ایرنا- یورو نیوز گزارش داد که کشورهای اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس عصر پنجشنبه درباره تسریع غنی سازی در ایران با توجه به گزارش آژانس انرژی اتمی بیانیه ای منتشر کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا از یورو نیوز، تروئیکا اروپایی در بیانیه ای در مورد گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی که تأیید می کند ایران برای اولین بار فلز اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد تولید کرده و ظرفیت اورانیوم غنی شده را به ۶۰ درصد رسانده است، اظهار نگرانی کردند.  

وزرای خارجی کشورهای اروپایی که تا کنون خود در قبال توافق برجام تعهدی را برعهده نگرفته اند در بیانیه خود متذکر شدند که ایران باید فعالیت های خود در نقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بدون تاخیر متوقف کند.  

کشورها اروپایی در ادامه مدعی شدند که ما از ایران می خواهیم هرچه سریعتر به مذاکرات وین بازگردد تا به نتیجه سریع و موفقیت آمیزی دست پیدا کرد. ما بارها تاکید کرده ایم که گذر زمان به نفع هیچکس نیست.

بیانیه کشورهای اروپایی در حالی منتشر می شود که روز گذشته سعید خطیب زاده سخنگوی وزیر امور خارجه در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: برنامه‌ها و اقدامات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در انطباق کامل با ان پی تی و تعهدات ایران ذیل پادمان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: اقدامات کاهشی و جبرانی ایران در ارتباط با برجام نیز در چارچوب خود برجام صورت پذیرفته و همانگونه که بارها اعلام شده در پاسخ به نقض گسترده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایالات متحده  و عدم پایبندی کامل طرف های دیگر برجامی، بویژه سه کشور اروپایی، به تعهداتشان ذیل برجام میباشند.

خطیب زاده تاکید کرد: بدیهی است مادامیکه اجرای کامل و بی قید و شرط برجام از سوی آمریکا و دیگر طرفهای برجامی  از سر گرفته نشود، جمهوری اسلامی ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را صرفا بر اساس نیازها و تصمیمات حاکمیتی و در چارچوب تعهدات پادمانی‌اش پیگیری مینماید.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با تصریح مجدد بر غیرنظامی و صلح آمیز بودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، اعلام‌ کرد:  در صورتی‌که سایر طرف‌ها به تعهدات خود ذیل برجام بازگشته و واشنگتن نیز به صورت کامل و موثر و قابل راستی آزمایی تحریم های یکجانبه و غیرقانونی‌ بر ضد مردم ایران را مرتفع نماید، کلیه اقدامات‌ کاهشی و جبرانی ایران ذیل برجام برگشت‌پذیر خواهند بود.