سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درخصوص اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره کشتی اسرائیلی در دریای عمان، اظهار داشت: اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس بر ضد ملت ایران، اظهارات جدیدی نیست و یک حلقه از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیسی در سال‌های گذشته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مهر، وی گفت: البته من و وزیر امور خارجه انگلیس یک نقطه مشترک داریم؛ ما نیز نگران امنیت کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی هستیم که دقیقا همان نقض آشکاری است که انگلیس در رهگیری نفتکش ایران در آب‌های بین‌المللی انجام داد و این اقدام راهزنانه به خاطر آنکه هیچ مبنای قانونی و حقوقی نداشت، به جایی نرسید و هم‌اکنون آزاد شده است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: البته این تنها مورد اقدامات انگلیس در آبراه‌های بین‌المللی و نقض امنیت و آزادی کشتیرانی نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه توصیه جدی من به دولت انگلیس این است که به مسئولیت‌ها و وظایف خود توجه داشته باشد، گفت: امنیت خلیج‌فارس خط قرمز برای جمهوری اسلامی ایران است و ما همه تلاشمان را کردیم و باز هم خواهیم کرد که این آبراه از ناامنی‌هایی که کشورهای مثل انگلیس ایجاد می‌کنند در امان بماند.

وی افزود: اینکه انگلیس در کنار رژیم بدنام، یاغی و تروریست اسرائیل قرار گرفته است، متاسفانه جایگاه این کشور را در نظام بین‌المللی نشان

می‌دهد.

خطیب‌زاده همچنین ضمن ابراز همدردی و تسلیت با خانواده قربانیان رومانیایی و انگلیسی این کشتی نیز، اظهار داشت: لازم است یکبار دیگر تاکید کنم این‌گونه سناریوسازی‌های رژیم صهیونیستی با همراهی برخی از این کشورها حاکی از ضدحقوق بین‌المللی بودن رفتار آنها است که باید اصلاح شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین وضعیت پرداخت بدهی انگلیس به ایران نیز گفت: این بدهی را بیش از چهار دهه انگلیس به ایران دارد و یک بدهی قطعی است که خود مقامات انگلیس نیز تایید کرده‌اند.

وی افزود: البته دولت‌های مختلف تا به امروز به بهانه‌های واهی نه تنها این بدهی قطعی خودشان را پرداخت نکرده‌اند، بلکه رفتارهایی نیز داشته‌اند که حاکی از عدم صداقت خودشان در پرداخت این بدهی‌ها بوده است.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: متاسفانه ما شاهد هستیم که هر بار و به بهانه‌ای، دولت انگلیس این موضوع را گروگان موضوع دیگری کرده است و این منطق دولت انگلیس در عدم پرداخت بدهی‌هایش جای تاسف دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در حالی که این کشور، ادعاهای زیادی را درخصوص رعایت حقوق بین‌الملل دارد. اما در عمل نشان داده است که به هیچ کدام از آنها پایبند نیست.

وی تاکید کرد: ما نه تنها پرداخت این بدهی‌ها را در دستور کار قرار داریم بلکه قطعاً اگر دولت انگلیس باز هم سر باز بزند، دولت انگلیس را درخصوص عدم پرداخت بدهی‌هایش مسئول خواهیم کرد.

خطیب‌زاده با اعلام آمادگی کشورمان برای میزبانی از دور جدید مذاکرات صلح افغانستان در تهران، گفت: نه تنها آماده برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای تهران هستیم، بلکه تلاش می‌کنیم میزبان کشورهای همسایه افغانستان نیز باشیم تا نگرانی‌های مشترک خود را مرتفع کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع، رعایت حقوق مردم افغانستان است که از این نزاع و برادرکشی به دور باشد و مرزها، امنیت داشته باشند.

وی اضافه کرد: ما گفت‌وگوها را تسهیل و دسترسی‌ها به همه طرف‌های افغانستانی به صورت یکسان را فراهم کردیم و همین مسیر را نیز ادامه خواهیم داد.

خطیب‌زاده گفت: به کشورهای منطقه نیز توصیه می‌کنیم که باید همه از اقداماتی که شائبه دخالت در افغانستان را دارد به دور باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امنیت افغانستان، امنیت ماست و تنها راه برای افغانستان دولتی فراگیر به شمول همه نیروها است.

وی با اعلام آمادگی کشورمان برای میزبانی از دور جدید مذاکرات صلح افغانستان در تهران، گفت: نه تنها آماده برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای تهران هستیم، بلکه تلاش می‌کنیم میزبان کشورهای همسایه افغانستان نیز باشیم تا نگرانی‌های مشترک خود را مرتفع کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع، رعایت حقوق مردم افغانستان است که از این نزاع و برادرکشی به دور باشد و مرزها، امنیت داشته باشند.

خطیب‌زاده افزود: ما گفت‌وگوها را تسهیل و دسترسی‌ها به همه طرف‌های افغانستانی به صورت یکسان را فراهم کردیم و همین مسیر را نیز ادامه خواهیم داد.

وی گفت: به کشورهای منطقه نیز توصیه می‌کنیم که باید همه از اقداماتی که شائبه دخالت در افغانستان را دارد به دور باشند.