نخست‌وزیــر پاکستان گفته، مادامی که اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان است، طالبان به میز مذاکرات برای سازش سیاسی در این کشور برنمی‌گردد؛ ظاهراً همین باعث شده که وزرای خارجه و دفاع امریکا پنج شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با اشرف غنی، خواستار استعفای او شوند. البته واشنگتن طرح چنین درخواستی را رد کرده، ولی این جمله اشرف غنی که گفته «تعیین جانشین» او باید از طرف مردم افغانستان انجام شود، حاکی از طرح چنین مسئله‌ای است؛ حال اینکه آن را چطور با غنی مطرح کرده‌اند، مشخص نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع پنج شنبه شب با محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان تلفنی گفتگو کرده‌اند. در موضع‌گیری رسمی ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید درباره این تماس تلفنی گفته شده که وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده در جریان تماس‌شان به غنی گفته‌اند که واشنگتن برای امنیت و ثبات افغانستان در برابر خشونت‌های گروه طالبان، در تعامل باقی خواهد ماند و واشنگتن متعهد است «روابط قوی دیپلماتیک و امنیتی خود را با حکومت افغانستان حفظ کند.» با این حال، روایت غیر رسمی از این تماس تلفنی، به خصوص با توجه به تصرف ۱۸ مرکز ولایت افغانستان به دست طالبان متفاوت است. روزنامه «ماندگار» افغانستان بامداد جمعه نوشت که آنتونی بلینکن و لوید آستین در تماس تلفنی پنج شنبه شب با محمداشرف غنی از وی خواسته‌اند که برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند. جزئیات بیشتری از این درخواست مطرح نشده، ولی در شرایطی که امریکا با حضور نمایندگان دولت افغانستان در دوحه قطر در حال مذاکره با طالبان است، احتمال انتقال چنین درخواستی از طرف طالبان به امریکا بعید نیست، به خصوص که عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز روز پنج شنبه در گفتگو با خبرنگاران خارجی در محل سکونتش گفت، تلاش کرده گروه طالبان را وقتی که هیئتی از آن‌ها برای گفتگو‌های صلح در اسلام‌آباد حضور داشته، متقاعد کند به مذاکرات با دولت کابل برگردند، ولی «تا وقتی که اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان است چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد و اوضاع به همین منوال خواهد ماند. طالبان به مذاکره با دولت غنی برنمی‌گردد.» نکته قابل توجه که احتمال جدی بودن طرح درخواست استعفا در گفت‌وگوی تلفنی پنج شنبه شب را جدی کرده این است که دولت امریکا نه در موضع‌گیری رسمی، بلکه از طریق موضع‌گیری غیر رسمی طرح چنین درخواستی را تکذیب کرده است. صدای امریکا دیروز از قول یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا که نام او ذکر نشده نوشت که «ایالات متحده از اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان تقاضای استعفا نکرده و شایعاتی که منتشر شده است، کاملاً نادرست است.»

این سخنگو با تکذیب تقاضای استعفا از اشرف غنی تأکید کرد: «تصمیم در مورد اینکه چه کسی آن کشور (افغانستان) را رهبری کند، مربوط به افغان‌ها است.»‌بحث تا جایی جدی است که حتی خود اشرف غنی هم به طور غیرمستقیم به آن واکنش نشان داده است. غنی که در مراسمی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان سخن می‌گفت، تأکید کرد که «تعیین جانشین» او باید از سوی مردم افغانستان انجام شود و «کس دیگری» نمی‌تواند برای افغانستان «زعیم ملی» تعیین کند. بحث‌های موازی درباره توافقات پشت پرده امریکا با طالبان نیز، به گمانه‌زنی‌ها در این باره دامن زده است. به‌تازگی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که هیئتی از واشنگتن با طالبان مذاکره کرده است که از آن‌ها برای حمله نکردن به سفارت امریکا تضمین بگیرد. همچنین رابرت رایان، یک عضو سازمان سیا که سال‌ها در افغانستان مأموریت داشته است در یک گفتگو در کلاب هاوس که جمعی از دوستان سابقش نیز در آن شرکت داشته‌اند، از پشت پرده توافق خلیل‌زاد با طالبان برای بستن دوسیه (پرونده) امریکا در دیوان کیفری خبر داده است. بر اساس گزارش آریانانیوز، دوسیه‌های متعددی از جنایات امریکا مانند مثله کردن اجساد غیر نظامیان و گرفتن عکس یادگاری با آنها، ایجاد زندان‌های مخفی و حمله علیه مجالس عروسی، استفاده از روش‌های استنطاق ضد بشری مانند غرق تصنعی در دیوان تشکیل شده است. 

پیشنهاد تقسیم قدرت

شبکه «الجزیره» به نقل از یک منبع دولت افغانستان گزارش داد که دولت اشرف غنی برای توقف خشونت‌ها در افغانستان، به طالبان پیشنهاد تقسیم قدرت داده است. 

این رسانه قطری می‌گوید که این پیشنهاد همزمان با تصرف شمار بیشتری از مراکز ولایت‌های افغانستان به دست طالبان مطرح شده است. این منبع دولت (افغانستان) به الجزیره گفت که دولت افغانستان به طالبان پیشنهاد تقسیم قدرت داده است به شرطی که خشونت‌ها در این کشور متوقف شود.»‌این پیشنهاد از طریق دفتر سیاسی طالبان در قطر به این گروه شبه‌نظامی داده شد که میزبان گفتگو‌های درون افغانی است. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان دیروز با رد کردن طرح چنین پیشنهادی گفت هیچ دعوتی از سوی دولت افغانستان برای اشتراک قدرت دریافت نکرده است. سهیل شاهین البته گفته که طالبان آماده حضور در دولت انتقالی است و تمایلی ندارد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان را برکنار کند.