تهران ـ‌ ایرنا ـ‌ یک مقام طالبان با انتشار ویدیویی اعلام کرد که این گروه با پرچم سه رنگ رسمی افغانستان مشکلی ندارد.

طالبان: مشکلی با پرچم سه رنگ نداریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، برخی شهرهای افغانستان طی روزهای گذشته شاهد اعتراضاتی به تغییر پرچم این کشور از پرچم سه رنگ به پرچم طالبان بود.

این مقام طالبان در ویدیویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده گفته که جنگ این گروه به خاطر "نظام اسلامی" بوده نه پرچم. بنابر این تا انتخاب پرچم رسمی به اعضای طالبان گفته شده هیچ پرچمی را پایین نیاورند.

**ترکیه: تصمیم گیری برای به رسمیت شناختن طالبان را با متحدان خود انجام می‌دهیم

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت که این کشور باید ببیند که دولت جدید در افغانستان فراگیر است یا نه.

او گفته با شرکای ناتو در نشست وزرای خارجه که فردا برگزار می شود، در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفتگو خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز گفته که این کشور همچنان آماده حفاظت از فرودگاه کابل تحت حکومت طالبان و پس از خروج نیروهای آمریکایی است.

**ذبیح الله مجاهد: جهان باید ما را بپذیرد ما به خانه کسی حمله نکرده ایم 

سخنگوی گروه طالبان گفت: ما به جهان می گوییم که ما خواهان روابط دیپلماتیک با تمام جهان هستیم، اما دخالت هیچکس را در امور مذهبی خود نمی پذیریم.

وی افزود: ما نیروی کسی را در خاک خود نمی‌پذیریم و تسلیم هیچکس نمی شویم.

**پاکستان مرزهای خود را به روی پناهجویان افغان بسته است

بنابر گزارش ها، پاکستان که از چند روز قبل مرزهای خود را با افغانستان بسته بود، همچنان این مرزها را به روی پناهجویان بسته نگهداشته است.

بنابر گزارش ها، در گذرگاه مرزی تورخم، شلوغترین مرز افغانستان و پاکستان، شبه‌نظامیان طالبان جایگزین مرزبانان افغان شده‌ و پرچم سه رنگ افغانستان را پایین کشیده و پرچم "امارت اسلامی " به اهتزاز در آمده است.

**کلاس ها همچنان تعطیل است

بنابر اطلاعیه منتشره در افغانستان، شرایط حضور محصلان و کارمندان ذکور و اناث از جانب وزارت تحصیلات عالی افغانستان مشخص نشده و لذا درس‌ها تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل خواهد بود.

**امارت اسلامی افغانستان خواهان روابط دیپلماتیک با همه کشورهاست

 ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان که به سرپرستی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گماشته شده، گفت: امارت اسلامی افغانستان خواهان روابط دیپلماتیک و سیاسی با تمام کشورهاست.

**سناتور بلک‌برن: اتفاقات افغانستان به نفع ایران و چین است

سناتور مارشا بلک برن نماینده جمهوری‌خواه ایالت تنسی در یک پیام توییتری نوشت: واضح است که اتفاقات افغانستان، زیان ما و سود چین و ایران است.

**‌عبدالله عبدالله و حامد کرزی با سفیر پاکستان در کابل دیدار کردند

عبدالله عبدالله و حامد کرزای روز پنجشنبه در کابل با سفیر پاکستان در این کشور دیدار کردند.در این دیدار در مورد اوضاع جاری کشور و روند سیاسی همه‌شمول دارای مشروعیت ملی و بین‌المللی گفت‌وگو شده‌است.

** بیانیه طالبان به مناسبت روز استقلال افغانستان

طالبان به مناسبت به سالروز استقلال این کشور اعلامیه صادر کرد:

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ملت مجاهد افغانستان یکصد و دو سال پیش از امروز، به تاریخ ۲۸ اسد ۱۲۹۸ هجری شمسی استقلال خود را در نتیجه مقاومت جهادی ۸۰ ساله از استعمار انگلیس پس گرفتند.

این زمانی بود که امپراتوری بریتانیا آنقدر جغرافیای بزرگ جهان را در سیطره خود درآورده بود که در قلمرو آن آفتاب غروب نمی‌کرد.

اما ملت مجاهد افغانستان تحت رهبری علمای مجاهد خود با آن امپراتوری مغرور جهان چنان مقابله تاریخی نمودند، که با بیرون راندن از افغانستان، حاکمیت بزرگ آن‌ را به جغرافیای محدود امروزی بریتانیا تبدیل ساخت.

شکست امپراتوری بریتانیا به دست ملت مجاهد، افغان تغییر بزرگ قرن دانسته شد و اقوام زیادی محکوم جهان از برکت همین تغییر از فتنه استعمار نجات داده شدند.

پس از سرنگونی امپراتوری بریتانیایی به دست افغان‌ها، استعمار شوروی بر حریم افغانستان تجاوز کرد، اما افغان‌ها به آن‌ها هم از سنگر جهاد و مبارزه چنان درس عبرتناک دادند، که نام اتحاد بزرگ شوروی از نقشه جهان محو و همه کشورهای زیردست آن آزاد ساخته شدند.

خوشبختانه، امروز سالروز استرداد استقلال از انگلیس را در حالی تجلیل می‌نمائیم که ما همزمان امریکا، نیروی زبردست و مغرور دیگر جهان را در نتیجه مقاومت جهادی ناکام و بر عقب‌نشینی از حریم مقدس افغانستان وادار ساختیم.

این نصرت خداوندی است که افغان‌ها سه امپراتوری‌های مستبد جهان را در سه قرن یکی پس از دیگری شکست دادند و از خاک خود راندند.

این برای افغان‌ها جای بسا افتخار است که کشورشان امروز در آستانه استقلال از اشغال امریکایی نیز هستند.

این افتخار یک نعمت الهی است که شکر آن بر تمام افغان‌ها واجب است.

تلاش‌های متحدانه و صادقانه برای حاکمیت نظام اسلامی، آبادی و رفاه کشور در زیر چتر آن، ادای شکر این نعمت است.

از خداوند متعال استدعای کامیابی ملت مسلمان خود در این آرمان بزرگ شان را داریم.

امارت اسلامی افغانستان

**تاکید جمعی از مردم افغانستان بر سه رنگ ماندن پرچم افغانستان

همزمان با سالروز استقلال افغانستان جمعی از مردم کابل با راهپیمایی به مناسبت این روز و حمل پرچم سه رنگ افغانستان بر باقی ماندن این پرچم به عنوان بیرق رسمی این کشور تاکید کردند.

** دیدار عبدالله با حقانی و تبادل نظر پیرامون تحولات آینده افغانستان

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی با خلیل الرحمن حقانی دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار  که حامد کرزی رییس جمهور پیشین، فضل الهادی مسلمیار و شماری از علما و بزرگان نیز حضور داشتند در مورد تامین امنیت شهروندان، وحدت و همکاری برای آینده‌ی مشترک کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

عبدالله ضمن قدردانی از حضور شماری از بزرگان تحریک اسلامی طالبان در منزلش از آنان خواست تا تامین امنیت، حفط جان، مال، آبرو و عزت مردم در اولویت قرار گیرد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ با اشاره به نگرانی‌های مردم بیان داشت که در این مرحله باید امنیت جمعی، جان و مال مردم اولویت اساسی همه‌ باشد.

عبدالله عبدالله در صحبت‌های خود تأکید نمود که از یک افغانستان مستقل، واحد و عدالت‌محور حمایت می‌کند. او با اشاره به تاریخ و تحولات کشور گفت که بدون تأمین عدالت اجتماعی، امنیت و وحدت ممکن نیست.

خلیل الرحمن حقانی در صحبت‌های خود از تلاش برای تأمین امنیت شهروندان کابل اطمینان داد و خواهان همکاری بزرگان مملکت برای تامین امنیت مردم شد.

**زنان افغان خواستار مشارکت در عرصه های اجتماعی شدند

 جمعی از دختران امروز در کابل از طالبان خواستار مشارکت سیاسی، اقتصادی و حضور فعال زنان در دولت و جامعه شدند.

منابع مردمی گزارش کرده اند که طالبان با کشیدن پرده در دهلیز ساختمان ساینس دانشگاه هرات، بخش کارمندان ذکور و اناث را جدا ساختند.

احتمال بسیار قوی میرود، دختران و پسران دانشجو را از صنف ها جدا بسازند، و صنف های مخصوص دختران و پسران را شکل دهند.

**فرودگاه کابل همچنان در هرج و مرج و بی نظمی

خبرنگاران خارجی در افغانستان در گزارش های خود اظهار داشتند که "هرج و مرج مطلق" همچنان بر فرودگاه کابل حاکم است. مردم همچنان در تلاشند تا از طریق هواپیماهایی که در حال حاضر سرگرم تخلیه هستند، فرار کنند.

به گفته این خبرنگاران اما بنظر می رسد که همزمان با شروع بازگشایی کسب و کارها در نقاط دیگر کابل اوضاع به نسبت روزهای دیگر آرام تر است.

او همچنین می گوید که جنگجویان "کاملا مسلح" طالبان پای پیاده و در خودروها در حال رفت و آمد هستند.

خبرنگار بی بی سی می گوید که بانک ها و ادارات دولتی همچنان بسته هستند و تعداد زنان بطور قابل توجهی در انظار عمومی کم شده است. او همچنین از صدای انفجاری شدید خبر داد اما گفت که منبع این انفجار مشخص نیست.

**مجموعا '۱۲ کشته' در وقایع فرودگاه کابل

یک مقام طالبان می‌گوید در وقایع فرودگاه کابل از روز یکشنبه در مجموع ۱۲ نفر کشته شده‌اند.

این مقام طالبان که به شرط فاش نشدن هویتش با رویترز صحبت کرده گفته تیراندازی و ازدحام جمعیت باعث مرگ این افراد شده است.

او از افغان‌ها خواسته در صورتی که جواز سفر ندارند به خانه بروند و فرودگاه را رها کنند چرا که طالبان "نمی‌خواهند به کسی آسیبی برسانند".

در روزهای اخیر هزاران نفر در فرودگاه کابل جمع شده‌اند تا بتوانند از کشور خارج شوند.

فرودگاه کابل تحت کنترل نیروهای آمریکایی است اما مسیرهای اطراف آن در اختیار طالبان است. شاهدان عینی می‌گویند نیروهای طالبان مانع از رسیدن مردم به فرودگاه می‌شوند، حتی اگر آنها جواز سفر داشته باشند.

**دسترسی افغانستان به دارایی‌هایش مسدود شد

صندوق بین المللی پول می‌گوید افغانستان دیگر به منابع مالی‌اش در این سازمان دسترسی ندارد. دلیل این تصمیم شرایط مبهم حاکم بر وضعیت دولت افغانستان بعد از روی کار آمدن طالبان عنوان شد.

**ادامه حضور سربازان آمریکایی تا تخلیه کامل

جو بایدن از تصمیم و عملکردش برای خروج از افغانستان دفاع کرده و گفته هرج و مرج در کابل اجتناب‌ناپذیر بود. آقای بایدن گفته نظامیان آمریکایی تا زمانی که کلیه شهروندان این کشور از افغانستان خارج نشده اند در پایتخت این کشور خواهند ماند.

 اداره هوانوردی فدرال آمریکا به هواپیماها و خلبانان غیرنظامی آمریکایی اجازه داده که برای کمک به خارج کردن افراد در آسمان افغانستان پرواز کنند.

**آمادگی سه کشور بالکان برای پذیرش پناهجویان افغان

آلبانی، جمهوری کوزوو و مقدونیه شمالی برای اسکان موقت گروهی از افغان هایی که از بیم طالبان قصد فرار از کشور خود را دارند اعلام آمادگی کرده اند.

**وزیر دفاع انگلیس: سرنوشت افغانستان به معنای ضعیف تلقی شدن غرب است

«بن والاس» گفت سرنوشت افغانستان پس از جنگ ۲۰ ساله تحت هدایت آمریکا به این معناست که عزم غرب اکنون از سوی دشمنان بزرگ آن ضعیف تلقی می‌شود.

الاخبار: امارات در تلاش برای ایجاد خط گفت‌وگو با ایران به‌واسطه ترکیه

پس از دیدار مشاور امنیت ملی امارات با رئیس‌جمهور ترکیه، منابع نزدیک به آنکارا به یک روزنامه لبنانی خبر دادند که یکی از اهداف این دیدار تلاش ابوظبی برای ایجاد خط گفت‌وگو با ایران بوده است.

**ربانی: وضعیت پیش آمده نتیجه بی کفایتی حکومت اشرف غنی بود

*صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی می ‌گوید که بحران پیش‌آمده در افغانستان نتیجه‌ بی‌کفایتی و نبود تعهد ملی در سطح رهبری حکومت اشرف غنی، فساد گسترده‌ و نیز انحصار قدرت از طرف منادیان «دروغین جمهوریت» است.

ربانی تاکید کرد که تجربه‌ بیش از چهار دهه جنگ، نشان می‌ دهد که بدون پرداختن به مسئله‌ تامین عدالت اجتماعی و مشارکت‌ معنادار همه‌ اقوام و اقشار در بدنه‌ نظام و تصمیم‌گیری‌های کلان، یک نظام با ثبات و مورد قبول همه در افغانستان شکل نخواهد گرفت.

وی افزود که در تاریخ معاصر این کشور شاهد بوده‌ایم که هر گونه تسلط نظامی و تلاش برای سرکوب یا نادیده گرفتن سایر اقوام و اقشار، خیلی‌زود منجر به شروع فصل جدیدی از خشونت‌ها و مقاومت‌های مسلحانه می‌شود.

ربانی خطاب به طالبان گفت که تصمیم‌ گیری‌های عقلانی، دوراندیشانه، صلح‌جویانه و ملی‌گرایانه، وضعیت کنونی را به یک فرصت ارزشمند تبدیل خواهد کرد.