فارس/ نیروهای آمریکایی شب گذشته پیش از خروج کامل از فرودگاه کابل، اقدام به تخریب تجهیزات این مکان کردند.

عقده‌گشایی به سبک سربازان آمریکایی در فرودگاه کابل
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آخرین نظامی آمریکایی شب گذشته فرودگاه کابل را ترک کرد تا اولین نیروهای طالبان وارد آن شوند. دو صحنه‌ای که به طور نمادین نشان دهنده ماحصل ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در افغانستان شد.

نیروهای طالبان شب گذشته وارد فرودگاه کابل شدند اما با حجم وسیعی از تخریب رو به رو گشتند. آن‌ها به الجزیره گفتند که نظامیان آمریکایی قبل از ترک فرودگاه اقدام به تخریب تجهیزات و وسائل کرده‌اند.

دوربین شبکه الجزیره نیز صبح امروز پس از خروج آمریکایی‌ها وارد سالن فرودگاه شد و تصاویر گویای حجم تخریب وارد شده به تجهیزات و ساختمان فرودگاه است.

به نوشته وبسایت «هیل»، «کنت مک کنزی» فرمانده «فرماندهی مرکزی آمریکا» (سنتکام) در این باره در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که ارتش آمریکا پیش از خروج از افغانستان سامانه دفاع موشکی «CRAM» را نیز به دلیل دشواری انتقال آن به طور کامل نابود کرده است.علاوه بر تخریب عجیب و غریب تجهیزات سالن فرودگاه از جمله شکستن شیشه‌ها و  صندلی‌ها و وسائل الکترونیک، آمریکایی‌ها ۷۰ نفربر ضد مین، ۲۷ خودروی زرهی هاموی و ۷۰ فروند انواع هواگرد را در فرودگاه کابل تخریب کرده و سپس از آن خارج شدند.

او گفت که ارتش آمریکا پیش از خروج ده‌ها هواپیما و خودروی زرهی را در فرودگاه کابل نابوده است. مک کنزی مدعی شد که عمده آن‌ها از رده خارج بودند.

با این حال این فرمانده آمریکایی مدعی شد: «به طور کامل فرودگاه را از کار ننداختیم. برخی تجهیزات را سالم نگه داشتیم تا فرودگاه دوباره در آینده به راه بیفتد و ما آماده کمک‌ در این زمینه هستیم.»

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اواخر شب گذشته پایان جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را اعلام و آخرین نظامی این کشور فرودگاه کابل را ترک کرد.

«محمد نعیم» سخنگوی طالبان نیز در واکنش گفت: «آخرین سرباز آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کرد. افغانستان به استقلال کامل دست یافت.»