فارس/ وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در صفحه اینترنتی خود گزارشی درباره آغاز مسابقات «جام دریا» به میزبانی ایران در شهر بندر انزلی منتشر کرد.

استقبال کشورهای ساحلی خزر از برگزاری «جام دریا» در ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک روز بعد از برگزاری  نشست خبری نمایندگان کشورهای حاشیه دریای خزر در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، امروز چهارشنبه مراسم افتتاحیه مسابقات «جام دریا» به میزبانی بندر انزلی برگزار شد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان که یکی از کشورهای شرکت‌کننده در مسابقات جام دریا است، در صفحه اینترنتی خود گزارشی درباره این جام منتشر کرد.

در گزارش این وزارتخانه آمده است: «مراسم افتتاحیه رسمی مسابقه "جام دریا" در شهر انزلی جمهوری اسلامی ایران که در چارچوب بازی‌های بین المللی ارتش ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، برگزار شد. در این مراسم هیأت‌های کشورهای شرکت کننده، وابستگان نظامی، نمایندگان رسانه‌ها و سایر مهمانان حضور داشتند».

سایت وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در توضیح مراسم افتتاحیه گزارش داد: «ابتدا پرچم بازی‌های بین‌المللی ارتش و پرچم مسابقه "جام دریا" به زمین تمرین آورده شد. سخنرانان (حاضر در مراسم) از اهمیت مسابقه "جام دریا" و نقش آن در توسعه همکاری بین کشورهای حاشیه خزر بسیار استقبال کردند».

بنا بر این گزارش، «دریادار حمزه کاویانی معاون فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان و مهمانان گفت که مسابقه جام دریا با هدف تقویت همکاری‌های نظامی، روابط دوستانه بین پرسنل نظامی و افزایش حرفه‌ای‌گری برگزار شد و برای این عزیزان آرزوی موفقیت کرد».

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان افزود: «در پایان (مراسم) شرکت‌کنندگان در مسابقه "جام دریا" با همراهی ارکستر نظامی به طور رسمی رژه رفتند. در این مسابقه که تا چهار سپتامبر ادامه خواهد داشت، دریانوردان نظامی در مراحل "شلیک توپخانه" ، "آموزش کنترل و نجات کشتی آسیب‌دیده" و "آموزش دریایی" به رقابت می‌پردازند».

این وزارتخانه همچنین یک فیلم از مراسم افتتاحیه مسابقات جام دریا به میزبانی بندر انزلی منتشر کرد.

روز گذشته نشست خبری نمایندگان کشورهای حاشیه دریای خزر در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد.

دریادار سرگیی یکیموف جانشین ناوگان خزر نیروی دریایی روسیه با تشکر از فرمانده کل ارتش ایران بابت میزبانی این دور از رقابت‌ها گفته بود: در ۷۲ ساعت گذشته که در خاک کشور ایران بودیم همه بازیکنان، داوران و خدمه قرنطینه بودند و خوشبختانه بعد از انجام تست‌های لازم هیچکدام از آنان مبتلا به بیماری کرونا نبودند و ما کاملاً آمادگی لازم را برای انجام مسابقات داریم. 

یکیموف با تأکید براینکه مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این رقابت‌ها دوستی هر چه بیشتر میان کشورهای حاشیه دریای خزر است، افزود: دریای خزر دریای صلح و دوستی است و بستر مناسبی برای افزایش تعاملات و همدلی هاست، ما امنیت آن را حفظ می‌کنیم و آن را به آیندگان تقدیم می‌کنیم و این مسابقات ابتکار بسیار خوبی است که به وسیله آن می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. 

بیست و ششم مرداد ماه فرمانده نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید زیرساخت‌های نیروی دریایی در بندرانزلی گفته بود که هشت الی ۹ کشور از جمله چین، روسیه، ونزوئلا و سوریه در جام دریا شرکت می‌کنند.

ششمین دوره مسابقات جام دریا از سوم شهریوربه مدت ۱۳ روز جریان دارد و بندر انزلی میزبان مسابقات شناوری این دوره از مسابقات است.