نگاه‌ها متوجه سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران است. هفته گذشته، رافائل گروسی درباره دو موضوع به اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی کرده بود؛ نخست اینکه مدعی شد، جمهوری اسلامی ایران تا کنون به پرسش‌های آژانس درباره مشاهده ذرات اورانیوم در چهار سایت و مرکز این کشور پاسخی نداده است.

رایزنی‌های سرنوشت ساز رافائل گروسی در تهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه شب (بیستم شهریور) به‌ منظور گفت‌وگو با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی، وارد فرودگاه امام خمینی(ره)‌ تهران شد و مورد استقبال معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.

امروز (یکشنبه) همزمان با سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدارش با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بیانیه‌ مشترکی صادر شد.

این بیانیه به شرح زیر است:

جناب آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آژانس)، در روز یک‌شنبه مورخ 21/۰۶/1400 به تهران سفر و با جناب آقای محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (سازمان)، دیدار کرد.

طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فی‌مابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همین راستا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار خواهد کرد و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های بین ایران و آژانس در حوزه های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
به بازرسان آژانس اجازه داده می شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام نمایند. چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، صبح امروز، یکشنبه با حضور در سازمان انرژی اتمی با محمد اسلامی رییس جدید سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت وگو کرد.

نگاه‌ها متوجه سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران است. هفته گذشته، رافائل گروسی درباره دو موضوع به اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی کرده بود؛ نخست اینکه مدعی شد، جمهوری اسلامی ایران تا کنون به پرسش‌های آژانس درباره مشاهده ذرات اورانیوم در چهار سایت و مرکز این کشور پاسخی نداده است.

گروسی مدعی شد که از زمان طرح این پرسش‌ها، حدود دو سال می‌گذرد و ایران برای شفافیت‌ بخشیدن و رفع ابهام نسبت به این فعالیت‌ها تلاشی از خود نشان نداده است. مورد دوم مربوط به محدود شدن نظارت بازرسان آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

گروسی ضمن اعلام این موارد ابراز امیدواری کرده بود که به ایران سفر کرده و در دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نظر مساعد دولت آن کشور را برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای جلب کند.

حتی محافل دیپلماتیک پیش از سفر گروسی به ایران، از احتمال آغاز دور هفتم مذاکرات وین همزمان با اجلاس شورای حکام آژانس سخن گفته بودند. این در حالی است که هنوز زمان دقیقی از سوی ایران یا دیگر کشورهای ذیربط برای شروع دور جدید این مذاکرات اعلام نشده است.

در همین رابطه، «حسن بهشتی‌پور» کارشناس ارشد سیاست خارجی با اشاره به سفر «رافائل گروسی» به تهران گفت: آن گونه که مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده‌اند، سه موضوع در دستور کار رافائل گروسی در سفر به تهران قرار دارد؛ نخستین دستورکار، ترغیب ایران به اجرای تعهدات برجامی‌اش است که پاسخ ایران روشن است و می‌گوید تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند نباشد، تعهدات برجامی‌اش را انجام نمی‌دهد و براساس قانون مجلس عمل کرده و در چارچوب موافقتنامه پادمان هسته‌ای به همکاری خود با آژانس ادامه می‌دهد.

وی دستورکار دوم گروسی در تهران را مربوط به بازبینی محتوای دوربین‌های آفلاین برشمرد و اظهار داشت: براساس مصوبه مجلس، ایران موظف نیست مانند گذشته محتوای دوربین‌هایی که آفلاین بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت می‌کردند، در اختیار آژانس قرار گیرد؛ بلکه فعلا این محتوا در اختیار ایران است تا طرف مقابل، تعهدات برجامی خود را اجرا کند. در آن صورت آژانس به محتوای دوربین‌های نظارتی دسترسی پیدا می‌کند.

بهشتی‌پور اضافه کرد: دستورکار سوم گروسی در این سفر، ادامه مذاکرات درباره چهار سوال مطرح از سوی آژانس است. با آنکه ایران به سوالات آژانس پاسخ داده، این نهاد بین‌المللی آن را ناکافی دانسته و قانع نشده است. احتمالاً گروسی در این سفر، به دنبال راه‌حلی برای باز شدن این گره خواهد بود.

در همین رابطه، رویترز نیز نوشت: قدرت‌های غربی باید تصمیم بگیرند که آیا در جلسه هفته آینده شورای حکام، قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کنند یا خیر؟ قطعنامه می‌تواند ازسرگیری مذاکرات در مورد توافق را در معرض خطر قرار دهد. کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفر گروسی را زیر نظر خواهند داشت تا ببینند آیا ایران از دسترسی به تجهیزات نظارتی خودداری می‌کند یا خیر!

دو شرط ایران برای ازسرگیری مذاکرات وین

العربی الجدید به نقل از منابع آگاه در ایران گزارش داد، تهران به طرف غربی گفته به دو شرط حاضر به بازگشت به میز مذاکرات وین است: نخست اینکه حداقل ۲۰ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران در بانک های خارجی آزاد شوند و دوم آنکه طرف مقابل تعهد دهد، فقط درباره پرونده هسته ای مذاکره شود و از پرونده های دیگر سخنی به میان نیاید.

منبع: تابناک