ایرنا/ مغرب و الجزایر با بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک زمینی و با وجود قرابت فرهنگی بالا، از زمان استقلال تاکنون روابط چندان گرمی با هم نداشته‌اند و آتش‌سوزی‌های اخیر در الجزایر هم بهانه ای برای افزایش تنش در روابط و در نهایت قطع آن شد.

آتشی که به جان روابط دیپلماتیک مغرب و الجزایر افتاد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مغرب در سال ۱۹۵۶ و الجزایر ۶ سال بعد به استقلال دست یافتند، اما روابط دو کشور از آن زمان پیوسته پرتنش بوده است. در سال ۱۹۷۶ روابط دیپلماتیک آنها به مدت ۱۲ سال قطع شد و تا سال ۱۹۸۸ این روابط برقرار نشد.

مغرب، الجزایر را به حمایت از جبهه پولیساریو متهم می کند  و این موضوع به چالش بزرگی در روابط دو کشور تبدیل شده است.

جبهه پولسیاریو خواستار استقلال صحرای غربی است که رباط  آن را بخشی از خاک مغرب می‌داند.

گذشته از موضوع صحرای غربی و اختلاف مرزی دو کشور ،‌آتش سوزی های اخیر در حدود ۲۰ استان الجزایر اختلاف جدیدی را به دشمنی های سابق دو کشور اضافه کرد.

 طی روزهای اخیر حدود ۲۰ استان الجزایر شاهد آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه در جنگل‌ها بودند.

در پی آتش‌سوزی‌های اخیر ۶۹ نفر از جمله ۲۸ نیروی نظامی جان خود را از دست دادند.

رمطان العمامره وزیر خارجه الجزایر پس از اعلام اینکه مغرب در آتش سوزی‌های اخیر این کشور دست داشته قطع روابط دیپلماتیک الجزیره با رباط را از روز سه‌شنبه (دیروز) اعلام کرد.

نخست وزیر الجزایر پیشتر بدون نام بردن از کشوری اعلام کرده بود که وقوع این آتش‌سوزی ناشی از اقدامی جنایتکارانه است.

ریاست جمهوری الجزایر روز ۲۸ مرداد دو گروه تروریستی که به گفته این نهاد از سوی مغرب و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شوند را به دست داشتن در آتش سوزی‌های اخیر این کشور متهم کرد.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری الجزایر، پلیس ۲۲ نفر را به ظن دست داشتن در این آتش سوزی‌ها دستگیر کرده که مسوولیت اصلی این آتش سوزی ها برعهده دو گروه «رشاد» و «الماک» است.

وزارت امور خارجه مغرب شامگاه سه‌شنبه با ابراز تاسف از تصمیم مقامات الجزایری برای قطع روابط دیپلماتیک با رباط، ضمن غیر موجه و البته قابل پیش‌بینی خواندن این اتفاق، در عین حال اعلام کرد: رباط به عنوان یک شریک صادق مردم الجزایر باقی خواهد ماند و به اقدام معقولانه و مسوولانه برای توسعه روابط سالم و پایدار ادامه خواهد داد.

همچنین پارلمان عرب و دبیرکل اتحادیه عرب از دو کشور ضمن تاکید بر اولویت حفظ روابط برادرانه و خویشتنداری، خواستار جلوگیری از تشدید روابط شدند. 

به نقل از آر.تی، پارلمان عرب در بیانیه‌ای از الجزایر و رباط خواست برای مهار تنش‌ها و بحث در مورد مسائل جنجالی بین آن‌ها در چارچوب یک برادری عربی به گفت وگوی سازنده ای دست بزنند و تاکید کرد که مراکش و الجزایر نیروهای کلیدی و تاثیرگذار در جهان عرب و منطقه‌ هستند و مسوولیت بزرگی در تقویت همبستگی عرب‌ها و رد اختلافات و تفرقه بر عهده دارند. 

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز با ابراز تاسف از تنش ایجاد شده در روابط الجزایر و مراکش از این دو خواست ضمن خویشتنداری مانع از تشدید بیشتر در روابط شوند. 

منازعه صحرای غربی چندین بازیگر داخلی و خارجی اعم از آمریکا و فرانسه دارد و تعارض میان منافع طرفین از مهم‌ترین دلایل طولانی شدن درگیری در این منطقه شده است. اختلاف بین الجزایر و مغرب در این منطقه ریشه در حوادث تاریخی و اختلافات قدیمی دارد که این امر باعث شده مساله صحرای غربی هم چنان لاینحل باقی بماند.