پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طراحی سایت یک هنر است، هنر ترکیب ساختار، رنگ ها و مطالب. طرح ها و الگو های آماده، حالا برای هر حوزه تجاری و هر نوع سلیقه ای در دسترس می باشند، اما چیزی که یک سایت را ویژه و خاص می سازد، هنر ترکیب و ادغام این عناصر است و البته فراموش نکنید حالا دیگر طراحی سایت ، صرفا عناصری بصری و زیبایی شناختی را شامل نمی شود، بلکه مستقیما بر سئو و رتبه شما نیز تاثیر می گذارد.

در این مطلب در ارتباط با عناصر اصلی در سایت صحبت می کنیم که اگر به صورتی مناسب و صحیح استفاده شوند می توانند حضور شما در فضای مجازی را به حضوری موفق بدل سازند.

تکنولوژی، کلید موفقیت

احتمالا تصور اولیه شما از طراحی سایت، انتخاب رنگ و الگوی مناسب و زیبایی بصری آن است. البته این مسئله درست است. اما رسیدن به یک سایت مناسب، نیاز به نگاهی جامع تر در استفاده از طراحی و در نظر گرفتن تجربه کاربران هنگام ورود به سایت دارد.

 

برای مثال حتی اگر بهترین طراحی سایت از نظر زیبایی شناختی را هم داشته باشید، در صورتی که کاربران هنگام ورود و گشت و گذار اینترنتی با کندی مواجه شوند، سریعا راه خروج را در پیش می گیرند. تقریبا 75% کاربران یک سایت، در صورت باز نشدن صفحه یا صفحات سایت در مدت 5 ثانیه ، راه خروج را در پیش می گیرند.

استفاده از هاست ها و سرورهای قابل اتکا، اولین بنا را در طراحی سایت به درستی پایه گذاری می کند. شرکت طراحی سایت کاسپید ، با سابقه ای بیش از 23 ساله خود در حوزه طراحی سایت و طراحی فروشگاه اینترنتی ، این اولین گام را برای شما محکم برمی دارد.

عناصر اصلی طراحی

حالا می توانیم در مورد عناصر بصری چون رنگ، تایپوگرافی (نوع چینش مطالب)، گزینه های call to action( مواردی که طی آن از کاربر انجام کاری درخواست می شود)، فضاهای خالی و وب گردی صحبت کنیم. هر طراح، ایجاد کننده یا صاحب سایتی، دیدگاه و رویکردی متفاوت در ایجاد یک سایت دارد، اما فهرستی استاندارد از گزینه ها و مفاهیم وجود دارند که باید به آن ها توجه شود.

  1. چارچوب کلی و ظاهر بصری

ظاهر کلی سایت شما بدون هیچ تردیدی بخش حیاتی طراحی سایت شماست. جلوه بصری اولین برداشت کاربر از سایت شما را شکل می دهد. 50 ثانیه وقت دارید که کاربر ورودی به سایت را مرعوب جلوه بصری سایت خود کنید و این برداشت و تاثیری که کاربر می گیرد مشخص می کند که او در سایت می ماند یا راه خروج را در پیش می گیرد.

به طور کلی طراحی باید اهداف آرامش بخش را محقق سازد؛ حس آشناپنداری، تمیزی(شلوغ نبودن صفحه) و دسترسی، تا می توانید از فضاهای خالی استفاده کنید، نباید کاربر در موقع ورود به سایت احساس خفگی کند. از طراحی های grid-based برای نظم بخشیدن به فضای سایت استفاده کنید.

تصاویر، آیکون ها و یا گرافیک صفحه بسیار مهم است اما مطمئن شوید که تصاویر تکمیل کننده هم باشد.

هر بخش از سایت شما باید با توجه به سلسله مراتبی که می خواهید به آن اختصاص دهید مورد چینش قرار بگیرد. بنابر نوع چینش صفحات (الگوی چینش F یا الگوی چینش Z) شما چشم کاربر و در نهایت رفتار کاربر در سایت را شکل می دهید.

شرکت طراحی سایت تهران کاسپید ، همگام با نیازهای جدید حوزه طراحی سایت، تمام عناصر لازم بصری را با وجوه کارکردی آن ادغام کرده و طراحی چشم نواز و در عین حال کاربردی را برای سایت حاصل می کند.می توانید نمونه کارهای انجام شده توسط این شرکت برای شرکت های معتبر را مشاهده کنید و بعد تصمیم گیری کنید.

2.طرح رنگ

ترکیب رنگ مورد استفاده و فونت صفحه، نظر کاربر را در ارتباط با سایت شما شکل می دهد. در انتخاب رنگ باید به رویکرد برند و دسته بندی هدف جامعه مخاطبین سایت توجه کنید.

به عنوان مثال اگر سایت مربوطه به حوزه کاری وکلا و حسابداران مربوط باشد، باید به سراغ رنگ های آبی سیر یا سبز بروید. یا مثلا یک عکاس پس زمینه سیاه و سفید را برای پشت تصاویر مورد استفاده در یک سایت مربوط به عکاسی ترجیح می دهد.

3. تایپوگرافی

در مورد نوع چینش متن،حوزه کاری مورد نظر و دسته بندی جمعیتی در انتقال پیام بسیار تعیین کننده است. متن باید کاملا قابل خوانش باشد. مشاغل رسمی تر مثل وکلا و حسابداران نیاز به ساخت متن منظم دارند، در حالی که مشاغل سرخوشانه تر (مثل عکاسی) می تواند چینش بازتر و متنوع تری داشته باشد.

همچنین به کنتراست بین متن سایت و رنگ پس زمینه هم دقت کنید.

4. وب گردی

وب گردی کاربران در سایت شما نقطه ای نیست که نیاز به خلاقیت در آن داشته باشید. اول اینکه سایت خود را گرفتار آیکون های پرشمار هدایت کننده نکنید. عناصر وب گردی در بالا، میانه یا پایین صفحه برای هدایت کاربران کفایت می کند.

مسئله ای که اغلب صاحبان سایت ها با آن درگیر هستند استفاده از آیکون مرسوم به آیکون همبرگری در بالای صفحه است. این آیکون قرار است در هدایت نقش ایفا کند اما عملا باعث پنهان شدن اطلاعات مهم بالای صفحه می شود و نرخ کلیک پایین هم دارد.

همچنین ، گزینه های پائین صفحه را هم فراموش نکنید. اگر کاربری تا پایین صفحه شما برود، احتمالا کاربری جدی است. می توانید در پایین صفحه گزینه ثبت مشخصات را قرار دهید، مثلا ایمیل یا اگر سایت فروش هستید پیشنهاد خرید محصول.

5. محتوا

همان طور که در طراحی داخلی، با رنگ زدن دیواره ها کار به اتمام نمی رسد، در طراحی سایت هم، با پیاده سازی الگوی سایت، رنگ، تایپوگرافی و دیگر عناصر زیبایی شناختی کار تمام نمی شود.

محتوای قرار داده شده را بخوانید، لغات اضافی را حذف کنید. از سر تیترها و نمایشگرهای بین متنی برای نظم بخشی استفاده کنید.

 6.موبایل را فراموش نکنید

در پنج سال گذشته استفاده از موبایل در مقایسه با کامپیوتر و لب تاب بیشتر شده است و این روند همچنان ادامه دارد. برای دسترسی بهتر کاربران گوشی یا تبلت، گوگل یک شاخص موبایل برای درجه بندی سایت ها ایجاد کرده است. در ماه می سال 2021، مجموعه ای از معیارها را تحت عنوان core web vitals  تعیین شد که طبق آن کارآیی سایت ها در ارائه خدمات به مشتریان و کاربران (شامل استفاده کنندگان از موبایل) به عنوان یک امتیاز رتبه بندی مدنظر قرار بگیرد.

به این ترتیب امکان استفاده راحت از یک سایت با موبایل،حالا نه یک امتیاز بلکه یک اصل لازم است.

نتیجه گیری

مجموع موارد فوق، اصول و چارچوب ابتدایی در طراحی سایت به حساب می آیند. فراموش نکنید که هر کدام از موارد بالا، حوزه ی موضوعی وسیعی محسوب می شود که پیش از طراحی سایت باید بر تمام انها مسلط بود. شرکت طراحی سایت کاسپید با تجربه ای چند دهه ای، همگام با نیازهای روز این حوزه در حرکت است و نمونه کارهای آن، جز نمونه کارهای برتر این حوزه به حساب می آید.