تسنیم/ معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در صفحه خود در فضای مجازی به توافق ایران و آژانس اتمی واکنش نشان داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انریکه مورا در صفحه توئیتر خود به سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و توافقی که صورت گرفت، واکنش نشان داد و نوشت: این اقدام مثبتی به منظور تداوم آگاهی از برنامه هسته‌ ای ایران است و به دیپلماسی میدان می‌ دهد. از تلاش‌ ها تشکر می‌ کنم.

وی ادامه داد: هدف اتحادیه اروپا اجرای کامل برجام از سوی همه طرفها است. به همین دلیل لازم است مذاکرات وین را هر چه زودتر از سر بگیریم.

«محمد اسلامی» روز یکشنبه پس از دیدار با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک، ابراز کرد: امروز به‌دعوت سازمان انرژی اتمی ایران رافائل گروسی به تهران آمد و مذاکرات خوب و سازنده‌ای با وی داشتیم.

اسلامی ادامه داد: روح حاکم بر مذاکرات، ایجاد فرصت برای توسعه تعاملات، همکاری‌ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کل مسائل فی‌مابین اساساً فنی است و مسائل سیاسی جایگاهی در روابط فی‌مابین ندارد، گفت: تصمیم گرفتیم در اجلاس آینده شرکت کنیم و در حاشیه اجلاس مذاکرات و گفت‌وگوهای خود را ادامه دهیم.

اسلامی با اعلام اینکه "توافق کردیم گروسی در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر کند"، گفت: همچنین مقرر شد کارشناسان‌ آژانس برای تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی فنی به ایران بیایند و اقدامات فنی لازم را برای دوربین‌ها انجام دهند و کارت حافظه را طبق روالی که در ایران است و در آنجا نگهداری می‌شود، همین جا پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید را نصب می‌کنند.

معاون رییس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آنچه برای ما حائز اهمیت است و آژانس هم تأکید دارد، اعتمادسازی است.

اسلامی گفت: اعتماد متقابل بین جمهوری اسلامی و آژانس باید پابرجا بماند و آژانس در عمل به تکالیف قانونی خود برای پیشبرد انرژی هسته‌ای ایران و همچنین پیشرفت جمهوری اسلامی نقش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

رافائل گروسی نیز پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانس مطبوعاتی گفت: از اینکه بار دیگر در تهران هستم بسیار خوشحالم و این ملاقات برای من معنی بسیار مهمی دارد چون بعد از روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی نخستین بار است که این بازدید انجام می‌شود.

وی این بازدید را به‌معنای گسترش همکاری‌های بین ایران و آژانس ارزیابی کرد و از رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بابت مهمان‌نوازی و گفت‌‌وگوی مثبت و عمیق قدردانی کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: موضوعات و مسائل بسیار خوبی در این نشست مطرح شد و باید در ارتباط موضوعات مختلف تبادل نظر داشته باشیم. این نخستین دیدارم بعد از انتصاب آقای اسلامی است که در رابطه با مسائل فنی با ایشان گفت‌وگو کردم.

وی ادامه داد: ظرف کمتر از دو هفته کنفرانس عمومی در وین برگزار خواهد شد و این یکی از مهمترین رویدادهای هسته‌ای در جهان است. خوشحالم دکتر اسلامی سرپرستی هیئت ایرانی را در این دوره از رویدادها به‌عهده دارد.

گروسی با ابراز اینکه "توافق کردیم ادامه مذاکرات را در وین انجام دهیم"، گفت: از طرف ایران دعوت شده‌ام مجدداً پس از نشست وین برای گفت‌وگو با مقامات سطح‌بالای ایرانی به تهران برگردم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اظهار اینکه "گفت‌وگوهای ما نتیجه سازنده‌ای داشت"، گفت: ادامه عملیات تجهیزات فنی آژانس در ایران بسیار مهم است و این یک ضمانت‌نامه مهم برای آژانس و جهان محسوب می‌شود. ما می‌توانیم در این چارچوب به ایران کمک کنیم و توافقات مثبت بعدی را هم داشته باشیم.