سفر همیشه رفتن به طبیعت‌، موزه‌، پاساژ، اماکن باستانی نیست. آسمان‌گردی نیز می‌تواند قسمتی از سفر باشد. تله‌کابین‌ها برای آسمان‌گردی گزینه خیلی خوبی هستند. دیدن طبیعت از ارتفاع بالا جذابیت فراوانی دارد. اکثر شهرهای ایران تله‌کابین دارند. تهران، تبریز، اصفهان، همدان، رشت دارای تله‌کابین‌های زیبا و مهیجی هستند. با جاباما همراه باشید تا با بهترین تله‌کابین‌های ایران بیشتر آشنا شوید.

جذاب‌ترین تله‌کابین‌های ایران کدام هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تله کابین نوعی آسانسور است اما یک آسانسور هوایی که برای جابه‌جایی استفاده می‌شود. مناطق کوهستانی و رشته‌کوه‌ها برای نقل و انتقال از این وسیله استفاده می‌کنند. ایستگاه‌های تله‌کابین به واسطه کابل‌های فولادی به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند. کابل‌ها معلق هستند و بهم تنیده شده‌اند. اتاقک‌هایی با فاصله منظم به کابل‌های فولادی متصل هستند که کابین نام دارند.

میان تمامی ایستگاه‌ها، دکل‌هایی تعبیه شده است. این دکل‌ها کابل‌های از جنس فولاد را نگهداری می‌کنند. کاربرد بیشتری که تله‌کابین‌ها دارند پیست‌های اسکی است. تله‌کابین از زبان فرانسه وارد ایران شده است.

تبریز؛ تله‌کابین عینالی

تبریز شهر بزرگان تاریخی ایران است. سردار ملی و سالار ملی در خاطر همه ایرانیان ماندگار شده‌اند. سفر به شهر تبریز را اکثر ایرانیان در برنامه خود دارند. تله‌کابین عینالی تبریز یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود. تله‌کابین، عینالی یا عون ابن علی نامیده شده است. 

از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز می‌توان به این تله‌کابین اشاره کرد. دامنه کوه سرخاب استان آذربایجان شرقی میزبان تله‌کابین شده است. فاز اول عینالی سال ۱۳۸۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این تله‌کابین طولانی‌ترین تله‌کابین ایران است. لازم به ذکر است که بدانید که لقب پرشیب‌ترین تله‌کابین را هم عینالی به خود اختصاص داده است.  

بام تبریز ایستگاه اول تله‌کابین است.  ایستگاه دوم در بقعه عون ابن علی قرار گرفته است. سفر با این آسانسور هوایی شما را به دیدن کوهستان، شهر تبریز، دریاچه داغ گلی، آبشار مصنوعی دعوت می‌کند. مسجد و زیارتگاه تبریز، توربین بادی و قله دند از دیگر مناظری است که وقتی سوار تله‌کابین شدید می‌توانید ببینید. مسیر کابین‌ها از پایه کوه عینالی شروع می‌شود. بالای قله کوه نیز به انتها می‌رسد. زیارتگاه عون بن علی نوک کوه قرار دارد.

تله‌کابین عینالی تبریز در سه فاز ساخته شده است که با فاصله مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این تله‌کابین پس از پایان ساخت طولانی‌ترین تله‌کابین ایران شد.

 "اگر شما آدم ماجراجویی باشید و همسفرانی داشته باشید که مانند شما برای ماجراجویی خود را آماده کرده باشند، اجاره اقامتگاه بوم گردی بهترین انتخاب خواهد بود. علاوه بر آن گذراندن زمان در اقامتگاه های بوم گردی به کاهش هزینه‌های شما در سفر کمک شایانی می‌کند."

در صورت سفر به استان آذربایجان شرقی یا تبریز علاوه بر بازدید از این تله‌کابین می‌توانید با اجاره بوم گردی با فرهنگ و معماری این منطقه از ایران عزیزمان بیشتر آشنا شوید. قطعا لذت بردن از فرهنگ و سنت‌های دیار آذربایجان فراموش‌نشدنی خواهد بود.

تهران؛ تله‌کابین توچال

انتهای ولنجک بام تهران قرار گرفته است. مجموعه بام تهران در منطقه شمیران که به نگین تهران شهرت دارد واقع شده است. تله‌کابین توچال نیز در این مجموعه محله ولنجک است. پروژه ساخت به سال‌های قبل از انقلاب برمی‌گردد. ساخت تله‌کابین سال ۱۳۵۳ آغاز شد و ۴ سال زمان برد تا آماده بهره‌برداری شود.  

تله‌کابینی که در توچال ساخته شده است سه قسمت مجزا دارد. سه خط اصلی، سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله‌اسکی، قسمت‌های مجزای این تله‌کابین را تشکیل داده‌اند. طول تله‌کابین بالای ۷۰ هزار متر برآورد شده است. میان تله‌کابین‌های پیوسته در تمام دنیا این تله‌کابین طولانی‌ترین به حساب آمده است.  

یکی از استفاده‌هایی که از تله‌کابین‌ها می‌شود رفتن به پیست اسکی است. این مجموعه پیست اسکی مجزا هم دارد دارد. اگر یکی از تفریحات شما اسکی کردن روی برف باشد تله‌کابین توچال گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. همچنین ایستگاه آخر این تله‌کابین، قله توچال است و هتل توچال به عنوان مرتفع‌ترین هتل در دنیا نیز در انتهای مسیر تله‌کابین توچال قرار داد. در صورتی که برای انجام کار اداری یا تفریح به تهران سفر کردید، برای رزرو اقامتگاه آنلاین یا اجاره روزانه می‌توانید از سایت جاباما استفاده کنید.

همدان؛ تله‌کابین گنج‌نامه

02

سال ۱۳۸۷ در شهر همدان، سرزمین اجداد ابوعلی سینا، پدر پزشکی ایران، تله‌کابینی افتتاح شد. تله‌کابین همدان، گنج‌نامه نامیده شده است. ایران تله‌کابین‌های ایمنی را دارد. یکی از ایمن‌ترین تله‌کابین‌ها، تله‌کابین همدان است.

فراز و فرود داشتن در طول این تله‌کابین را به یک مورد بسیار خاص تبدیل کرده است. تله‌کابین گنج‌نامه ۳۴۰۰ متر طول دارد و ارتفاع آن ۸۰۰ متر ثبت شده است. تعداد کابین‌ها ۳۵ اتاق است. از ایستگاه اول تا دوم ۱۵ دقیقه زمان لازم دارید. می‌توانید کوه‌های گنج‌نامه را از داخل کابین خود ببینید. دیدن دشت میشان از فراز آسمان بی‌نظیر و فراموش نشدنی خواهد بود.

اصفهان؛ تله‌کابین صفه

از جاذبه‌های گردشگری اصفهان هر چقدر که گفته شود باز کم است. اصفهان که به نصف جهان معروف شده است و یکی از جاذبه‌های تفریح  این شهر تله‌کابین صفه است. این آسانسور هوایی اصفهان دو خط مجزا دارد. صفه نام کوهی در رشته‌کوه زاگرس است که خود به تنهایی زیبا است. طول یکی از خط‌های تله‌کابین نزدیک به ۱۹۰۰ متر است و خط دیگر ۸۰۰ متر را دارد.

اگر به شهر اصفهان سفر کردید کوه صفه و تله‌کابین صفه را فراموش نکنید. مناظر زیبایی از شهر را می‌توانید از فراز آسمان نظاره‌گر باشید. وقتی سوار اتاقک تله‌کابین شده باشید قله کوه صفه و قلعه تاریخی شاه دژ را خواهید دید. مجموعه صفه غیر از تله‌کابین تفریحات دیگری نیز دارد.

قزوین؛ تله میکس

03

وقتی صحبت از گردشگری می‌شود استان قزوین کمتر در نظرها می‌آید در حالی که این استان بیشترین تعداد آثار ثبت ملی شده را در خود جای داده است. بعد از دیدن شهر قزوین و گشت و گذار در آن وقتی را برای تله میکس قزوین بگذارید. در سال ۱۳۹۳ در جاده قزوین به رازمیان تله میکس ساخته شده است.

این مجموعه اولین مجموعه در کشور است که کابین و سی‌یژ را به صورت هم زمان دارد. تله‌میکس جابه‌جایی گردشگران و ورزشکاران را هم زمان انجام می‌دهد. تله‌میکس قزوین روی رشته‌کوه‌های الموت ساخته شده است. کابین‌ها شش نفره و صندلی‌ها چهار نفره هستند.

 لاهیجان؛ تله‌کابین احرار

کنار بام سبز لاهیجان تله‌کابین احرار تاسیس شده است. این تله‌کابین که در سال ۱۳۸۴ ساخته شده است دو ایستگاه دارد. احرار می ‌تواند در هر ساعت هزار نفر را جابه‌جا کند. برای سوار شدن به این تله‌کابین خیالتان راحت باشد برق دستگاه به هیچ وجه قطع نخواهد شد. ایستگاه اول بام سبز نام دارد و ایستگاه دوم را تاج خروس نام‌گذاری کرده‌اند.

ایستگاه اول صنایع دستی استان گیلان در معرض دید عموم قرار گرفته است. کافی شاپ اما در ایستگاه دوم قرار دارد. کابین‎های احرار تقربیا زیاد است. نظافت تله‌کابین توسط نیروهای خدماتی مدام در حال انجام است. در صورتی که مسیر شما به سرزمین سرسبز شمال افتاد می‌توانید با اجاره ویلا در یک منطقه بکر و آرام از زیبایی های جنگل و دریا به طور هم‌زمان لذت ببرید.

"https://www.jabama.com/stays پیش از آغاز سفر به خانواده‌ها علی‌الخصوص افرادی که کودکان و سالمندانی را در سفر در کنار خود دارند، اطمینان خاطر می‌دهد که مسافرتِ بدون دردسری ر ا آغاز خواهند کرد."

آستارا؛ تله‌کابین حیران

منطقه گردشگری حیران آستارا، تله‌کابین حیران را خود جای داده است. جاده آستارا به نمین در کناره کوهستان تله‌کابینی در منطقه‌ای به اسم حاجی امیر ساخته شده است. حیران  از استان گیلان شروع و قسمتی از آن در استان اردبیل است. وقتی سوار این تله‌کابین می‌شوید دریای خزر، جنگل فندقلو، شهر اردبیل و شهرهای مرزی جمهوری آذربایجان را خواهید دید. کابین‌های آن معمولی و وی آی پی (ویژه) هستند.

ایستگاه‌های تله کابین حیران استاندارد است و توسط یک شرکت اتریشی ساخته شده است. حیران بزرگترین مجموعه کابین‌دار در شمال غرب کشور است.

وقتی اسم تله‌کابین به گوش می‌رسد تصور همه تله‌کابین‌های استان‌های شمالی است. در حالی که در ایران چندین تله‌کابین تا به امروز ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.