شده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح جوانی جمعیت نیز اظهار داشت: درباره طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مخالفت‌ها و موافقت‌های جدی‌ای در سطح جامعه وجود داشت البته اگر بخواهم دقیق‌تر عرض کنم، مخالفت‌ها و موافقت‌ها در برخی موضوعات مثل غربالگری بیشتر از بقیه موارد است. امیدواریم با ایراداتی که نسبت به طرح جوانی جمعیت گرفته شد، پس از اصلاح آن توسط مجلس و بررسی مجدد در شورای نگهبان یک قانون مفید و قابل اجرا داشته باشیم.

خبرنگاری از طحان نظیف درباره امضا نشدن اعتبارنامه رئیس‌جمهور جدید از سوی برخی اعضای این شورا از جمله آیت‌الله آملی لاریجانی سؤال کرد که وی در پاسخ گفت: اعتبارنامه رئیس‌جمهور منتخب در جلسه شورای نگهان قبل از تنفیذ امضا شده و طبیعتا تمام کسانی که در جلسه حضور داشتند، امضا کردند. براساس قانون، خدشه‌ای در اعتبارنامه پیش نمی‌آید.

وی درخصوص طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی نیز تاکید کرد: واقعا هیچ هماهنگی قبلی و پیشینی درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد چرا که ما تا لحظه آخر نمی‌دانیم مجلس چه چیزی را نهایتا تصویب می‌کند. درباره طرح صیانت از کاربران هم، تا زمانی که متن کامل و نهایی و مصوب مجلس به شورای نگهبان ارسال نشود، ما درباره متن نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اطمینان می‌دهم که اگر این طرح یا هر طرح و لایحه دیگری با قانون اساسی یا شرع مغایرت داشته باشد، به صراحت آن را اعلام خواهیم کرد چرا که رعایت حقوق مردم و اجرای قانون برای ما مهم است.

طحان نظیف در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی درباره اعتراض علی لاریجانی به عدم اعلام دلایل عدم احراز صلاحیتش، گفت: تاکنون دلایل عدم احراز صلاحیت تعدادی از داوطلبان ریاست‌جمهوری به خودشان به صورت حضوری اعلام شده و برخی تلفنی و برخی دیگر به صورت مکتوب بوده است البته درباره برخی دیگر از داوطلبان نیز این مسئله در حال انجام است؛ شورای نگهبان برای اعلام و انتشار عمومی دلایل عدم احراز صلاحیت یا ردصلاحیت داوطلبان ریاست جمهوی و مجلس شورای اسلامی، منع قانونی و شرعی دارد.

وی همچنین از اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی خبر داد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین خاطرنشان کرد: ما در شورای نگهبان به دنبال توسعه اختیارات خود نیستیم بلکه دنبال اجرای اختیارات قانونی خود هستیم، نه بیشتر و نه کمتر.

طحان نظیف درخصوص اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: اصلاح قانون انتخابات دغدغه ما در شورای نگهبان است ولی نقشی در تدوین قانون نداریم اما قانون فعلی نیازمند اصلاحات است. از مجلس انتظار داریم در زمینه اصلاح قانون انتخابات به صورت جامع گام بردارد.

وی در بخش ابتدایی این نشست درباره مصوبات اخیر شورای نگهبان اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ایراداتی در شورای نگهبان مواجه شد که در نهایت در قالب برخی ابهامات و ‌اشکالات به مجلس ارسال کردیم، همچنین 28 مورد از استعلامات دیوان عدالت اداری توسط فقهای شورای نگهبان بررسی و پاسخ داده شده است