ابتکار/ اولین نتیجه ورود سوخت ایران به لبنان با همکاری سه طرف محور مقاومت، شکست محاصره واشنگتن ضد این مثلث در نتیجه آشفتگی آمریکا و اسرائیل بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تسنیم، صادرات سوخت ایران به لبنان برای حل بحران این کشور این روزها صدر اخبار رسانه‌های خاورمیانه و غربی‌هایی که رویدادهای این منطقه را زیر نظر دارند قرار گرفته است؛ اتفاقی که پرونده‌های متعددی را در منطقه به‌یک‌باره تحت تاثیر قرار داد.

خبر آغاز حرکت کشتی‌های حامل سوخت ایران به لبنان که توسط سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی مراسم عاشورا اعلام شد، نقطه امیدی برای مردم این کشور بود که مشکلات معیشتی و بحران سوخت آنها بعد از اعلام حذف یارانه سوخت توسط «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان و مرد شماره‌یک آمریکا در این کشور، دوچندان شده است.

مردم لبنان فارغ از هر فرقه و مولفه‌ای از این تصمیم استقبال کردند و در شرایطی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در صدر آنها عربستان سعودی با وجود ادعای حمایت از لبنان هیچ گامی برای کمک به مردم این کشور برنداشته‌اند، سوخت ایران کارت نجات لبنانی‌ها شد.

جدا از نتایج بلندمدت ارسال سوخت ایران به لبنان با سازوکاری که مشخص شده است، تاثیر این اقدام را می‌توان در موضع‌گیری سریع آمریکایی‌ها و غربی‌ها دید، «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت بلافاصله بعد از شنیدن خبر حرکت کشتی‌های ایرانی به‌سمت لبنان اعلام کرد که به‌منظور جلوگیری از ورود سوخت ایرانی به لبنان، ایالات متحده حاضر به تسهیل روند واردات گاز از مصر و برق از اردن به لبنان است.

اما نکته قابل توجه اینجاست که واردات گاز از مصر به لبنان باید از طریق خاک کشور سوریه صورت بگیرد که این امر بدون موافق دولت سوریه ممکن نیست و آمریکا به این منظور باید رضایت دمشق را جلب کند که مستلزم آن کاهش تحریم‌ها ضد سوریه و یا به‌طور کلی لغو «قانون سزار» است.

چالش بزرگ آمریکا و اسرائیل مقابل کشتی ایرانی

بر این اساس آمریکایی‌ها در یک وضعیت پرتناقض قرار گرفته‌اند که از یک سو قصد دارند مانع واردات سوخت ایران به لبنان شوند و از سوی دیگر تحریم‌ها علیه سوریه همچنان ادامه داشته باشد.

از طرف دیگر رژیم صهیونیستی نیز ـ که کنار آمریکا به‌عنوان یکی از بزرگترین طرف‌های متضرر واردات سوخت ایران به لبنان تلقی می‌شود ـ ترجیح داده است فعلاً سکوت اختیار کند و حتی تهدیدهای معمول خود ضد کشتی‌های ایرانی را نیز به‌زبان نیاورده است اما ترس و نگرانی صهیونیست‌ها از این اقدام در گزارش‌های رسانه‌ای و اظهار نظر کارشناسان این رژیم به‌وضوح دیده می‌شود.

بازخوانی رسانه‌ها و کارشناسان صهیونیست از سخنان سید حسن نصرالله درباره حرکت کشتی‌های ایرانی به‌سمت لبنان و نیز هشدار دبیرکل حزب‌الله درباره هرگونه تعرض به این کشتی‌ها این است که هر تحرکی علیه کشتی‌های ایرانی علاوه بر پاسخ ایران، با واکنش حزب‌الله و در نتیجه تشدید درگیری در مرزهای شمالی مواجه خواهد شد. از طرف دیگر سکوت اسرائیل در برابر رسیدن کشتی‌های حامل سوخت ایران به بیروت صرف‌نظر از اینکه توخالی بودن همه تهدیدهای قبلی این رژیم را به جامعه صهیونیستی و دیگر کشورها ثابت می‌کند، موجب افزایش محبوبیت مردمی حزب‌الله در لبنان و نیز گسترش نفوذ ملی ایران در لبنان می‌شود و این یعنی شکست همه پروژه‌های واشنگتن و تل‌آویو ضد مقاومت لبنان.

همچنین سفر هیئت لبنانی به سوریه برای مذاکره درباره واردات گاز یک اقدام بی‌سابقه بود و نشان می‌دهد آمریکایی‌ها بدون اینکه خودشان بخواهند مجبور به کاهش فشارها ضد دمشق و بیروت شدند. «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در این دیدار تاکید کرد که آماده ارائه هرگونه حمایتی از برادران لبنانی است.