تسنیم/ یک روزنامه آمریکایی خبر داد که در انفجارهای کنترل شده، آخرین پایگاه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در پایتخت افغانستان منهدم شد.

انفجار آخرین پایگاه رسمی سیا در پایتخت افغانستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز گفته‌اند که پایگاه «عقاب» آخرین پایگاه سازمان سیا در نزدیکی فرودگاه کابل توسط نیروهای آمریکا منهدم شده است.

این منابع تصریح کردند که این کار به منظور جلوگیری از دسترسی طالبان به تجهیزات و اطلاعات به جامانده در پایگاه سیا انجام شده است.

این مقام‌های آمریکایی همچنین تاکید کردند که انفجار برنامه‌ریزی شده ارتباطی با حملات اطراف فرودگاه کابل ندارد.

پایگاه «عقاب» اولین بار در اوایل جنگ افغانستان در یک کارخانه آجرپزی سابق ایجاد شد و در طول دو دهه حضور نظامی آمریکا تبدیل به یک دژ محکم سازمان سیا شد که برای آموزش نیروهای ضدتروریسم استفاده می‌شد.

به گزارش بی.بی.سی، «میکی مول‌روی» از ماموران پیشین سیا در افغانستان گفته که آنها از اصلی‌ترین ابزارهایی بودند که دولت افغانستان طی 20 سال گذشته برای دور نگه داشتن طالبان استفاده می‌کرد. آنها آخرین کسانی بودند که جنگیدند و تلفات سنگینی را نیز متحمل شدند.

این پایگاه در محوطه فوق‌العاده مستحکم طوری طراحی شده بود که نفوذ در آن غیر ممکن بود. با دیوارهایی به ارتفاع 10فوت (3 متر) احاطه شده و یک دروازه فلزی ضخیم که به سرعت برای ورود و خروج خودروها باز و بسته می‌شد.

خودورهایی که وارد این پایگاه می‌شدند از سه بازرسی امنیتی باید می‌گذشتند.