ایرنا/ رئیس شورای اروپا روز چهارشنبه با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: با رئیس جمهوری ایران در خصوص تحولات افغانستان و اهمیت از سرگیری سریع مذاکرات (وین) برای بازگرداندن برجام به ریل اصلی گفت‌وگو کردم.

رئیس شورای اروپا: با ایران در باره مسائل بین‌المللی اشتراک منافع داریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«شارل میشل» افزود: اتحادیه اروپا و ایران برای همکاری در زمینه مسائل منطقه و بین‌المللی از جمله افغانستان اشتراک منافع دارند.

رئیس شورای اروپا با بیان اینکه جامعه جهانی نباید از هیچ تلاش برای پاسخ به بحران انسانی در افغانستان دریغ کند تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از افغان‌ها نقش تاریخی مهمی ایفا کرد.  

در خصوص برجام، وی گفت که اتحادیه اروپا به همکاری با تمام مشارکت‌کنندگان و ایالات متحده برای اطمینان از اجرای کامل این توافق ادامه می‌دهد. شارل میشل افزود که باید از پنجره فرصت دیپلماتیک برای تقویت امنیت منطقه استفاده کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی پیشتر گفته بود که جمهوری اسلامی ایران از مذاکره درباره احیای برجام ابایی ندارد و آماده از سرگیری رایزنی‌ها در وین است، اما این مذاکره نباید تحت فشار غرب باشد.

رییس دولت سیزدهم اضافه کرد: من دستور دادم مذاکره در دستور کار باشد اما نه با فشاری که دنبال می‌کنند. این فشار آوردن همراه با گفت‌ وگو قبلاً جواب نداده است و قبلاً هم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این را تجربه کرده‌اند. آنچه ما در این گفت‌ وگوها دنبال آن هستیم، رفع تحریم‌های ظالمانه است و محور گفت‌ وگوها، منافع ملت ایران خواهد بود.