ایسنا/ روزنامه هاآرتص در گزارشی به نقل از مقامات صهیونیستی نوشت: اسرائیل در تلاش است که در صورت عدم حصول توافق در مذاکرات وین و در نتیجه از میان رفتن برجام، آمریکا را در پیشبرد اقدامات جدی علیه ایران تحت فشار بگذارد.

هاآرتص: شانس بازگشت ایران به برجام کم شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارش خود با اشاره به دیدار امروز رئیس سازمان سیا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی، نوشت که ارزیابی مقامات صهیونیستی به تازگی نشان می دهد شانس بازگشت تهران به توافق هسته ای ٢٠١٥ کم شده است.

هاآرتص در ادامه نوشت: از این رو، مقامات اسرائیلی در هفته های اخیر بسیار تلاش کرده اند که اگر ایران اعلام کند به توافق هسته ای ٢٠١٥ بازنمی گردد و توسعه برنامه هسته ای اش را متوقف نمی کند، آمریکا را برای انجام اقدامات جدی و قابل توجه علیه تهران تحت کنترل خود درآورند.

همچنین به نوشته هاآرتص، تیم امنیتی کابینه رژیم صهیونیستی مدعی است که یک سناریوی نگران کننده مبنی بر این وجود دارد که ایران می خواهد اعلامیه عدم بازگشت به توافق ٢٠١٥ را ماه ها به تعویق بیندازد تا زمان بخرد و مانع از اقدام بین المللی علیه خود شود.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: اکنون مقامات اسرائیلی می خواهند اطمینان یابند که در صورت عدم توافق با ایران، آیا دولت آمریکا مایل به بسیج کردن جامعه بین الملل برای اعمال فشار چشمگیر علیه ایران هست یا خیر، تا با این کار بتواند ایران را مجبور کند در آینده نزدیک دست از توسعه برنامه هسته ای اش بردارد.

به نوشته هاآرتص، منابع اسرائیلی می گویند که به تازگی تلاش شده است که مشخص شود آیا آمریکا قادر به تدوین و اجرای برنامه خود برای شکل دهی یک توافق هسته ای دیگر و سختگیرانه‌تر و الزام ایران به امضای آن هست یا خیر. هدف اولیه آمریکا این بوده است که این توافق سختگیرانه‌تر را در سال ٢٠٣٠، یعنی با منقضی شدن توافق هسته ای کنونی اجرایی کند. 

این روزنامه در ادامه با اشاره به ارزیابی های جدید منابع اطلاعاتی صهیونیستی درخصوص توسعه ظرفیت های هسته ای ایران در زمینه سطح غنی سازی و ذخیره اورانیوم غنی شده نوشت: منابع دفاعی می گویند که ایران در ماه های اخیر به سطحی از تجربه و دانش هسته ای دست یافته اند که هیچ توافقی در آینده قادر به حذف آن نیست.

یک منبع آگاه صهیونیستی در این باره گفت: میان رویکرد اسرائیل و دولت آمریکا یک تفاوت استراتژیک وجود دارد. اسرائیلی ها برای ممانعت از رسیدن ایران به موقعیت تبدیل شدن به یک کشور هسته ای، مدت ها قبل از آنکه تهران واقعا به ظرفیت تولید سلاح هسته ای دست پیدا کند، تمام تلاش خود را انجام می دهند اما آمریکا هدف متفاوتی دارد و تلاش می کند مانع از به وجود آمدن موقعیتی شود که ایران در عمل دارای سلاح هسته ای است.

هاآرتص در پایان نوشت: این منابع می گویند که ممکن است اسرائیل به طور رسمی این موضع را اعلام نکند اما هدف این است که توافقی حاصل شود که به طور کامل و قطعی مانع از دستیابی ایران به ظرفیت های هسته ای نظامی شود. اسرائیل خواهان توافق است اما یک توافق بد را نمی خواهد.