ایلنا/ سفیر پیشین ایران در انگلیس گفت: اقدام سفیر روسیه در انتشار عکسی مشترک با سفیر انگلیس برای آن‌ها تداعی کننده روزهای اتحادشان بود اما جامعه ایران تلقی این افراد را نپذیرفته و آن را یادآور روزهایی دانسته که سران سه کشور آمریکا، روسیه و انگلیس بدون ویزا، سر خود و بدون اطلاع شاه ایران به تهران آمدند و این بیشتر تداعی کننده همان حادثه بوده که معنایش نادیده گرفتن استقلال، حاکمیت و مردم ایران است که در آن برهه تاریخی سه کشور متفق، حاکمیت ایران را با وجود اعلام بی طرفی در جنگ به حساب نیاوردند.

ساداتیان: روسیه و انگلیس بدانند که ترامپ با همه فشارهایش به جایی نرسید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص عکس منتشر شده از سوی سفارت روسیه در ایران که یادآور روزهای اشغال ایران در جریان جنگ جهانی دوم است، در پاسخ به این سوال که برخی نسبت به نوع و میزان برخورد با سفرای کشورهای روسیه و انگلیس منتقد هستند، سطح برخورد با این اقدام را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: وزارت امور خارجه نسبت به این اقدام اعتراض کرده و سفراء کشورهای روسیه و انگلیس را فراخوانده است و رئیس مجلس نیز در قبال اقدام این سفرا خواستار عذرخواهی شده‌اند. سفیر روسیه نیز البته عذرخواهی نکرده اما اعلام کرده که اقدام آن‌ها باعث سوءتفاهم شده است.

وی افزود: ظاهرا این افراد می‌خواستند به عنوان تاریخ آن واقعه در تهران روزهایی که با هم متحد بودند را تداعی کنند اما جامعه ایران تلقی این افراد را نپذیرفته و آن را یادآور روزهایی دانسته که سران سه کشور آمریکا، روسیه و انگلیس بدون ویزا، سر خود و بدون اطلاع شاه ایران به تهران آمدند و این بیشتر تداعی کننده همان حادثه بوده که معنایش نادیده گرفتن استقلال، حاکمیت و مردم ایران است که در آن برهه تاریخی سه کشور متفق، حاکمیت ایران را با وجود اعلام بی‌طرفی در جنگ به حساب نیاوردند.

وی ادامه داد: این وضعیت طبیعتا برخورنده به ایران و شرایط امروز جمهوری اسلامی ایران بوده که دارای موقعیتی خاص در منطقه است و به اعتبار، جایگاه و حیثیت ایران لطمه وارد می‌کند. در همین راستا هم ریاست مجلس خواستار عذرخواهی دو سفیر شده است که چیزی بالاتر از اظهار تاسف سفارت روسیه است که البته اظهار تاسفشان هم شاید خیلی شفاف نیست که حتی برخی محافل خواستار اخراج این دو سفیر از ایران شده‌اند که البته کمی تند است و ممکن است باعث بروز تنش در روابط ما با مسکو و لندن شود که اعلام کرده‌اند قصدی از این اقدام نداشتند ولی چنین ذهنیتی را برای مردم ایران ایجاد کردند.

سفیر پیشین کشورمان در انگلیس در پاسخ به این سوال که با توجه به این که سفیر روسیه سال‌هاست در ایران است و به زبان فارسی مسلط است و سفیر انگلیس نیز که به تازگی آمده سال‌ها رئیس میز ایران در وزارت خارجه انگلیس بوده و او هم به زبان فارسی مسلط است کمی دور از ذهن است که اقدامشان سهوی باشد و شاید با توجه به اخطار روسای کشورهای غربی مبنی بر همیشگی نبودن مذاکرات وین پیامی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، گفت: واقعیت این است که نمی‌توانیم ذهن خوانی کنیم ولی آن‌ها می‌دانند که جمهوری اسلامی در موقعیتی نیست که بتوانند چنین شوخی‌هایی با کشورمان انجام دهند. این کشورها فشارهای اقتصادی خود را وارد کرده‌اند و دیده‌اند که آقای ترامپ با همه تلاش‌هایش کاری از پیش نبرد. در مواردی با روسیه کارهایی در این منطقه انجام دادیم و اروپایی ها از بعد حقوقی و سیاسی در مقابل آمریکا ایستادگی کردند و به پیشرفت های ایران واقف شدند؛ قاعدتا این‌ها نمی‌توانند همه این موارد را نادیده بگیرند و بگوییم در حد بچگانه‌ای قصدشان تداعی کردن دوران اشغال ایران بوده است تا بگویند ما می‌خواهیم ایران را اشغال کنیم و برای این کشور تصمیم بگیریم. 

وی افزود: رهبران این کشورها در مساله برجام و حتی ترور سردار سلیمانی اراده ایران را سنجیدند و پاسخ گرفتند و توفیقی به دست نیاوردند و ایران همواره پاسخ نسبتا مناسبی به این اقدامات داده است. به نظر من این‌ها قدری خامی کردند و نباید چنین عکسی را منتشر می‌کردند چرا که باید می‌دانستند مردمی که سال‌ها برای استقلال خود جانبازی و جان فشانی کرده‌اند، نمی‌توانند از کنار چنین موضوعی ساده عبور کنند. به نظر می‌رسد راه حل این باشد که که از این دو تن خواسته شود تا صراحتا از مردم ایران عذرخواهی کنند.

این دیپلمات پیشن همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی سمت وزیر امور خارجه گفت: پیش‌تر نیز در مصاحبه‌ای اعلام کردم که اگر دولت آقای رئیسی می‌تواند باید آقای ظریف را نگه دارد ولو شده برای یک سال اما اگر حساسیت‌ها به آقای ظریف زیاد است، آقای صالحی و با توجه به موضوع برجام آقای عراقچی می توانند گزینه مناسبی باشند. آقای امیرعبداللهیان در حوزه‌های خاصی از سیاست تاکنون حضور داشته‌اند که برای جایگاه وزارت مناسب نیستند و حتی به فرض اینکه سیاست خارجی در جای دیگری تعیین می‌شود و اینها بیشتر پیام‌آور و پیام بر و به تعبیری نامه رسان هستند ولی وضعیتی که ما داریم و جمع کردن شرایط خاص کشور فردی قوی‌تر، با تجربه بیشتر و ظرفیت بالاتری را می طلبد.