باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بازرسی‌­های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی متوقف شده، اما بازرسی­ های پادمانی انجام می‌‍شود.

توقف بازرسی‌های فراپادمانی آژانس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز سه­‌شنبه شانزدهم شهریور روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد­ طبق گزارش محرمانه‌­ای که به دستش رسیده، ایران با فعالیت و بازرسی آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی از برنامه­ هسته ­ای خود  مخالفت ­می‌­کند تا حدی که فعالیت‌های آژانس در ایران، در مقایسه با هر دوره دیگر در ۶ سال اخیر «به شدت تضعیف شده» است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران ددر این‌باره توضیح داد که بازرسی ­های نوع فراپادمانی متوقف شده، اما بازرسی­ های پادمانی طبق قانون و با روند طبیعی، در حال انجام است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم ­ها و صیانت از منافع ملت ایران، دو ماه بعد از تصویب این قانون و با توجه به عدم لغو تحریم­ ها علیه ایران، اعلام کردیم که دیگر نظارت ­های فراپادمانی در کشور اجرا نخواهد شد؛ بنابراین آژانس بین­ المللی انرژی اتمی دیگر اظهاریه، دسترسی­ و بازرسی پروتکلی ندارد، اما بازرسی­ های پادمانی که در همه کشور‌ها در حال انجام است، طبق روال طبیعی در ایران هم انجام می ­شود.

همچنین در بخش دیگری از گزارش وال‌استریت ژورنال ادعا شده ایران حدود ۲ هزار و ۴۴۱ کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد که از این مقدار حدود ۸۴.۳ کیلوگرم تا سقف ۲۰ درصد و ۱۰ کیلو تا سقف ۶۰ درصد، غنی‌­سازی شده­‌ است.

کمالوندی در این بار­ه هم گفت: در احتساب آمار و ارقام باید به دو نکته توجه شود. نکته اول اینکه گزارش در چه تاریخی منتشر شده؛ برای مثال ممکن است این گزارش آژانس برای ۱۰ روز پیش بوده و اعداد و ارقام آن با امروز مغایرت داشته باشد. نکته دوم اینکه آمار آژانس بین ­المللی انرژی اتمی بر مبنای  U است، اما آمار ما در ایران بر مبنای UF۶ است؛ لذا یک اختلاف آمار بر مبنای اختلاف واحد اندازه ­گیری موجود است. تفاوت U با  UF۶، ۱.۴۷ است که لازم است در محاسبه و تطبیق آمار و ارقام، لحاظ شود.