خبرگزاری دانشجو/ یک کارشناس مسائل امریکا گفت:اساسا آمریکایی‌ها زمانی که پای آبرویشان به میان می‌آید شوکه می‌شوند و مسئله افغانستان تلنگری بود تا آن‌ها بفهمند اگر مقابل طالبان که به هیچ نوع تکنولوژی پیشرفته‌ای مجهز نبود شکست خوردند قطعا در قبال کشوری مانند ایران نیز شکست خواهند خورد.

آمریکایی‌ها بی‌آبرو شدند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص گزارش جدید آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران و واکنش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه خواستار بازگشت ایران به مذاکرات وین شده است، گفت: اگر گزارش رویترز در خصوص ادعای تولید اورانیوم فلزی با غنای بیست درصد توسط جمهوری اسلامی درست باشدNPT محدودیتی در این حوزه ندارد.

وی ادامه داد: از آنجا که ایران عضو NPT است به تعهدات خود عمل می‌کند و حتی اگر هم این اقدام را انجام داده باشد (تولید اورانیوم با غنای بیست درصد) نقض تعهدات NPT نیست.

*اگر آمریکا نگران پیشرفت های هسته ای ایران است؛ به برجام برگردد
ایزدی با اشاره به اینکه پیشرفت‌هایی از این دست آمریکایی‌ها را نگران می‌کند، گفت: اگر آمریکا واقعا علاقه‌مند است که ایران در این حوزه‌ها پیشرفت نکند می‌تواند به برجام برگردد و جمهوری اسلامی نیز همان طور که بار‌ها اعلام کرده در صورت بازگشت آمریکا به برجام به تعهدات خود ذیل این توافق نامه متعهد خواهد شد.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: مشکل آنجاست که آمریکا نمی‌خواهد به برجام برگردد و می‌خواهد متن آن را با مواردی فراتر از بحث‌های هسته‌ای عوض کند نکته‌ای که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم وجود داشت مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که جمله‌ای در متن توافق نامه برجام بگنجانند تا براساس آن ایران متعهد شود در حوزه‌های فراهسته‌ای نیز امتیاز بدهد.

وی تصریح کرد: دولت بایدن تقریبا ۹ ماهی فرصت داشت تا به برجام با همین چارچوب فعلی برگردد و اگر این نوع فعالیت‌هایی که رویترز مدعی شده ایران در حال انجام آن است واقعیت داشته باشد ذیل برجام محدودیت دارد منتهی تا زمانی که طرف مقابل تعهدی به برجام ندارد، دلیلی وجود ندارد که ایران هم تعهدات برجامی خود را به طور کامل اجرا کند.

*آمریکائی ها در موضوع افغانستان بی آبرو شدند/ دعوت آمریکا از ایران برای بازگشت به مذاکرات وین؛ نتیجه تلنگری بود که در افغانستان خوردند
ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا شکست و انزوای آمریکا در افغانستان ارتباطی با دعوت آن‌ها از ایران برای بازگشت به مذاکرات وین دارد یا خیر گفت: اساسا آمریکایی‌ها زمانی که پای آبرویشان به میان می‌آید دچار شوک می‌شوند و مسئله افغانستان تلنگری بود تا آن‌ها بفهمند اگر مقابل طالبان که به هیچ نوع تکنولوژی پیشرفته‌ای مجهز نبود شکست خوردند قطعا در قبال کشوری مانند ایران که به لحاظ تکنولوژی و توانمندی بسیار پیشتازتر از طالبان است نیز شکست خواهند خورد لذا تفکر حمله و برخورد نظامی نتیجه‌ای جز شکست مفتضحانه برای آن‌ها نخواهد داشت.

وی ادامه داد:اتفاقاتی که در افغانستان رخ می‌دهد موضوعی است که مدت‌ها قبل مفسران سیاسی از آن تحت عنوان شکست آمریکا یاد می‌کردند منتهی در چند روز اخیر کلمه شکست آمریکا در افغانستان جای خود را به فاجعه آمریکا در افغانستان داده است.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: این تعبیر به معنای آن است که طرف آمریکایی نه تنها در افغانستان شکست خورده بلکه آبروی او هم رفته است و در صحنه بین الملل اعتمادی به اعتبار آمریکا وجود ندارد.

ایزدی یادآور شد:آمریکای ترامپ با آمریکای بایدن تفاوت ندارد تنها تفاوت آن‌ها این است که دموکرات‌ها به عملیات روانی در گفتگو‌های خود توجه بیشتری دارند والا هر دوی آن‌ها ایران را کشوری تروریست خواندند.

*افغانستان فاجعه ای در سیاست خارجی آمریکاست 
وی در خصوص عملکرد اخیر آمریکایی‌ها در افغانستان گفت: شرایط در افغانستان به گونه‌ای است که افرادی که برای آمریکایی‌ها کار یا جاسوسی می‌کردند این روز‌ها در کابل با شلیک آمریکایی‌ها مواجه شدند. این در حالی است که به ادعای خود آمریکایی‌ها ۱۸ هزار کارمند در افغانستان برای آن‌ها کار می‌کردند که آمریکایی‌ها به آن‌ها قول ویزا و خروج از افغانستان داده بودند، اما به جای ویزا با شلیک سربازان آمریکایی و آویزان شدن آن‌ها از هواپیما مواجه شدند.ایزدی تصریح کرد: از این منظر افغانستان فاجعه‌ای برای سیاست خارجه آمریکاست و نشانه ضعف آمریکاست.

*شرایط افغانستان باردیگرنشان داد،مذاکره کنندگان با آمریکایی غیرقابل اعتماد مواجه اند
این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص ارتباط شکست فضاحت بار آمریکا در افغانستان با مذاکرات وین نیز گفت: مذاکره کنندگان ما باید بدانند که با چنین کشوری در حال مذاکره هستند و قطعا اعتماد به آمریکا نتیجه‌ای ندارد. موضوعی که هم خود ایران به وضوح تجربه کرده است و هم در افغانستان به عینه در حال رویت است.