تسنیم/ بر اساس گزارش رسانه‌ها رژیم آل سعود از طریق صندوق ثروت ملی یک شرکت مشاور آمریکایی را برای مقابله با مطبوعاتی که بن سلمان را مورد انتقاد قرار می‌دهند ، استخدام می‌کند.

ولخرجی‌های بن‌سلمان در آمریکا برای بهبود چهره خود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از الواقع السعودی، وب سایت آمریکایی « فارن لابی » در گزارشی اعلام کرد که صندوق ثروت عربستان سعودی یک شرکت مشاور را در نیویورک به مبلغ 2.7 میلیون دلار استخدام کرده تا به کاهش ترس سرمایه گذاران و مقابله با مطبوعاتی که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را مورد انتقاد قرار می‌دهند، کمک کند.

این وب سایت آمریکایی نشان داد که ولیعهد سعودی از ثروت عربستان برای جلا دادن چهره خود در غرب و کاهش انتقادات استفاده می‌کند. همچنین وی به شرکت مشاوره واگذار می‌کند تا با مطبوعاتی که او را مورد انتقاد قرار می‌دهند، مقابله کند. درحالی‌که جنایات وی علیه فعالان مسالمت آمیز و در زمینه سرکوب آزادی بیان بر کسی پوشیده نیست.

گزارش شده که محمد بن سلمان، از زمان آغاز ولیعهدی‌اش در سال 2017 تاکنون عامدانه عربستان را به یک شرکت خصوصی تحت مدیریت خود تبدیل کرده تا به اهداف و جاه طلبی‌های شخصی خود برسد. وی که با ذهنیت «شرکت خصوصی» عربستان را رهبری می‌‌کند، بر جمع آوری بودجه بدون در نظر گرفتن موقعیت اقتصادی و منطقه‌ای عربستان تمرکز کرد که اشتباهات فاجعه باری برای ملت کشورش رقم زده است.

حساب توئیتری معروف « خط البلده » نشان داد که چگونه بن سلمان عربستان را به یک شرکت خصوصی تبدیل کرده که آن را از دفتر خود در دربار سلطنتی اداره می‌کند و اصلی ترین دغدغه آن جمع آوری سود و عدم در نظر گرفتن منافع شهروندان است.

محمد بن سلمان از طریق سیستم مالیاتی جدید شهروندان خود را به مشتری و موسسات خدماتی را به شرکت‌های جمع آوری کننده تبدیل کرد .همچنین موسسات نظامی در دوران سلطنت وی به شرکت‌های امنیتی تبدیل شدند که فقط از منافع وی محافظت می‌کنند و گاهی اوقات با اعلام دستور وی جاسوسی نیز می‌کنند.

در مورد صندوق سرمایه گذاری عمومی ، این صندوق به ابزاری تبدیل شد که ولیعهد جوان می‌تواند با توجه به علایق شخصی خود از آن استفاده کند. وی ثروت کشور را کنترل کرد و آن را در میراث خانواده خود قرار داد. همچنین وی مقامات دولتی را به نمایندگان شرکت خصوصی خود تبدیل کرد.

رژیم آل سعود به ضررهای اقتصادی عربستان اهمیتی نمی‌دهد، بنابراین برای جبران خسارت‌های ناشی از نفت عربستان از گزینه‌های اشتباه از جمله اعمال مالیات، افزایش هزینه نیروی کار خارجی، به خطر انداختن صندوق ثروت ملی ، عدم اصلاحات سیاسی و ایجاد سهام در شرکت سرمایه گذاری آرامکو استفاده کرد.

برای اینکه حاکم بی پروا به رویاهای واهی خود برسد، اقداماتی را دنبال کرد تا به رویای خود در سال 2030 و شهر نئوم بدون درنظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشورش برسد.

ولیعهد سعودی در 10 ژوئن 2020 یکی از بزرگترین شرکت‌های روابط عمومی در جهان را برای بهبود تصویر جنایی خود و تبلیغ شهر 500 میلیارد دلاری استخدام کرد.

وب سایت آمریکایی « فارن لابی » گزارش داد که « نئوم» یک قرارداد 1.7 میلیون دلاری با «رودر فین» بزرگترین شرکت خصوصی مخابراتی جهان امضا کرده تا تلاش‌های مسئولیت اجتماعی این پروژه را افزایش دهد.

اخیرا رسانه‌های آمریکایی فاش کردند که رژیم سعودی سالانه پاداش مالی بالغ بر میلیون‌ها دلار با یک مقام سابق آمریکایی برای بهبود چهره خود در واشنگتن اهدا کرده است.

به رغم قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی ریاض موفق شده تا حدود زیادی مکانیزم نفوذ خود را در واشنگتن و سایر مناطق آمریکا احیا کند و حداقل 16 شرکت لابی گری را به کار گرفته تا به تقویت روابط تجاری ایالات متحده و عربستان کمک کنند و تصویر سابق ریاض در مواردی مانند نقش این کشور در جنگ ویرانگر یمن را از بین ببرند.