تسنیم/ معاون دفتر رسانه‌ای یونیفل در لبنان درباره موضع این نیروها نسبت به ورود کشتی‌های ایرانی به لبنان و واردات سوخت ایرانی اعلام کرد که این امر به عهده دولت لبنان بوده و یونیفل نقشی در آن ندارد.

موضع یونیفل درباره واردات سوخت از ایران به لبنان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روزنامه البناء، «کاندیس آردیل» معاون دفتر رسانه‌ای «یونیفل» (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) درباره موضع یونیفل در خصوص ورود کشتی‌های حامل سوخت ایران به لبنان اظهار داشت که لبنان کشوری مستقل بوده و نقش یونیفل در آن مطابق با قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل متحد یک نقش لجستیکی و کمکی است.

وی افزود، به درخواست دولت لبنان از سازمان ملل بعد از تصویب این قطعنامه نیروی دریایی یونیفل وظیفه حمایت از نیروی دریایی لبنان به منظور جلوگیری از ورود سلاح‌های غیرقانونی به این کشور از راه دریا و مواردی این چنینی را عهده دار است. نیروهای یونیفل سوار کشتی‌ها نمی‌شوند و وظیفه بازرسی آنها را ندارند.

این مسئول نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان تصریح کرد، همچنین یونیفل مسئول صدور مجوز ورود کشتی‌ها به بنادر لبنان نیست و این مسئولیت بر عهده مقامات لبنانی می‌باشد. یونیفل وظیفه دارد با کشتی‌هایی که به سمت لبنان نزدیک می‌شود تماس گرفته و کشتی‌هایی که برای ورود به لبنان نیاز به توضیح دارند را جهت بازرسی به مقامات لبنانی ارجاع دهد و بعد از آن یونیفل نقش دیگری ندارد.

وی تاکید کرد، بنابراین در نهایت مقامات لبنانی مسئول این هستند که اجازه بدهند یا ندهند یک کشتی وارد آب‌های سرزمینی این کشور شده و محموله خود را در سواحل لبنان تخلیه کند.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، محموله سوخت کشتی ایرانی که لبنانی‌ها «وعده صادق» نام نهاده‌اند از روز چهار شنبه وارد آب‌های سرزمینی سوریه شد تا با تانکر به لبنان منتقل شود. نفتکش ایرانی روز جمعه در بندر «بانیاس» در شمال غربی سوریه پهلو گرفت.

«محمد جلال فیروزنیا» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفتگو با شبکه خبری المنار تاکید کرد که کشتی‌های ایران به لبنان خواهد رسید و به احدی اجازه ممانعت از ورود این کشتی‌ها داده نخواهد شد.

منابع آگاه گزارش می‌دهند که بنا به دلایل فنی پیش بینی می‌شود که نفت عراق با تاخیر وارد لبنان شود و همچنین در سایه ابهام تصمیم آمریکا برای وارد کردن گاز از مصر به لبنان، در حال حاضر کاروان کشتی‌های حامل سوخت ایرانی که اولین آنها طی یک هفته وارد لبنان می‌شود تنها امید مردم این کشور در سایه محاصره خفقان‌آور آمریکا ضد لبنان می‌باشد.