باشگاه خبرنگاران/ سردار سرلشکر فیروزآبادی یکی از فرماندهان عالیرتبه نظامی کشورمان بود که جمعه ۱۲ شهریورماه امسال درگذشت.

آقا سید حسن؛ از ریاست هلال احمر تا ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

صبح دیروز ۱۲ شهریورماه بود که خبر درگذشت سردار سرلشکر بسیجی سید حسن آقایی فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا و رئیس سابق ستاد کل نیرو‌های مسلح بر اثر ابتلا به بیماری اعلام شد. سرلشکر فیروزآبادی در کارنامه خود مسئولیت‌ها و فعالیت‌های بسیاری دارد که در ادامه با زندگی‌نامه و مسئولیت‌های او بیشتر آشنا می‌شویم.

سرلشکر فیروزآبادی از روستای مال‌آباد مشهد تا دستگیری توسط ساواک

سردار سرلشکر بسیجی سید حسن آقایی فیروزآبادی یکی از فرماندهان عالی‌رتبه نظامی کشورمان بود که ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۲۹ در روستای مال آباد مشهد در خانواده‌ای متدین و با اصالت یزدی چشم به جهان گشود. او از همان دوران کودکی علاقه بسیاری به تحصیل علم داشت و در کنار آن همواره به خانواده اش کمک می‌کرد. سید حسن در دوران تحصیل بسیار کوشا بود، به نحوی که همواره نفر اول ریاضی در استان خراسان شناخته می‌شد و در ۱۸ سالگی بعد از قبولی در کنکور وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رشته «دامپزشکی» شد.

او پس از ورود به دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت‌های مبارزاتی خود علیه رژیم ستمشاهی را آغاز و «انجمن اسلامی جوانان» را تشکیل داد. سیدحسن بیشتر زمان خود را صرف فعالیت‌های انقلابی و مبارزاتی با محوریت این انجمن را تداوم داد. او در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در درس‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مساجد کرامت و امام حسن مجتبی (ع) نیز شرکت می‌کرد.

سال ۱۳۵۴ ازدواج کرد و حاصل این ازدواج ۵ فرزند است.  

فیروزآبادی شهریورماه سال ۱۳۵۷ با وقوع زلزله، جهت درمان مصدومان و کمک به زلزله‌زدگان به شهرستان طبس رفت و سپس در مبارزات سیاسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از چهره‌های شاخص در بین مبارزین در سطح دانشگاه و شهرستان مشهد بود تا جایی که در حین مبارزات، ساواک او را دستگیر و زندانی کرد.

پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی

هنگامی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، او نیز همچون سایرمردم به ویژه مبارزان ضد ستمشاهی از این پیروزی خوشنود بود. سید حسن تحصیل خود را ادامه داد تا  توانست در سال ۱۳۵۹ مدرک دکترای خود در رشته دامپزشکی را با معدل عالی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت کند. پس از آن بود که در سال ۱۳۶۰ توسط شهید رجایی به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر منصوب شد.

او در همین دوران بود که با صدور پیام حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تأسیس جهادسازندگی به آن سازمان پیوست و به عنوان مؤسس و عضو شورای مرکزی جهاد خراسان و سپس در سال ۱۳۶۱ با حکم نخست وزیر وقت به عنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی کشور منصوب شد. از سال ۱۳۶۴ نیز از سوی نخست وزیر، به سمت معاون امور دفاعی نخست وزیر منصوب شد و در طول هشت سال دفاع مقدس مسئولیت جانشینی نخست‌وزیر در قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص)، ستاد امداد و درمان جنگ کشور، امور پناهگاه‌ها و دفاع غیرعامل، پدافند شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، مهندسی صنعتی جنگ، کمیته ساخت موشک زمین به زمین و... را بر عهده گرفت.

فیروزآبادی در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی نیز فعالیت‌های بسیاری انجام داد. او در بیش از ۵۰ مأموریت در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت، حدود ۳۰۰ روز در سراسر جبهه‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و جزایر، در میان رزمندگان اسلام گذراند و به مدت ۸۰ ماه نیز مسئولیت مستقیم پشتیبانی از جبهه‌ها را بر عهده داشت.

مسئولیت‌های سرلشکر فیروزآبادی پس از دفاع مقدس

جنگ تحمیلی که به پایان رسید، حال باید کشور سر و سامان می گرفت تا همه امور به روال عادی بازگردد. یکی از این امور، رسیدگی و ساماندهی به نیروهای مسلح کشورمان بود و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در چهارم مهرماه سال ۱۳۶۸ طی حکمی سید حسن فیروزآبادی را به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح منصوب کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیراست:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

برادر بسیجى، آقاى دکتر سیّدحسن فیروزآبادى

نظر به سوابق انقلابى و تعهّد و حسن تدبیر و عمل و تلاش‌هاى صادقانه در خدمت به نیروهاى مسلّح جمهورى اسلامى و تجارب ذی‌قیمتى که به دست آورده‌اید، شما را به ریاست ستاد کلّ نیروهاى مسلّح منصوب می‌کنم. وظایف کلّى این ستاد عبارت است از سیاست‌گذارى و هدایت عمومى نیروهاى مسلّح طبق تدابیر فرماندهى در ابعاد گوناگون: آموزش، سازمان‌دهى تجهیزات و نیروى انسانى در جهت تقویت و کفایت نیروى دفاعى کشور، و نیز ایجاد هماهنگى میان دو سازمان ارتش و سپاه در اقدامات عملى و نیز در طرح‌هاى بلندمدّت، و نظارت بر حسن اجراى تدابیر فرماندهى در نیروهاى مسلّح. شرح وظایف تفصیلى متعاقباً ابلاغ خواهد شد. توفیقات شما را در انجام وظایف بزرگ خود از خداوند مسئلت می‌نمایم.

سیّدعلى خامنه‌اى

۱۳۶۸/۷/۴»

اعطای درجه سرلشکری از سوی فرمانده کل قوا

در روز ۲۸ فروردین سال ۱۳۷۴، طی مراسمی با حضور فرماندهان عالی‌رتبه نیرو‌های مسلح، رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، با اعطای حکمی سرلشکر فیروزآبادی را به درجه سرلشکری با ۹ سال ارشدیت مفتخر کردند. در متن این حکم آمده است: «به پاس خدمات ارزشمند آقای دکتر سید حسن فیروزآبادی در ماموریت مهم ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح و خدمات باارزش پیش از آن، و به مثابه قدرشناسی از نیرو‌های بسیجی در سراسر کشور، نامبرده به درجه سرلشکری با ۹ سال ارشدیت مفتخر میگردد.»

مسئولیت‌های سرلشکر فیروزآبادی در یک نگاه

عضو هیئت مؤسس جهاد سازندگی خراسان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مسئول جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران (۱۳۶۰)، عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی (۱۳۶۱)، معاون امور دفاعی نخست‌وزیر (۱۳۶۴)، جانشین نخست‌وزیر در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، مسئول ستاد امداد و درمان جنگ، مسئول امور پناهگاه‌ها و دفاع غیر عامل، دبیر کمیسیون مهندسی صنعتی جنگ دولت و مسئول کمیته ساخت موشک زمین به زمین  از مسئولیت‌های سرلشکر فیروزآبادی هستند.

مسئول کمیته تحقیقات مهندسی صنعتی جنگ، جانشین رئیس ستاد فرماندهی کل قوا، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح از ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵، عضو شورای عالی امنیت ملی از بدو تأسیس تا سال ۱۳۹۵، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو بسیج مستضعفین، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله، رئیس هیئت امنای دانشگاه عالی دفاع ملی و عضو هیئت تحریریه مجله علمی کوثر از دیگر مسئولیت‌های سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی به شمار می‌روند.

او همچنین خادم آستان قدس رضوی علیه السلام نیز بود. 

نشان‌های نظامی

در سال ۱۳۷۹ به لحاظ نقش موثر در پشتیبانی از دفاع مقدس و اعتلای کلمه اسلام و پاسداری انقلاب و حفظ میهن اسلامی ایران، نشان درجه یک نصر و در سال ۱۳۸۷ نیز بر اساس اصل ۱۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و برای قدردانی از لیاقت، شایستگی و اهتمام ارزنده در حفاظت از آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی و حفظ کیان کشور، نشان عالی استقلال از سوی ریاست جمهوری اسلامی ایران به سرلشکر فیروزآبادی اعطا شد.

آثار علمی سرلشکر فیروزآبادی

رئیس سابق و فقید ستاد کل نیروهای مسلح با تسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی در طول عمر خود مقالات و آثاری از جمله جنبش نرم‌افزاری (نهضت تولید علم)، رسالت نیرو‌های مسلح از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)، رهنامه (دکترین) مهدویت، استراتژی انتظار و تکلیف مسلمانان در زمینهسازی ظهور، اصالت روحانیت و حوزه علمیه در قرآن و در مکتب امام‌ عصر (ع)، قیام مهدی (عج) منتظر ما است (به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی)، بازمهندسی عملیات روانی، بسیج قلب امام (ره)، از جهاد تا جهاد، نقش حضرت امام (ره)، مراجع و روحانیت در دفاع مقدس، مجموعه مقالات، گنجینه دل، راه امام (ره)، ثبات انقلاب و شناخت جریان فتنه و دلایل ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، اعتماد به نفس ملی و فردی و ده‌ها مقاله پژوهشی دیگر را ارائه داده است.

دریافت جایگاه مشاور عالی نظامی رهبر انقلاب

در نهایت هشتم تیرماه سال ۱۳۹۵ بعد از ۲۷ سال، سرلشکر محمد حسین باقری با حکم رهبری جایگزین سرلشکر فیروزآبادی در ریاست ستاد کل نیرو‌های مسلح و او به عنوان مشاور عالی نظامی فرمانده کل قوا منصوب شد.