ایرنا/ همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، فعالیت‌های بسیاری از سفارت خانه‌های کشورهای جهان در کابل متوقف شده است و اکنون طالبان از کشورهای دنیا و منطقه می‌خواهند که سفارت‌خانه‌های خود را بازگشایی کنند.

دغدغه طالبان برای بازگشایی سفارت خانه ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش شبکه طلوع نیوز، در حالی‌که سفارت خانه ها همچنان در افغانستان بسته مانده اند، طالبان از جامعه جهانی بویژه ایالات متحده امریکا می‌خواهد که فعالیت‌های دیپلماتیک را دوباره آغاز کنند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: آمریکا در افغانستان تنها حضور دیپلماتیک داشته باشد. ما با آن‌ها راه‌های ارتباطی داریم و توقع داریم که سفارت شان را دوباره در کابل باز کنند تا در بخش‌ بازرگانی هم همکاری داشته باشیم.

آگاهان سیاسی علت بسته شدن سفارت خانه‌ کشورهای بین الملل در افغانستان را در ارتباط با اوضاع نابسامان کشور می‌دانند و هشدار می‌دهند که اگر حکومت آینده کشور پشتیبانی جامعه جهانی را نداشته باشد، افغانستان با بحران روبرو خواهد شد.

در دو دهه گذشته ۴۶ سفارت‌خانه کشورهای گونه‌گون در افغانستان فعالیت داشتند و هفتاد و یک سفارت‌خانه  و کنسولگری افغانستان در بیرون از کشور فعالیت دیپلماتیکی داشتند. اما پس از آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، فعالیت دیپلماتیک بیشتر از سفارت‌خانه‌ها متوقف شده است.

محمد صدیق پتمن آگاه امور سیاسی در این مورد گفت: تاکنون چهل کشور دنیا با افغانستان همکاری نظامی داشته اند، زمان می برد این همکاری نظامی به همکاری سیاسی تبدیل شود. وقتی تبدیل همکاری نظامی به همکاری سیاسی است، طالبان به آن متعهد است و امنیت تامین است.

در حالیکه جامعه جهانی رژیم پشین طالبان را به رسمیت نشناخته بود اما خواست دیگر طالبان از جامعه جهانی به رسمیت شناخت حکومت اینده افغانستان است.

احمد الله وثیق یک عضو کمیسیون فرهنگی طالبان در این مورد گفت: ما به کشورهای جهان و منطقه و همسایه‌گان وعده می دهیم که افغانستان یک کشور مستقل است و از خاک آن برضد هیچ کشوری استفاده نمی‌شود. دنیا افغانستان را به رسمیت بشناسد و در بخش آبادی و سرمایه‌گذاری همرای ما همکاری کند.

جامعه جهانی و سازمان ملل متحد اعلام کرده اند که کمک ها و فعالیت های دیپلماتیک  جامعه جهانی به کارها و عملی شدن وعده های طالبان وابسته است.