توافق آمریکا و ۹۷ کشور دیگر با طالبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایالات متحده به همراه ۹۷ کشور دیگر از توافق با طالبان برای ادامه خروج متحدان افغان از افغانستان بعد از مهلت ۳۱ اوت خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: همه ما متعهد هستیم که شهروندان ما، اتباع و ساکنان، کارمندان، افغان‌هایی که با ما کار کرده‌اند و کسانی که در معرض خطر هستند به سفر آزادانه خود به مقاصد خارج از افغانستان ادامه دهند.

در این بیانیه تاکید شد: ما از طالبان این اطمینان را دریافت کرده‌ایم که به همه اتباع خارجی و شهروندان افغان که دارای مجوز سفر از کشورهای ما هستند، اجازه داده می‌شود تا به روشی ایمن و منظم به نقاط عزیمت رفته و به سفر به خارج از این کشور ادامه دهند.

این کشورها گفتند: ما به صدور اوراق سفر برای افغان‌های تعیین شده ادامه می‌دهیم و از طالبان انتظار و تعهد واضح داریم که آنها می‌توانند به کشورهای مربوطه ما سفر کنند. ما به بیانیه‌های عمومی طالبان در تأیید این مطلب اشاره داریم.

شیر محمد عباس استانکزی، مذاکره کننده اصلی طالبان، روز جمعه گفت که این گروه مانع از سفر مردم نخواهد شد. در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با سی.بی.اس نیوز گفت: آمریکا نفوذ قابل توجهی برای "مسئول کردن طالبان در قبال تعهداتش" دارد. او گفت: طالبان به ما تعهد داده است که اجازه سفر امن بدهد. ما فقط به حرف آنها بسنده نمیکنیم.

منبع: تابناک