فارس/ یک مقام ناتو با اشاره به تکمیل خروج ۱۸ هزار تبعه و دیپلمات خارجی از فرودگاه کابل، گفت علی‌رغم انتقادها اما در تلاش هستند تا روند تخلیه خارجی‌ها از افغانستان را تسریع کنند.

ناتو: تاکنون ۱۸ هزار نفر را از افغانستان خارج کردیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در حالی که برای چندمین روز متوالی تعداد زیادی از افغان‌هایی که با کشورهای غربی همکاری کرده بودند به فرودگاه کابل هجوم آوردند تا با هواپیماهای نظامی خارجی فرار کنند اما مقام‌های غربی فقط وعده تسریع روند خروج را می‌دهند.

یک مسئول در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (جمعه) گفت تاکنون بیش از ۱۸ هزار نفر شامل اتباع و دیپلمات‌های خارجی را از طریق فرودگاه کابل از افغانستان خارج کرده‌اند.

این مقام ناتو که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری «رویترز» توضیح داد هزاران نفر از مردم افغانستان که می‌خواهند به دلیل همکاری با کشورهای غربی از طالبان بگریزند، شب گذشته بار دیگر به فرودگاه کابل هجوم آورده و عملیات خروج را مختل کردند.

وی همچنین در پاسخ به انتقادات از بی‌توجهی کشورهای غربی به افغان‌هایی که در فرودگاه هستند، وعده داد که کشورهای عضو ناتو با تسریع روند خارج کردن افراد از فرودگاه کابل، تلاش می‌کنند مردم افغان را نیز در این فرایند بگنجانند.

از سوی دیگر «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در واکنش به این انتقادها گفته با اینکه احتمالات زیادی را در نظر گرفته بودند اما هیچ‌کسی پیش‌بینی نمی‌کرد ارتش افغانستان در عرض ۱۱ روز مقابل طالبان سقوط کند.

این در حالی است که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ نظامی آمریکایی در کابل حضور دارند، مدعی است: «ما تعهد اخلاقی داریم که به افغان‌هایی که با ایالات متحده همکاری کرده‌اند، کمک کنیم».