ایرنا/ ترکیه مشغول ساخت برج‌های هوشمند علاوه بر دیوار بتنی در امتداد مرزهای مشترک خود با ایران در جنوب شرقی این کشور برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیر قانونی و قاچاق کالا است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری "آناتولی"، دیوار و برج‌ها از استان وان، که بیشترین مرز با ایران را دارد تا استان حکاری امتداد یافته و تاکنون ۱۳۰ کیلومتر گودال حفر شده و دیوار مرزی به طول هفت کیلومتر تکمیل شده است.  

ترکیه برای جلوگیری از ورود مهاجران پس از تصرف افغانستان توسط طالبان، تمهیدات امنیتی را در امتداد مرز خود با ایران افزایش داده است. این کشور که در حال حاضر حدود چهار میلیون پناهجو را در خود جای داده است، ماه گذشته همزمان با پیشروی گروه طالبان به سمت کابل و احتمال وقوع بحران جدید مهاجران، تمهیدات امنیتی خود در مناطق مرزی با ایران را تقویت کرد.  

محمد امین بیلمز، فرماندار استان وان گفت: پس از تحولات در افغانستان نیروهای تقویتی به مرز فرستاده شده است.  

وی افزود: صد و سه برج الکترو نوری در امتداد مرز (با ایران) ساخته شده است. دوربین‌های حرارتی، سنسورها و رادارها مستقر شده‌اند. سیستم‌های عکس برداری نصب شده‌اند. ما همچنین کمک زیادی از پهپادها می‌گیریم. نیروهای امنیتی ما در مرز ۲۴ ساعت شبانه روز با هماهنگی و با استفاده از تمام داده‌های فناوری فعال هستند.  

به گفته مقام‌های دولت آنکارا، استان وان یکی از مقاصد مهاجران افغان است و در هفته‌های اخیر با تشدید درگیری‌ها در این کشور، مهاجران بیشتری به صورت غیر قانونی وارد ترکیه شده‌اند.

در سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار مهاجر افغان به صورت غیر قانونی وارد ترکیه شده‌اند.