فارس/ یک مقام ارشد طالبان گفت: با وجود تلاش‌ها برای حل موضوع پنجشیر از طریق مذاکره، اما فرماندهان این ولایت تمایلی برای گفت‌وگو و توقف جنگ ندارند.

طالبان: مذاکرات پنجشیر به نتیجه نرسید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«امیرخان متقی»، رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، در پیامی اخیر گفت که با وجود تلاش‌های زیاد، جبهه پنجشیر تمایلی به حل این مسئله از طریق گفت‌وگو و توقف جنگ ندارد.

به گفته وی، آرامش و شادی در کل افغانستان وجود دارد، اما پنجشیر از این آرامش و خوشبختی محروم شده است

وی از مردم پنجشیر خواست با یکدیگر مشورت کنند و به فرماندهان جنگ بگویند که اکنون که آمریکا و ناتو از افغانستان خارج شده‌اند بهتر است از طریق مذاکره شرایط را بهبود دهند در غیر این صورت این اتفاق نخواهد افتاد.

وی بار دیگر تاکید کرد که اگر مسئله پنجشیر از طریق گفت‌وگو حل شود، عزت و دارایی همه در امان خواهد بود.

وی در این پیام گفت: بارها از طروق مختلف و در شهرستان های مختلف با رهبران پنجشیر گفت‌وگو صورت گرفته که تاکنون این موضوع به نتیجه نرسیده است. 

متقی تاکید کرد: طالبان هنوز تلاش دارد که این موضوع از طریق مسالمت آمیز به پایان برسد. 

رئیس دعوت و ارشاد طالبان خطاب به مردم پنجشیر گفت: از مردم کابل و هرات و سایر ولایت بپرسید که این آرامش در افغانستان در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است. 

متقی در این نوار صوتی از مردم پنجشیر خواسته که نگذارند آنانی که جنگ می‌خواهند این جغرافیا را ناآرام سازند. 

این در حالی است که روز گذشته همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت در پنجشیر گزارش داده‌اند که طالبان به این ولایت حمله کرده اما حملاتشان دفع شده است.

طلوع نیوز گزارش داده که نیروهای طالبان روز دوشنبه از چند جهت به پنجشیر حمله کرده‌اند اما نیروهای مقاومت حملات گروه طالبان را دفع و مهار کرده است. گفته شده که اکنون درگیری به صورت پراکنده در برخی نقاط جریان دارد.

یک عضو جبهه مقاومت مردمی در ولایت پنجشیر گفت که طالبان شب گذشته از غرب دهانه پنجشیر به این ولایت حمله کرده‌اند که توسط جبهه مقاومت مردمی پس زده شد. فهیم دشتی، عضو جبهه مقاومت مردمی گفته که در جریان درگیری‌های دستکم 8 عضو طالبان کشته شدند و چند تن دیگر آنان زخمی شدند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که طالبان از ابتدای حضورش در کابل، اعلام کرد قصد دارد موضوع پنجشیر را با مذاکره و گفت‌وگو حل کند.

از سوی دیگر نیز «احمد مسعود» فرمانده جبهه مقاومت در پنجشیر و فرزند «احمدشاه مسعود» پیش از این گفته بود که اگر دولت فراگیر همه‌شمول در افغانستان بر سر کار بیاد حاضر است از خون پدرش بگذرد.

احمد مسعود در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفت که اگر طالبان دولتی فراگیر ایجاد و آزادی و برابری شهروندان را تأمین کند، او حاضر است فعالیت‌های خود علیه این گروه را متوقف نموده و از سیاست کنار برود.