تابناک/ یک مقام طالبان یکشنبه در گفت‌وگو با یک خبرگزاری روسی، از تمایل در ایجاد روابط با ایران، پاکستان و روسیه سخن گفت.

اعلام آمادگی طالبان برای ایجاد روابط با ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محمد اکبر آقا» فرمانده میدانی طالبان و رهبر شورای عالی نجات افغانستان، یکشنبه شب به وقت تهران به خبرگزاری «تاس» گفت که طالبان به ایجاد روابط با روسیه، ایران و پاکستان تمایل دارد.

این مقام طالبان گفت: «ما باید روابط گسترده ای با مسکو برقرار کنیم، زیرا این به نفع طالبان و روسیه است. ایران و پاکستان نیز کشورهایی هستند که ما می‌خواهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. آنها به ما و ما نیز به آنها نیاز داریم.»

محمد اکبر آقا گفت که طالبان هیچ اعتراضی به وجود سفارت آمریکا در کابل ندارند. قبل از حمله ایالات متحده به افغانستان، امکان برقراری روابط خوب با واشنگتن وجود داشت. اما پس از حمله جنایات و روابط آنها وخیم‌تر شد.

به گفته این سیاستمدار، این احتمال وجود دارد که روابط دیپلماتیک بین ایالات متحده و طالبان برقرار شود. وی گفت: «فکر می‌کنم طالبان با افتتاح سفارت آمریکا در افغانستان مخالف نخواهند بود؛ اما ایالات متحده از وضعیت کنونی این کشور می‌ترسد و به احتمال زیاد مدتی سفارتخانه ای وجود نخواهد داشت.»