فارس/ رئیس جمهور روسیه گفت، آمریکا بیست سال تلاش کرد هنجارهای خود را به افغانستان تحمیل کند که نتیجه‌ای جز مصیبت و مرگ به‌دنبال نداشت.

واکنش پوتین به خروج آمریکا از افغانستان پس از 20 سال
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نوشته روزنامه «مسکو تایمز» پوتین در یک سخنرانی گفت، نظامیان آمریکایی بیست سال بیهوده تلاش کردند «هنجارهای خود» را به افغانستان جنگ‌زده «تحمیل کنند».

رئیس جمهور روسیه افزود: «نتیجه آن فقط مصیبت و مرگ برای آن‌ها که این کار را کردند، برای آمریکایی‌ها و بیش از آن برای مردمانی است که در سرزمین افغانستان زندگی می‌کنند».

پوتین که همواره یکی از منتقدان سیاست‌های آمریکا در مسائل منطقه و جهان است در ادامه گفت: «غیرممکن است که بتوان چیزی را از خارج تحمیل کرد».

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه به نقل قول از سخنرانی پوتین در نشست «سازمان پیمان امنیت جمعی» پرداخت: «پوتین بر ضرورت جلوگیری از نفوذ تفکرات افراط‌گرایانه از افغانستان به کشورهای این سازمان و ممانعت از جذب شبه‌نظامی تاکید کرد».

سخنگوی کرملین با بیان اینکه سران کشورهای عضو این سازمان وجود مواضع قوی گروه تروریستی داعش در افغانستان را یک روند بسیار خطرناک می‌دانند، اظهار داشت: «پوتین در جریان این نشست، از وقایع افغانستان و تهدیدهای احتمالی شدیداً ابراز نگرانی کرد».

پوتین پیش از این نیز از پیشنهاد غرب در خصوص اسکان پناهجویان افغان در کشورهای آسیای مرکزی قبل از دریافت روادید ایالات متحده و اروپا انتقاد کرده و گفته بود: «پناهجویان وارد هریک از این کشورها شوند. چطور بفهمیم این پناهجویان چه کسانی هستند و چه کسی بین آن‌ها است؟ این چه رویکرد مضحکی برای حل این موضوع است!»

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و بامداد روز گذشته (سه‌شنبه) آخرین هواپیمای آمریکایی لحظاتی پیش فرودگاه کابل را ترک کرد تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود.