وزیر خارجه ژاپن شب گذشته به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد. سفری که گمانه زنی های زیادی را به همراه داشته است. حساب کاربری وزارت امور خارجه ژاپن با انتشار این خبر اعلام کرده است که موته‌گی روز یکشنبه با مقامات جمهوری اسلامی «در خصوص روابط دوجانبه، مسائل خاورمیانه و موارد دیگر» گفت‌وگو خواهد کرد.

ژاپن دوباره میانجی ایران و آمریکا می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر خارجه ژاپن شب گذشته به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات کشورمان وارد تهران شد. سفری که گمانه زنی های زیادی را به همراه داشته است. برخی می گویند او دوباره قرار است میانجی ایران و آمریکا باشد.حساب کاربری وزارت امور خارجه ژاپن با انتشار این خبر اعلام کرده است که موته‌گی روز یکشنبه با مقامات جمهوری اسلامی «در خصوص روابط دوجانبه، مسائل خاورمیانه و موارد دیگر» گفت‌وگو خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های ژاپن، وزیر خارجه این کشور قبل از سفر به تهران، در سفر به اسرائیل با رییس جمهور و وزیر خارجه این رژیم دیدار کرده است.محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از دیدار با همتای ژاپنی خود در توییتر نوشت:  در این دیدار که احتمالا آخرین دیدارش در با یک همتای خود باشد درباره تقویت روابط دوجانبه، چگونگی احیای برجام ‌و «شرایط فاجعه‌بار دست‌ساخته ایالات متحده در افغانستان» بحث و گفت‌وگو کرده است.

میانجیگری برای کاهش تنش

توشیمیتسو موته‌گی در یادداشتی که برای خبرگزاری ایرنا نوشته از هدف اصلی سفر خاورمیانه‌ای خود پرده برگرفته است.

وزیر امور خارجه ژاپن در یادداشت خود پس از اظهارات کلی درباره پیشینه مناسبات دوستانه دو کشور به موضوع اصلی این دیدار اشاره کرده و نوشته است:

«برای کشور ژاپن که حدود ۹۰ درصد نفت خام خود را از منطقه خاورمیانه وارد می‌کند، صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه بسیار حائز اهمیت است.»

موته‌گی یادداشت خود را این چنین به پایان برده است: «کشور ژاپن با برخورداری از روابط دوستانه و دیرینه با ایران، تلاش‌های دیپلماتیک و فعالانه خود را برای تنش‌زدایی و برقراری ثبات اوضاع در خاورمیانه ادامه خواهد داد.»

بنا بر اظهارات وزیر امور خارجه ژاپن می‌توان گفت که یکی از اهداف سفر او به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه ادامه تلاش‌های میانجیگرانه این کشور است. پیش از آن نیز ژاپن تلاش‌هایی در زمینه تنش‌زدایی در مناسبات ایران و آمریکا انجام داده بود.

ابراهیم رئیسی نیز در دیدار با وزیر خارجه ژاپن تامین امنیت آب‌های منطقه ای و بین‌المللی را به نفع همه دانست و افزود که ایجاد هرگونه ناامنی در منطقه را برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خطرناک می‌دانیم و با آن مخالفیم.

آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران دارایی های بلوکه شده ایران در این کشور است.

در همین رابطه، ابراهیم رئیسی در دیدار با وزیر خارجه ژاپن خواستار آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در این کشور شد و افزود که تاخیر در آزادسازی این دارایی ها توجیه پذیر نیست.

لازم به ذکر است، میزان منابع ایران بلوکه شده ایران در بانک‌های ژاپن سه میلیارد دلار اعلام شده است.

ژاپن پیش از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سومین مشتری عمده نفت خام جمهوری اسلامی بعد از چین و هند بود، اما تحریم‌ها سطح روابط اقتصادی تهران و توکیو را به پایین‌ترین حد خود رساند.

چندی پیش رئیس مجمع نفت ژاپن گفت که در صورت لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کشور برای واردات دوباره نفت ایران، حداقل نیاز به سه ماه زمان خواهد داشت.

رایزنی برای احیای برجام

وزیر امور خارجه ژاپن امروز (یکشنبه) در سفرش به تهران با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه ژاپن با ابراز علاقه دولت این کشور به ارتقاء سطح مناسبات میان توکیو و تهران، اظهار امیدواری کرد: روابط دوکشور با روی کار آمدن دولت جدید در تهران بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر امور خارجه ژاپن با اشاره به اهمیت برجام به عنوان یک توافق بین المللی تصریح کرد: برای احیای برجام آمریکا باید دست از زیاده خواهی بر دارد.

سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران درباره برجام گفت که ایران «با اصل مذاکره مشکلی ندارد.»

پیش از این نیز تلویزیون ژاپن در گزارشی اعلام کرده بود «موتگی توشیمیتسو» وزیر امور خارجه این کشور قصد دارد اوایل ماه آینده میلادی برای دیدار با مقامات ارشد دولت جدید جمهوری اسلامی ایران راهی تهران شود.

«ان. اچ. کی» نوشته بود انتظار می رود موتگی در جلسات با وزیر خارجه جدید ایران و دیگر چهره های دولت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی از آنها بخواهد که در تلاش برای کاهش تنش ها و ایجاد ثبات در خاورمیانه، نقشی سازنده داشته باشند.

همچنین انتظار می رود وی تمایل ژاپن برای تقویت دوستی سنتی خود با ایران را اعلام کند.

موتگی و مقامات ایرانی احتمالاً درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده درباره توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ هم گفتگو خواهند کرد.

وزیر خارجه ژاپن همچنین قصد دارد دراین سفر از اسرائیل، فلسطین، مصر، اردن، ترکیه، عراق و قطر دیدار کند.